Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Våra biståndspengar.


mindsleep

Rekommendera Poster

Äntligen...i årtionden har det rycktas om vart våra biståndspengar, ärligt skänkta av svenskar (vi är bland de bästa i världen på att skänka pengar) i tron om att förändra liv för fattiga bevisats var det egentligen hamnar.

 

Allt tack vara skitblaskan aftonbladet. Dom kan också göra rätt någon gång.

 

Är det verkligen så illa? Ja du, jag har i alla fall inte råd att åka ner och göra en större vetenskaplig undersökning. Jag ser i alla fall bilder på det som byggts. Jag har mycket svårt att förstå att en busstation ska förändra livet för fattiga. Nä, rent vatten och möjligheter för de själva att uttvecklas. Genom exempelvis jordbruk.

 

Det är ett jävla gnällande på media ständigt och jämt...dom bara ljuger. Men ibland upplyser dom oss...som exempelvis ICA köttfärsen och förhoppningsvis att våra ärligt skänkta pengar går åt att stödja sittande diktaturer (de säger att pengarna är från dom själv) och åt onödiga oigenomtänkta projekt. Så TACK MEDIA!

 

Jaja, lugna ner dig Anjuna Moon :) Jag vet, men du måste inse att alla inte är födda med din kockkunskap och kan avgöra om köttfärs är dålig eller inte. Ibland verkar dina argument gå ut på att alla människor är födda med lika förutsättningar. Så är det givietvis inte. Det vet du om.

 

Nä, jag kan inte avgöra om köttfärs är bra...vare sig genoma att titta på förpackningen eller genom att smaka den då den är stekt. Jag är född med ett kasst smaksinne...SÅ TACK LIVSMEDELSVERKET!

 

Blir vi sjuka av gammal köttfärs? Det är skitsamma...det är mera principsak...kommer jag att köra ihjäl någon om jag kör bill full? Med högsta sannolikhet INTE...men jag måste följa lagen...det ska ICA jävlarna göra också...END OF STORY!

 

Nåväl.

 

Gott Slut och GOTT NYTT ÅR FRÅN MIG TILL ER ALLA!

 

Sista debatt inlägget av Mindsleep för 2007...antar att jag måste komma tillbaka 2008 för att bemöta detta inlägg:) Anjuna...gör mig nu inte besviken...såg det inlägg i min köttfärstråd...orkade dock inte besvara det. Men svara här och jag lovar att kicka ditt "ass like it was 2007" ;)

 

CHERIOS MATES!

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad exakt hos Aftonbladet du syftar på. Att biståndspengar har missbrukats i större eller mindre omfattning har väl varit känt så länge vi haft en biståndsbudget. Att media och nuvarande regering ifrågasätter utbetalningar till korrumperade regimer och fullständigt sanslösa projekt är helt okej. Inte för att dra ner på det totala biståndet (biständet behövs) utan för att det ska hamna där det gör nytta.

 

[inlägget ändrat 2008-01-01 02:22:39 av Erki]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I klartext mutor.

 

Vill du bygga telenätverk, sälja volvo eller gripen-flygplan, så MÅSTE du ge mutor.

 

Och ett bra sätt göra detta på ett för alla, både svenska åklagare, och det land som får det är att ge det som bistånd.

 

Sverige är med andra ord ett av världens bästa och mesta länder i förhållande till storlek på mutor.

 

Smart att ha ett särskilt organ SIDA för detta och kalla det för bistånd!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i tron om att förändra liv

Skitsnack, de flesta donerar pengar för att lätta sitt samvete. Att bistånd oftast går till antingen administration eller svinnas är ju inget nytt. Det förvånande är att man skiter i detta och langar ner pengar i dessa hål trots vetskapen om att inget händer. Lätta samveten...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tror jag herrarna blandar ihop donationer/bidrag och bistånd.

Bistånd är sådant svenska staten skänker till hjälpprojekt i andra länder och det har inte mycket enskilda personers samveten (utom möjligen politikernas) att göra.

