Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Bosse-i-skogen

Blue screen

Rekommendera Poster

Detta går att läsa på skärmen:

 

A problem has been detected and windows has been shut down to prevent damage to your computer.

 

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

 

*** STOP: 0x000000D1 (0x001A4724, 0,00000002, 0x00000000, 0x8D984D1F)

 

*** wlanGZG.sys -Address 8D984D1F base at 8D926000, Datestamp 468c5e30

 

Sporadiskt bara, i dagar kan datorn vara igång för att plötsligt bete sig så här, ibland bara efter några timmar.

 

Ställt in fullständig dumpning och inte automatisk omstart för att kunna läsa på blåskärmen. Var hittar jag dumpen? Det måste väl sparas till en textdokument kan jag tänka mig.

 

Konfigurationen är inga konstigheter. Stationär dator, vista ultimate med AMD dual core, 1,5 gb ram, 3 satadiskar och en 19" crt-skärm och inga ändringar i hårdvaran på länge.

 

Tips?

 

Bosse

 

[inlägget ändrat 2007-12-31 15:26:05 av Bosse-i-skogen]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

wlanGZG.sys -Address 8D984D1F base at 8D926000, Datestamp 468c5e30

 

Om du har installerat drivrutiner i datorn för att kunna köra t ex trådlöst nätverk, så kanske du kan prova söka uppdaterade drivrutiner.

 

Kan inte hitta något om sys-filen på google.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hårdvara har jag faktiskt tillfört... hur kunde jag glömma det? :) Trådlöst nätverk via usb, Zyxel G-202 Wireless USB Adapter. Ska kolla efter drivrutiner.

 

Windows Memory diagnostics tool har jag kört. Inga problem där inte.

 

Bosse

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Win update hittade inget nyare än det jag hade i drivrutin. Men jag körde in den senaste från Zyxel.se så nu får vi se hur datorn beter sig över tid.

 

Raden med i mitt fall: "wlanGZG.sys -Address 8D984D1F base at 8D926000, Datestamp 468c5e30" är alltså själva orsaken till blåskärmen eller?

 

Bosse

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Raden med i mitt fall: "wlanGZG.sys -Address 8D984D1F base at 8D926000, Datestamp 468c5e30" är alltså själva orsaken till blåskärmen eller?

 

Det är ett antagande från min sida. :-)

 

Allt hänvisar till den filen som orsak. Söker man på bluescreenens STOP-meddelande endast på Google, så hittar man massor med folk som har samma problem. Det som skiljer dom åt är filen som bluescreenen hänvisar till.

 

Du kan kolla vidare här för lite tips och ledtrådar:

http://msdn2.microsoft.com/en-gb/library/ms793589.aspx

 

...och den här sidan:

http://aumha.org/a/stop.htm

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

[inlägget ändrat 2007-12-31 16:25:42 av Stefan Eklinder]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kopplade bort Zyxels usbnätverkskort och kopplade kabel till routern men fick blue screen ändå...

 

Av en händelse så behövde jag den ena skärmen (jag har två kopplade till datorn) för annat ändamål. Då höll sig datorn frisk utan konstigheter dygn efter dygn. Kopplade in den andra skärmen igen och det tog 45 min så blev det blue screen. Kopplade bort den och datorn är igång dygn efter dygn igen utan problem. Det är antagligen grafikkortet (Nvidia Geforce 7600 GS) eller dess drivrutiner som spökar. Detta trots att jag avinstallerat/installat senaste drivrutiner från NVidia ett flertal gånger.

 

Nåja, en skärm räcker. Jag har ju bättre plats på skrivbordet. Sen har jag laptopen också ju :)

 

Bosse

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Kopplade bort Zyxels usbnätverkskort och kopplade kabel till routern men fick blue screen ändå...
Med exakt samma felmeddelande och filnamn?

 

Kopplade in den andra skärmen igen och det tog 45 min så blev det blue screen.
Strömförbrukningen kanske ökar med två skärmar (?) och det då blir problem när man belastar datorn mer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Med exakt samma felmeddelande och filnamn?

 

Jag noterade inte felmeddelandet. Men hoppsan då! När jag nu skulle skriva detta fick jag blue screen igen... nu var det win32k.sys i felmeddelandet. Inget igång förutom eforum. Datorn har varit igång i 5-6 dygn utan problem (bortsätt från när jag kopplade in den andra skärmen igen).

 

Jag låter felrapporteringen ha sin gång men någon lösning hittas inte. Minnestest har jag gjort utan att några fel hittades. Högst sporadiska blåskärmar är inte kul.

 

Bosse

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Bosse i Skougen!

 

Fick du nån lösninga på blue screen problemet?

Jag har haft samma BSOD (blue screen of death) 25 gånger på

en vecka på en helt ny ACER Aspire med Win Vista Home Premium.

 

IRQL NOT LESS OR EQUAL .... blablabla

 

..hänvisar i mitt fall oftast till tcpip.sys

 

Men, hela internet och dess forum är fullt av samma frågor om dessa blue screen krascher!

Det gäller flera Win system verkar det, fast i synnerhet Vista. XP Pro verkar vara fritt numera från detta.

 

Alla pratar om RAM minnesfel, drivrutiner,NVIDIA grafikdrivrutiner och alla möjliga andra orsaker. Men den gemensamma nämnaren av dessa svårfångade fel verkar vara själva operativsystemet.. - Vista.

 

Jag har funderat på att börja från början med mitt gamla XP Pro istället, men då är ju problemet med program som är anpassade för Vista (jag har bl.a. bytt ut Zonealarm brandvägg och Antivirus till Vista kompatibelt)

Samt att jag hört att en del inte ens lyckas installera XP över Vista?

