Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

kontakter ingångar och utgångar


Fredrik1971

Rekommendera Poster

jag har frågor vad gäller kontakter och vad dom heter. den kontakt som jag har på min laptop ser ut ungefär enl.följande: en ca 2,5 cm uttag med 4 kantiga hål 3x8 st avslutar med ett stort + som har fyra 4-kantiga hål runt sig! vad heter den och vad har den för funktion??

 

Det andra är ett S-video uttag.

 

det jad vill i nuläget är att koppla dator bilden till min nya TV!

 

på (LCD) TV finns kontakter enl manual:

1 HDMI/DVI IN

1 HDMI IN

1 RS-232C IN (control & service)??

1 ruta med RGB (PC), (rund) AUDIO (RGB/DVI)

1 Stor ruta med Video -Y, Pa, Pr - Audio (RGB/DVI)

1 DIGITAL AUDIO OUT (OPTICAL)

samt 2 st scart kontakter

 

/Fredrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara DVI? I så fall ska du kunna använda detta till TV:n, ev med en adapter.

 

S-video, som är analog och har sämre kvalitet, kan du koppla till TV:ns SCART med adapter

 

[bild bifogad 2007-12-31 16:04:20 av flora50]

1014522_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den kontakt jag har på datorn är som en DVI-I dual-link men med ett "plus" (+)i stället för ett "minus" (-) till vänster på kontakten mellan dom två hålen över och under tecknet enl ovan..!

Men det kanske är samma funktion..

/Fredrik

 

ps det ingick en adapter till datorn som passar i utgången..och blir en Vanlig "skärmutgång" kan den vara till någon nytta??

 

/Fredrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa DVI-> HDMI-adapter och koppla till HDMI/DVI IN på din TV

 

Om TVn stöder pixelmapping (sök på nätet om begreppet är obekant) via DVI/HDMI är det bästa alternativet.

 

Sedan borde det finnas en VGA-kontakt (gamla analoga kontakten på monitorer) på TVn, den kan vara ett alternativ om TVn ej stöder pixelmapping över DVI.

 

Sedan får du se till att föra över ljudet, VGA/DVI är enbart bild. Detta borde ske via det du benämner som ruta med RGB (PC), (rund) AUDIO (RGB/DVI) .

Flyttar denna tråd till Hemmabio, ivartfall något mer passande än TV-kort

 

/T

Moderator TV-kort

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fått en liten inblick vad gäller pixelmappning.

Fundering:

på min laptop kan jag välja upplösning 1440x900, 1152x864, 1024x768 och 800x600.

På min TV är det 1080p 1366x768!

Måste det inte vara samma upplösning för att få sk. pixelmappning!

 

ett uttag från spec. "1:1 Pixelmapping (HDMI : 1080i / 1080p) No"

vad betyder det??

 

/Fredrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ett uttag från spec. "1:1 Pixelmapping (HDMI : 1080i / 1080p) No"

vad betyder det??

jag tolkar det som att HDMI-ingången enbart accepterar HDTV-upplösningarn och inte skärmens egna upplösning.

 

Kanske kan du testa att tvinga grafikkortet att sända 1366x768 (någon "avancerad" inställning antagligen).

Alternativt får du ansluta TVn analogt via VGA, tyvärr ofta enda sättet att få till pixelmapping på en del apparater. Jag tolkade din beskrivning av DVI-kontakten som en som du kan få ut analog signal ur, dvs VGA.

 

Edit:

Se

http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/DVI/

 

Edit2:

vad för TV är det du har?

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

 

[inlägget ändrat 2008-01-01 21:49:34 av Monshi]

 

[inlägget ändrat 2008-01-01 21:51:10 av Monshi]

 

[inlägget ändrat 2008-01-01 21:52:00 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och enligt Prisjakt finns det på den en VGA-ingång. Testa denna om nu inte DVI/HDMI fungerar som önskat. VGA-ingångarna på TV-apparater är oftast mer flexibla än motsvarande DVI/HDMI ingångar.

