Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tandvärken gör mig galen, hjälp!


Evan88

Rekommendera Poster

Jag har en fruktansvärd tandvärk, den började inatt och kommer i 3-5 minutersperioder varje 20-40 minuter. Det är otroligt påfrestande!!

Vill helst inte till tandläkaren eftersom jag har en hemsk tandläkarskräck och det kommer bli dyrt!!

Har haft ilningar i några månader i famtänderna och de två vänstra tänderna bredvid framtänderna. Har druckit kalla drycker med sugrör för att det inte ska ila.

Sen inatt började en smärta i de tänderna längst in som sen rörde sig mer framåt tills det tillsut kom fram till tanden bredvid framtänderna där det gör något så fruktansvärt ont i några minuter tills det går över och då känner jag ingenting! De främsta tänderna är liksom ömma och jag kan inte knacka på dem utan att det ilar väldigt mycket! Det känns som om det är tandköttet mellan framtänderna och den tanden bredvid som det gör mest ont i! Men smärtan sprider sig även ner till andra tänder i hela munnen!

 

Har någon gått igenom samma sak, isånnafall vad var det för något? och har något tips om var det kan vara eller vad man kan göra åt det? Är tandläkaren ett måste?

 

Snälla hjälp mig!

Mvh Eva

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart är tandläkaren ett måste. Går du för lång tid så kommer du råka ut för infektioner som i värsta fall leder till riktigt illa saker. Troligtvis har du råkat ut för en mildare infektion pga att du låtit det gå utan lagning. Att smärtan sprider sig kan tyda på att det börjar gå rätt djupt vilket gör det än viktigare att snabbt boka en tid,

 

Har du en väldig tandläkarskräck så kan du få lustgas vilket gör besöket mkt mindre skrämmande, det får min yngsta syster.

 

Tandvärk kan även vara resultat av andra åkommor i kroppen, såsom hjärtproblem. Men det är nog inget du råkat ut för.

 

Tro mig, även om du har tandläkarskräck så är inget värre än att behöva göra rotfyllningar och andra stora ingrepp pga att man struntar i att laga tänderna i tid.

[inlägget ändrat 2008-01-03 13:06:13 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ohh, du BÖR verkligen gå till tandläkaren. Endast han/hon kan troligen lösa det problem du har.

 

Ett hål i en tand kan på sikt tränga in och ta kål på tanden. En död tand kan skapa grogrund för infektioner och då ligger andra tänder illa till... Okej, så illa är det nog inte här. Är tandköttet ömt och kanske lite extra rött/uppsvullet har du dock troligen en infektion i tandköttet som måste behandlas.

 

Fast det ska sägas att det enda jag egentligen vet om tänder och munhälsa är att om det är något på kroppen man ska vårda ömt så är det tänderna. Man har bara en uppsättning tänder och de ska räcka hela livet.

 

Dyrt att gå till tandläkaren? Ja, men ändå dyrare att inte gå dit i tid.

 

Tandläkarskräck - det går att bota vill jag tro. Kognitiv beteendeterapi kanske? På sikt billigare än att aldrig gå till tandläkaren.

Eller lugnande medicin fast det är ju inget man så hemskt gärna stoppar i sig.

 

Samt - hitta en tandläkare du litar och tror på så går det lättare.

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bor du i Stockholm så kan du få ett bra tandläkartips för folk med tandläkarskräck.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för svaret!

Men jag tror absolut inte jag har hål i tänderna för var hos tandläkaren bara för någon månad sen och då var det inga början till hål eller något sånt, så det vore konstigt om det kommit så snabbt!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Andra orsaker till detta kan vara att du har en visdomstand som börjat växa igenom tandköttet, eller växer horisontellt in mot andra hörntänder.

Vad gäller eventuella hjärtproblem så borde du isåfall även ha andra symptom, men inte nödvändigtvis.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns även en typ av tandvärk i friska tänder som sprider sig från tand till tand över ett par månaders tid. Men denna åkomma brukar drabba medelålders kvinnor, vilket man väl inte kan räkna dig till än =)

 

Du har inte fått någon smäll på käken eller någon tand, kanske bitit snett på något hårt som du glömt bort. Det kan ju vara en spricka som uppstått utan att du märkt det från början.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte var det kan vara faktiskt, har iallafall pratat med min tandläkare nu och har fått tid ikväll kl 18.00. men är just nu så rädd så jag kanppt vet vart jag ska ta vägen. Blir ännu mer rädd när jag inte vet vad som väntar mig när jag kommer dit! Vad tror ni tandläkaren kommer göra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir nog först en ytlig granskning av tänderna och sen ett par röntgenbilder. Förklara att du har en allvarlig tandläkarskräck och be om lustgas om de skall göra något ingrepp.

