Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

kontakter ingångar och utgångar


Fredrik1971

Rekommendera Poster

Den enda kabel som jag har är en stereo kabel i ena ändan och i andra två st " vanliga" kontakter (brukar vara vit och röd), jag kan ju prova att använda den för att gå in på audio på L och R som igår i rutan "component in"!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tittar i manualen så ser du nog att det ljudet kommer du inte höra om du har kanalen för PC-ingången inställd på TVn.

 

3.5mm - > 3.5 mm är nog det som gäller. Men den kabeln är inte så dyr.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bara en kabel som är stereokabel i ena ändan och i andra två "vanliga" kontakter (brukar vara röt och vit). För att använda den så måste jag gå in på audio L och R under rutan "component in". Kan det fungera att jag går in med ljudet på som ingångarna istället för den i rutan "RGB IN". Vilket är att föredra..??

/F

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag tolkar det nej men du får väl testa? Anslut ljudkablarna dit och se om det blir ljud!

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första försöket: monterade VGA kabel (som kommer ifrån min gamla stationära, skärmkabel) på den nermonterade TV. Kopplade in ljudkablarna (enl. tidigare beskrivits). Lyckades inte få över någon bild, trots att TV har sk. plug and play.

Det verkade som om datorn hittade eftersom jag har två att välja på i bildskärms inställningarunder bildskärm (för att det är väl så man ser) ska man skicka över bilden på något vis?

 

Efter en massa tester kollade jag allt en sista gång och upptäckte att den VGA kabel som jag använt, ska innehålla 15 stift, men på denna bara 14...4 pinnar i mittenraden!!

Då slutade jag första försöket, jag hade inte ett enda tecken på tv att en dator var inkopplad

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för kabel mellan monitor och dator? Tag denna....

1: Ställ ned upplösningen på datorn till den TVn vill ha. Eller kanske upp?

2: Stäng av datorn

3: Flytta kabeln från monitorn till TVn

4: Starta och se vilken härlig och stor bild du har.

 

:)

Annars - två skärmar styrs enklast via windows egna skrivbordshanterare, ta upp egenskaperna för skrivbordet och klicka vidare till inställningar. Där ska sekundära skärmen synas, aktivera och sätt upplösningen.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den dator som jag ska använda är en laptop så jag har ingen kabel till den. Den kabel som jag provade med var från min gamla dator som jag inte använder.

/Fredrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andra försöket!!

Efter att lånat en vga kabel (med 15 stift) samt en stereokabel, har jag nu lyckats få över bilden till TV, även ljudet funkar enl. önskemål...MEN.....färgen på bilden på TV är blå, när jag kör film genom datorn..varför är bilden blå, hur avhjälper man så att bilden matchar enl orginal! jag har bra bild på skärmen!!

/Fredrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blå? Låter som någon färgkanal antingen är skadad i kabel/kontakt eller fel balanserat i dator eller TV. Det borde inte vara något att ställa in men titta i datorn och titta i TVns inställningar.

 

Vilken upplösning använder du samt vilken svepfrekvens?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag provade att vända kabeln (tv-dator) ingen skillnad!

skärmupplösning 1360*768!

Under färgkvalité: mellan 16 bitar

svepfrekvens vet jag inte vad det är men om det är "uppdateringsfrekvens så är den 60Hz.

Under egenskaper på "default monitor, flik färgmatchning:

"aktuell bildskärm....default monitor'

"standardprofil för bildskärmen ....<Ingen>

 

rutan under "färgprofiler som för närvarande associerad med denna enhet: rutan är tom

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Färgkvalité - öka till 32 bitar!

 

Kanske där det brister, finns inte färger nog. Annars vet jag icke...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag provade att ändra till 32 bitar utan resultat. Jag testade en annan dator som har ett direkt vga uttag och på den fungerade det perfekt. kan det vara så att det är fel på adaptern dvi-vga (som ingick i dator paketet) kan det vara så att den inte grejar önskat resultat, eller skulle det kunna vara intsällnings fel för uttaget

/Fredrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen aning...Det du nämner är värt att testa. Mer än så?

 

Nej, vet inte.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där om pixelmapping:

Pixelmapping är (bara) bra att ha om skärmen kör med annan upplösning än datorn. Kör man samma upplösning på skärm och dator, så är det helt onödigt att ha pixelmapping..

 

Exempel: Kör man en skärm i rekommenderad upplösning, så behöver inte skärmen "rendera om" pixlarna.

 

Hoppas ni förstår vad jag menar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

För att avsluta denna tråd, meddelar vad jag gjorde för att få allt att fungera!

Jag har använt en adapter som går från DVI-HDVI från min dator och via en HDVI kabel ansluter jag till TV´ns HDVI-uttag. Jag fick använda en HDVI vinkel, 90 graders för att få plats bakom TV. Till ljudet använde jag en stereokabel 3,5mm.

Jag har sedan gått in på inställningar för bildskärm och klickar på skärm "2" och sedan kryssat i rutan "Utöka Windows-skrivbordet till denna bildskärm"- verkställ.

jag går sedan in i input menyn på TV´n och väljer HDMI och vips så funkar det.......

Jag har fått en kanon-fin bild så jag är väldigt nöjd med resultatet.

 

/Fredrik

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...