Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan läsa skivor men inte bränna


Cerx

Rekommendera Poster

Jag har ett problem med min IDE DVD-brännare som bara kan läsa CD/DVD-skivor. När jag försöker bränna får jag felmeddelande. Jag har provat att:

 

bränna i olika hastigheter

bränna på en annan brännare

ändra plats på brännaren från master till slave o s v

använda olika brännarprogram (Deepburner, IMGBurn, DVDDecrypter)

ändra PIO- och DMA-inställningar i ATA/ATAPI-styrenheterna

bränna på olika skivmärken

uppdatera drivrutiner/firmware

 

Brännaren ska klara av DVD, bara så det är klargjort. Och problemet har funnits sedan jag fick datorn. Brännarprogrammen är även inställda på att bränna på den befintliga DVD-brännaren.

 

[inlägget ändrat 2008-01-02 15:05:53 av Cerx]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trodde jag också, men jag har ju provat en annan, fungerande brännare på datorn och det funkar inte heller, så det borde ju vara nåt annat. Skitskumt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK bra jobbat.

IDE brännare.

Tänk på att som master (ensam ska brännaren sitta längst ut på kabeln)

som slav (delar sladd med en master längst ut, på samma sladd på mittuttaget)

 

Har faktiskt drabbats av en kass sladd eller mer rätt.

Jag byglade hårdisken som master och satte den på mittuttaget för att kunna stoppa undan onödig sladd enkelt.

Det gick inte bra. Magnifika hårdiskfel när jag körde testprogram.

 

Köpte ny sladd och nu funkade det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade din dator brännaren alls då sladden var kass? För mig fungerar åtminstone att läsa skivor. Men det kanske beror på det ändå, ska testa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För min del var det en hårddisk. Vad som hände när jag skulle installera Windows var att installationsprogrammet kraschade. Men visst fanns disken i BIOS, inga problem.

Laddade hem felsökningsprogramm från tillverkaren (Samsung) och körde igång. Fick reda på att de första 5% av hårddisken var OK sedan bara skit.

 

Köpte en ny Seagate för kontroll, jodå den funkade klockrent. Inga problem. När allt klart med datorbygget (Windows installerat, drivare etc) flyttar jag disken till mittuttaget på sladden för att den inte ska ta plats stuvar undan änden ovanpådisken sätter på tornets sida, drar igång och Windows startar inte.......

Vilken ändring gjord?

Min slutsats var att mittutaget var kass.....och jag hade kört Samsungen på mittuttaget...för att inte ha en massa lös sladd.

Iväg och köper ny sladd på Inet (mycket kort, 48cm rund)

Kopplar in och allt funkar på mittuttaget (min slutsats=> förra sladdens mittuttag kass)

Men sedan läser jag en massa inlägg om behovet sätta MASTER längs ut osv och lär mig att det kanske inte var nått fel på sladden, bara jag anslutit den fel.

Tänk dessutom på att moderna moderkort nog helst funkar bäst med 100MHz eller 133MHZ sladdar, inte alls med gamla 33MHz sladdar, kanske med 66MHz sladdar.

Med nya sladden funkade mittuttaget till en MASTER men jag har numera flyttat disken till änduttaget. Varför chansa.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK,

nya försök.

Testa att gå in i BIOS när datorn startar och välj återställning till fabriksinställningar.

Sedan får du gå igenom BIOS och kolla att allt ser OK ut.

Och till sist spara och starta Windows.

 

Vad är det för dator fabrikat, modell eller moderkort

tillverkad år ca?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...