Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dyrt


Matinique

Rekommendera Poster

Två st hp compaq nx8220 bärbara datorer har gått sönder på samma sätt. "Stiftet" som man sätter i batteriladdaren i har gått sönder dvs när jag drog ur kabeln följde det här lilla stiftet med och nu kan jag inte få igång datorn pga detta. För jag måste kunna ladda den. Pratade med HP som säger att det sitter i moderkortet så det kostar 8000 kr att laga. Sen gick en till sönder på samma sätt. Allt det här hände när det självklart gått ett år och garantin gått ut. De är knappt använda och vad gör man? ett cm långt litet stift gör så man inte kan ladda två datorer. Någon som förstår mitt problem och kan ge förslag.

 

MVH Conny

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Garantin är två år (tre år på fabrikationsfel). Det är lag på det, även om det står nåt annat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om exakt samma fel på likadan bärbara datorer uppstått, så tycker jag man ska reklamera detta, kan ju vara någon form av fabrikationsfel?

 

Om detta stift sitter direkt på moderkortet enligt tillverkaren/supporten, så kan det faktiskt vara tillverkningsfel, om det inte håller som det ska.

 

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Om du är privatkund så finns ju möjlighet att försöka utnyttja sin reklamationsrätt som väl nu gäller i 3 år.

 

Jag har åtminstone i två fall lyckats få kostnadsfritt reparerat efter garantttidens utgång

 

LARSAS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt 3 st lika datorer, två utav dem har båda gått sönder på samma sätt dvs det här lilla stiftet som ska in i kabeln. Det är så retsamt att de har gått av så jag inte kan ladda batterierna. Hp är inte ett dugg intresserade av att hjälpa till. Så jag rätt irriterad att det är så dåligt det var ändå datorer som kostade 10 000 kr st. Dessutom köpte jag 4 nya av dem via återförsäljare som nu gått i konkurs.

 

Det står 1 års garanti bakom på dem. Men jag ska ligga på HP igen.

 

Ville bara höra om det var någon som visste om detta stämmer som de säger på HP att det inte går att laga enkelt. Det är ett stift på någon cm och väldigt litet. Så kan det väl inte vara för att förstöra en hel dator dessutom två st på samma sätt

 

MVH Conny

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, för det är ju märkligt de går sönder dvs stiften följde med ut på två av datorerna på samma sätt. Jag har inte varit oaktsam på något sätt. Så jag kan tvinga dem att reparera detta?

 

MVH Conny

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det kan du.

 

Som sagts, enligt konsumentköplagen har vi numera tre års reklamationsrätt. Hänvisa till denna lag och hävda att det är ett konstruktionsfel. Nekar de, ta kontakt med din lokala konsumentrådgivare och om det inte hjälper anmäl till Allmäna Reklamationsnämnden.

 

Dock gäller lagen om det är du som privatperson som köpt datorerna. Om det är ett företag som köpt datorerna är det nog tyvärr bara den vanliga garantin du har att åberopa. Eller för den delen, HPs Goodwill...

 

sprid ordet och de kanske mjuknar.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...