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har jag förstått det rätt..att koppla in ex. DVI-D till HDMI kabel, eller en VGA via adapter från datorn kommer (jag har en adapter som är en DVI-A till VGA) kommer bara bilden att överföras??!!!

 

Om jag nu skaffar en kabel som är DVI-(D eller I) till HDMI som inte fungerar och måste använda kabel så att det blir VGA analog...blir det sämre kvalité?

 

/F

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DVI kontra VGA bildkvalité - nja, DVI ska ju vara bättre men VGA duger gott oftast. Störningar kan krypa in i VGA-kabeln men det är inte alls ofta. Pixelmappad VGA är bättre än icke pixelmappad DVI.

 

Ljudet får du istället använda vanliga RCA-kablar till men det skull du nog få även via DVI/HDMI iochmed att du inget ljud får ut via DVI.

 

Testa och se, köp en kabel av lokala TV/datorhandeln och se om du inte kan få öppet köp.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det finns en kabel som eter HDMI kabel, 19pins – DVI hane (netonet) som passar "hårdvarumässigt"

- "koppla mellan t.ex. en DVD-spelare/DVD-Recorder och en LCD/Plasma-TV"

den utgången (DVI) som jag har på PC´n kan den innehålla ljud?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte det. Finns ingen port på datorn som kan generera ljudet enligt den signalstandard som HDMI har. Du får troligen koppla via steropropp-> RCA.

 

Troligen kan du läsa detta i TVns manual under sektionen ansluta dator till TVn...

:)

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har idag ett 5-1 system (Creative SoundBlaster Surround 5.1 EGS) på uttag via USB-port. Förmodligen går den att använda för att få ljudet vidare till TV, men hur det vet jag inte!

/F

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TVn antar jag bara har möjlighet att spela upp stereoljud, att skicka flerkanaligt ljud till den finns det ingen poäng med.

 

På ljukortet har du säkerligen en eller flera utgångar för dina högtalare. En av dessa kan du säkerligen få att sända enbart stereoljud och då kan du använda denna för att koppla till TVn

 

En sladd som denna:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=20187078

borde passa, den svarta (3,5 mm stereopropp) i datorn och de röda/vita RCA-kontakterna bak på TVn. Troligen "vet" TVn att om du ansluter DVI eller VGA till den så kommer ljudet via dessa ingångar och hämtar det därifrån automatiskt.

 

Många sladdar till TVn, jag vet, det är bara så det är.

 

Så i slutändan, du behöver två kablar

För bild antingen

http://www.kjell.com/?item=68096 (DVI-HDMI)

eller

http://www.kjell.com/?item=68111 (*) (DVI-VGA)

och denna

http://www.kjell.com/?item=38205 (VGA)

 

och för ljud den jag länkat till ovan.

 

* kanske du redan har förresten

 

Men som sagt, det borde stå lite om detta i TVns manual :)

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej här finns en länk som väl beskriver hur det är tänkt att ansluta en dator till din TV med VGA kabel eller med DVI-Itill HDMI kabel. Man rekommenderas då att för ljudet använda en kabel med telefonpropp i båda ändar.

 

http://se.lgservice.com/gcsc/b2c/hpi/main?tc=owm.command.OwmCmd

 

Hoppas du lyckas få en bra bild på TVn.Har en känsla av ett det här med pixelmappning är överdrivet åtminstone vid videouppspelning.Långt viktigare är TVns kvalitet!!

 

LARSAS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra larsa - du hittar ett fel i mina länkar. Inte RCA-kabel som ska användas för ljud för DVI och RGB/VGA utan en enkel "stereopropp" ska anslutas till ingången RGB IN -> Audio (RGB/DVI)

 

Dvs en kabel av denna art:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=14388589

är det som ska användas för ljudet!

 

Samt - du har en poäng att när video visas har det med pixelmapping inte så stor betydelse som vid GUI-arbete/text men fortfarande är pixelmapping att föredra.

 

Men bäst är kanske att testa själv, att testa både digitalt och analogt och se vad som blir bäst.