Skräcken du har är dock förstorad av din fantasi, det är oftast så det fungerar. Som med många andra fobier så är det konfrontation med den irrationella rädslan som i längden leder till att den försvinner. Tänk på något positivt som ligger efter ikväll istället, ex. något kul du ska göra i helgen och fokusera på det.

Tandläkarskräck har många av oss i olika grad och det är egentligen rätt naturligt att man inte tycker om saker som borrar och liknande i närheten av ens kropp. Ljudet gör väl inte saken roligare, men tänk på att hundratusentals tandläkarbesök sker årligen och att det därför inte kan vara så illa ändå.

 

Men som sagt, lustgas är alltid ett alternativ för att ta bort skräcken. Kolla bara upp vad det kostar innan för det har jag ingen koll på. Det kanske är gratis.

 

[inlägget ändrat 2008-01-03 13:43:33 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Titta på dina tänder, peta lite på tandköttet, ta en bild... det kan vi nog vara säkra på.

 

Kanske att det är så enkelt som att du borstat allt för ihärdigt och blottat tandhalsarna?

 

Tja, jag vet inte. Skräck - jag kan tyvärr inte hjälpa så mycket där, har inte upplevt det själv och då blir det svårt att sätta sig in i situationen. Men ta det lugnt och ha minnet att tandläkaren bara vill dig väl. Bara hålet i plånboken du behöver oroa dig för.

Ta det lugnt, tänk på något annat, ett ljuvt minne, en vän du har kär. Andas. Gå ut och gå, aktivera kroppen. Gör något som tar bort tankarna på det som komma ska.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är infektion vid en visdomstand så kommer inte tandläkaren göra mer än att titta på det, genaske någon spruta och sen skriva ut recept på någon bakteriedödade munskölj man får skölja med till infektionen läkt.

 

Efetr några veckor när det läkt så går man tilltandläkaren igen och får visdomstanden urdragen. Man blir bedövad så det känns inget men det är en ganska underlig känsla att se någon dra och slita med en tång i munnen så då ska man kanske blunda om man är rädd.

 

Så gick det iaf till för mig när jag hade en infektion, gjorde jätteont i flera dagar tills jag blev behandlad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå omedelbart till apoteket.

Där fick jag 2 st smärtstillare direkt när jag berättade vad det gällde.

Sedan är det ju tandläkaren som gäller.

Fråga grannar vänner osv om tips på tandläkare.

Fick tips av kollega på jobbet när jag var nyinflyttad i Göteborg själv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar! Har precis kommit hem från tandläkaren nu och låg där 1 ca 1½ timme, ena framtandens nerv i roten var total-inflammerad så jag fick göra världens rotfyllning, gjorde så ont så jag till och med grät när jag låg där. har bedövning från näsan ner till gommen!!

Men nu är allt bra!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, rotfyllningar är verkligen inte kul. Saken är att man kan bli tvungen att göra sådana även efter en tand har lagats, eftersom det vid lagningar av djupa hål kan uppstå just inflammationer. Hade du lagat den tanden förut?

 

Hursomhelst har du ju nu gjort något av de jobbigare sakerna man gör hos tandläkaren (jag föredrar faktiskt att dra ut tänder framför rotfyllning) så förhoppningsvis blir dina framtida besöka lite enklare =)

 

Grattis också till att du tog tjuren vid hornen trots tandläkarskräcken! :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt bra? Mår även plånboken bra?

 

Bedövning är aldrig kul, inte alls.

 

Oerhört skönt att det lösta sig, att du klarade det!

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

chips.. vilken skräcktråd!

 

Gott att det är ordnat nu!

 

Jag hade inte gått till tandläkaren på 11 år innan en visdomstand till slut trillade i två bitar. Fick otroligt bra tandvård på Folktandvården och det gick på en nätt summa som jag dock trodde skulle var mycket högre. Nu slipper jag gå undra hur det är med mina tänder.

 

Vad kostade besöket för dig?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...