 

Har du nån hjälp att återkomma med så är jag tacksam - samt kanske om du hittat nån lösning för dig som kan vara till vägledning..

 

Bästa hälsningar,

Anders

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det förekommer nästan dagligen i Eforum problem med blåskärmar i XP.

 

Har du sett efter om Acer har några uppdaterade drivrutiner till din dator?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Hej Bosse i Skougen!

 

Fick du nån lösninga på blue screen problemet?

 

Jo det fick jag. Märkte att en av mina 5 hårddiskar imellanåt "klonkade" till. Det visade sig att stiften i IDE-hårddisken där strömkabeln kopplas in glappade eller var vinklade fel, Eller så var det själva strömkabeln men den provade jag i andra hårddiskar utan någta problem. Vad jag gjorde var att jag bockade två av stiften en aning och satte dit strömkabeln. Den gick trögt men det var ju liksom meningen för att undvika glapp.

 

Sen dess har jag inte hört något klonkande och några blåskärmar har jag inte längre. Jag kör både XP och Vista på den datorn.

 

Min laptop av märket Acer med vista har akdrig krånglat.

 

Bosse

 

Ps: Det rockar fett med en 42" FullHD LCD-tv kopplad till datorn!

:thumbsup:

 

 

[inlägget ändrat 2008-02-06 11:10:40 av Bosse-i-skogen]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hello Cecilia

vad kul att få svar på sina frågor från forumet - suveränt.

Fast jag har Vista - det såg du va?

Men problemet förekommer även i andra OS.

 

Ja, jag har laddat ner allt som finns i drivrutinväg från ACER. Tycker jag.

Chipset, SATA, nätverksadapter, Nvidia grafik o.s.v. men det är klart, det

kanske var nån mer som jag

kunde tagit hem.

Sen får man väl ta dem som de har på ACER, fastän det kan finnas en nyare på

Nvidia t.ex.?

Det är väl så att ACER ska ha tagit fram de drivers som funkar bäst för just

den datorn och

det kan ibland vara ett lite äldre datum/version än den allra senaste?

 

Jag inbillade mig att det blev lte stabilare - det kanske det blev, men lika

f*rb så fick

jag en BSOD i går kväll igen.

Nu är jag uppe i 47 oåterkalleliga stopp under de 10 dagar jag haft datorn.

Synd för den är så jäkla bra annars och jag tänker inte byta bort den eller

lämna tillbaka (fast

jag har hotat ACER med det, och att köpa en Apple om de inte sätter mer eld

i baken på Microsoft hihi)

 

Men nu ser jag att jag fått en hotfix från MS faktiskt!

Jag mailade och en del Knowledge Base fixar går inte att ladda ner direkt på

supportsidan,

man måste maila support för att få den skickad. Problemet är att innan du

kommit igenom deras

labyrint till att beställa ett e-mailformulär, så har de fått för sig att

din OEM licens inte är giltig...

Fast datorn är en vecka gammal.. Och man har rätt till 90 dagars Microsoft

support.. grrrr

Då hamnar du på en betalsupport sida som kostar 665:- första raden. grrr

 

Men jag lyckades visst komma mig igenom igår kväll i alla fall, för nu kom

det ett mail...

 

Att få komma in till Microsofts heligaste support verkar svårare än att med

en het sticka

peta in smör i röven på en igelkott.

 

Ha det gott och tack för ditt mail!

Jag kan keepa dig posted om jag lär mig nåt. Denna fixen jag fick nu gäller

en BSOD som kommer

om man har trådlöst nätverk och den heter 931365.

 

Anders

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja cissi det är det nog va? Bäst att ta driversarna från datortillverkaren.

 

Vissa KB 9xxxxx fixar från Microsoft kan emellertid inte tas ner direkt från dem

som t.ex. via länken du visade. För KB931365 som har med trådlös nätverksadapter i Laptops att göra, finns det ingen direkt nedladdningslänk, utan man får kontakta support via mail och få en speciell länk via e-mail för att ladda ner. Jag har gjort det nu och det verkar faktiskt ha stabiliserats, det här problemet. Inga krascher idag! peppar peppar, ta i trä, tvi tvi.

 

Så här står det på KB931365 på supporten:

 

"Hotfix information

A supported hotfix is now available from Microsoft. However, it is intended to correct only the problem that is described in this article. Apply it only to systems that are experiencing this specific problem. This hotfix may receive additional testing. Therefore, if you are not severely affected by this problem, we recommend that you wait for the next service pack that contains this hotfix.

 

To resolve this problem immediately, contact Microsoft Customer Support Services to obtain the hotfix. For a complete list of Microsoft Customer Support Services telephone numbers and information about support costs, visit the following Microsoft Web site:

http://support.microsoft.com/contactus/?ws=support"

 

Tack ska du ha så länge Cecilia.

mvh Anders Forsberg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det ingen som har ServicePack 1 RC för Windows Vista som man kan få ta del av?

"på egen risk" spelar väl ingen roll - Vista kan väl bara bli bättre i detta fallet med blue screen krascher - eller?

SP1:

Databranschen har fått den för att titta på nu den sista tiden, men för vanliga användare är den borta från Microsoft's sidor så länge.

Den har ju legat på mS supportsida ända tills i Måndags men är borta nu tills den riktiga SP1 kommer i mitten på Mars.

Svensk och andra språk kommer inte förrän April eller Maj..

 

återigen tack för den feedback jag fått Cecilia m.fl.!

mvh

Anders F

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu



×
×
  • Skapa nytt...