 

Bidrag/donationer som enskilda människor gär till olika insamligar på stan, ringa gåvonummer etc är något annat där kan det handla om viljan att göra gott eller lätta sitt samvete.

 

När det gäller det privata insamlandet väljer ju var och en vart de vill skänka pengar och kontollera detta enligt bästa förmåga (exempelvis om det finns 90-konto osv) när det gäller statens bistånd kan man inte göra så mycket än att rösta var 4e år...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skitsnack, de flesta donerar pengar för att lätta sitt samvete.

 

Mycket möjligt. Jag får defenetivt dåligt samvete av att se hur jag har det jämfört med afrikanska barn.

 

Att bistånd oftast går till antingen administration eller svinnas är ju inget nytt. Det förvånande är att man skiter i detta och langar ner pengar i dessa hål trots vetskapen om att inget händer.

 

Det är det som är åt helvete...hur dasen går det egentligen till...ja jag är medveten om att transport kostar och dyl...men 50% (hört det från annan media än aftonbladet).

 

Men skulle kunna tro att alla dessa miljarder som sverige skänkt genom tiderna skulle kunna KÖPT transportmedel och kunna frakta mat/diverse prylar relativt billigt. Men men...

 

"Administrativa kostnader" - vad är det egentligen...säg inte att friviligarbetare får betalt!?!?!?!....det är sjukt fel.

 

Sedan att landen själva som motar våra bistånd väljer att roffa åt sig (militärer) ja vad ska man säga åt det?

 

Världen är helt knasig...här VRÄKER svenskar pengar över fattiga länder ihop om att göra föränding för barn på bilder som visas i tv...sedan går det inte till dom. Nåt är riktigt riktigt fel.

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tror jag herrarna blandar ihop donationer/bidrag och bistånd.

 

Och? Det är skitsamma enligt mig. Går det till diktaturer som ska köpa nya palats och mer vapen så är det åt h-vete fel.

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är det som är åt helvete...hur dasen går det egentligen till...ja jag är medveten om att transport kostar och dyl...men 50% (hört det från annan media än aftonbladet).

Tja, fram till nyligen satt ju ex. Sida i väldigt dyra fina lokaler i Stockholm City. Varför inte utlokalisera till någon billigare stad? Idioti.

 

.säg inte att friviligarbetare får betalt!?!?!?!....det är sjukt fel.

Jag skulle hellre se att frivilligarbetarna på plats i ex. Afrika får betalt än de lönelyftande administratörerna i Stockholm.

 

Sedan att landen själva som motar våra bistånd väljer att roffa åt sig (militärer) ja vad ska man säga åt det?

Det är just därför jag anser att bistånden ges främst för att stilla regeringarnas samveten om att ge pengar. Hade man verkligen brytt sig om befolkningarna så hade man sett till att pengarna dessutom användes till rätt saker och inte hamnar i fickorna på krigsherrar och diktatorer.

 

Hej förresten Mindsleep, det var ett tag sen sist!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej förresten Mindsleep, det var ett tag sen sist!

 

Hej gubbe...jo, jag har varit bortrest ett tag. Vi blir bara äldre och äldre..suck...nåväl citerar inget annat av ditt svar eftersom du är klok...håller med dig.

 

PS. Orkar inte kolla, vet du av några spännande rymduppskutningar snart? DS.

 

Ytterligare ett PS. Jag såg något verkligen konstigt på himmelen igår. Ett rött ljus på en helt monlig himmel (utesluter planeter, satteliter)...ljuset liksom pulserade (ej flygplan). Gick från vänster till höger från min ståndpunkt....men men....min förklaring...UFO ballong.

 

Ytterligare ett PS...Herr Måne...du brukar ha koll på filmer (The seven samurais...KICK ASS MOVIE)....har du sett "Bridge to Terabithia"? Värt att se?

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

[inlägget ändrat 2008-01-06 02:34:53 av mindsleep]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har du sett "Bridge to Terabithia"? Värt att se?