 

På sida 24-26 i manualen finns uppgifter om hur du ansluter en dator till TV samt vilka upplösningar som stöds. Manualen rekommenderar upplösningen 1360x768 vilket är nära skärmens upplösning om 1366x768. Denna upplösning går ej att använda via DVI/HDMI dock.

 

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu börjar få lite klarhet...

Jag hittade en kabel från en monitor på min äldre dator (VGA kabel). När jag skulle prova så upptäckte jag att jag får problem att montera den i TV´n eftersom där kontakten skall in sitter mitt upphängnings stativ, då vad jag skulle behöva är en vinkel 90 gr., finns det?

 

För att få ut ljudet från datorn, använder jag då den utgången/(ingången) som har märkning ((<-)) som är BLÅ??

jag har även GRÖN som används till hörlurar (enl. markering) och en ROSA till mikrofon.

 

Fick bara en fundering.. jag har en S-video ingång på sidan på tv vad kan man använda den till....?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ljud ut - testa och se är mitt bästa tips. Har ingen aning om hur ditt ljudkort ser ut/fungerar. Jag har TVn kopplad på en svart utgång som egentligen är till för bakre högtalarna i en uppställning med fyra högtalare.

Kabel - sök och kanske du kan finna, ex.v.

http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=764022

vilket är en sådan här

http://www.sandberg.it/product.aspx?id=507-05

Se denna tråd:

http://www.minhembio.com/forum/lofiversion/index.php/t124034.html

 

s-video kan du använda om du accepterar en mycket sämre bild än vad VGA/DVI kan ge.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag sökte lite på nätet vad gäller för den GRÖNA som heter"SPDIF/OUT" samt en symbol för hörlurar. Det är ganska rörigt att hitta något som talar om spdif är något att använda till ljudet.

 

tack för länkarna vad gäller kablar!

 

Är det viktigt att välja bra märke på kablar?? ..jag såg att sandberg kablar är lite dyrare men 5års garanti!!

 

[inlägget ändrat 2008-01-03 23:01:05 av Fredrik1971]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Den här länken säger vad SPDIF är för något.

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/SPDIF

 

Vad jag förstår så kan ditt gröna uttag skicka ut både SPDIF och analogt(hörlur).Så fungerar också hörlursuttaget på min Laptop.

 

Det är det uttaget jag använder för ljudanslutning till min LCD tv(DVI ansluten) och med analog funktion.

 

SPDIF funktionen måste aktiveras på mitt "VIA audio deck"men SPDIF använder jag som sagt inte.

 

LARSAS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer ljudet att bli annorlunda med att köra analogt eller om jag använder digitalt via SPDIF.

 

jag vet att supporten på fujitsu siemens kunde göra någon inställning så att kunna köra 5-1 systen via dom kontakterna (blå/grön/rosa) så att dom kan säkert ställa in så att spdif börjar att fungera (om det nu är en inställning)

 

Jag ska testa. Jag ska prova att köra systemet när jag köpt en vga kabel med vinkel, är väldigt hoppfull med alla dessa svar....!

/Fredrik

 

[inlägget ändrat 2008-01-05 23:50:39 av Fredrik1971]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

När det gäller ljudanslutning på TVn så har du nog bara analog ljudanslutning.(IN) till den.

Se specen i sista länken jag skickat tidigare.

 

TVn har Digital ut att ansluta till lämplig förstärkare med motsvarande ingång men med rätt kabel ,optisk eller koax.

 

LARSAS

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

S/PDIF är ett digitalt format för ljudet. Det kan inte din TV ta emot. Du är hänvisad till vanlig analog stereo.

 

Har du en hemmabioanläggning kan du troligen koppla in datorn via S/PDIF till denna istället och där ta ut eventuellt flerkanaligt ljud.

 

Så som sagt - en VGA-kabel och en 3,5 mm stereokabel är vad du behöver i första steget. Kanske enklast att testa redan idag med den VGA-kabel du har, du måste ju ändå montera ned skärmen för att ansluta den vinklade så då kan det vara skönt att veta innan dessa att det fungerar. Sedan kanske du även har en kort stereokabel liggandes? Inte omöjligt, vet att jag har några...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...