Har inte sett och planerar inte att se. Det är väl en barnfilm?

Kan däremot rekommendera bröderna Coens nya, "No Country for Old Men"

Dessutom rekommenderar jag en av de brutalare filmerna som släppts på senare år, brittiska "Rise of the Footsoldier", som är baserad på den sanna historien om Carlton Leach. Läbbigt bra och som sagt mycket brutal!

 

Vad gäller rymdfärjan så har ju den senaste uppskjutningen (STS 122) skjutits upp två gånger. De verkar har problem med några sensorer och det ser inte ut som det blir något förrän tidigast i slutet av månaden.

 

 

[inlägget ändrat 2008-01-06 03:42:48 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte sett och planerar inte att se. Det är väl en barnfilm?

 

Har snackat med flera vuxna (30 års åldern) som säger att jag MÅSTE se den...så jag ska noog se den.

 

Kan däremot rekommendera bröderna Coens nya, "No Country for Old Men"

Dessutom rekommenderar jag en av de brutalare filmerna som släppts på senare år, brittiska "Rise of the Footsoldier". Läbbigt bra!

 

Wonderful...tack för tipsen..will do!

 

Vad gäller rymdfärjan så har ju den senaste uppskjutningen (STS 122) skjutits upp två gånger. De verkar har problem med några sensorer och det ser inte ut som det blir något förrän tidigast i slutet av månaden.

Kanon....bra att du håller koll...ska checka in lite närmre vad som händer.

 

God fortsättning moderatjävel....om jag inte nämnt det förut. Och vid det här laget så bör du väll veta att jag inte menar illa upp...bara försöker vara någorlunda lustig...men det vet du nog redan. Säger det dock utifall att...

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ar snackat med flera vuxna (30 års åldern) som säger att jag MÅSTE se den...så jag ska noog se den.

Ok, får väl kolla in den och se vad det är. Zooey Deschanel är ju med och henne gillar jag.

 

Eastern Promises var också en bra film om än lite långsam tidvis.

Gillar du äventyrsfilmer så måste du se uppföljaren till National Treasure - National Treasure: Book of Secrets.

För Stargate-fans så har första SG-1 filmen nu släppts, även den ett måste.

 

I Am Legend var dock ingen höjdare. Baserad på samma bok som The Last Man on Earth och Omega Man baserades på (och som 28 Days Later inspirerats av helt klart) så är det den sämsta av den filmraddan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen.

 

Ska dock se "I am Legend". Ger dig dock en varning. Jag vet att du gillar western (Deadwood). Håll dig undan "3:10 to Yuma".

 

Efter jag sett den satt jag och sa "what da ****"...."what da ****". Man måste nog ha supit bort x antal hjärnceller för att uppskata slutet som är TOTALT ologiskt OCH hjärndött. Jag blev rent ut sagt förba****BEEEEEEP***

 

Nä fy fasen...nu står hoppet till "The assasination of Jesse James by the cowerd Robert Ford".

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

[inlägget ändrat 2008-01-06 04:39:59 av mindsleep]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Efter jag sett den satt jag och sa "what da ****"...."what da ****". Man måste nog ha supit bort x antal hjärnceller för att uppskata slutet som är TOTALT ologiskt OCH hjärndött. Jag blev rent ut sagt förba****BEEEEEEP***

Jag såg den just och jag förstår inte alls varför du inte gillade den,såvida du inte förväntade dig en typisk John Wayne västern där skurken är rakt igenom ond och den gode en riktig hjältefigur. Yuma, denna såväl som originalet, har ett större djup än så och slutet kunde inte gjorts på något annat sätt (tja, jo, på ett hollywood-mjäkigt lyckligt slut där alla lever lyckliga i alla sina dagar förstås, men vem sjutton vill se sånt?)

 

Nä, väl värd det höga betyg den fått på IMDB.

 

[inlägget ändrat 2008-01-16 22:26:57 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...