Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

HD-uppspelning från dator


danh35

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag skulle vilja testa hur min TV-bild blir med HD-material och eftersom jag ännu inte hunnit skaffa mig en Blue-ray eller HD-DVD spelare så undrar jag om jag kan skicka HD-signal till TV:n via min Asus G1S laptop, som råkar ha en HDMI-utgång.

 

Jag har dock i nuläget noll koll på vad jag behöver för mjuk- eller hårdvara för att spela upp HD-film eller vart jag kan hitta material att testa så därför undrar jag om någon här kan hjälpa mig att komma igång.

 

1. Vilken mjukvara krävs för att spela upp HD-film?

2. Vilken hårdvara krävs? Datorn har ett GeForce 8600M GT. Har detta kort inbyggt hårdvarustöd för HD-avkodning eller måste detta skötas helt i mjukvara?

3. Finns det något bra testmaterial att ladda hem?

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, kan väl göra ett försök :)

 

Vad krävs, tja det finns HD-klipp i WMV och QuickTime-format på webben att ladda ned.

 

Exempelvis dessa:

http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/musicandvideo/hdvideo/HDVideo.aspx

 

Testa att ladda ned ett klipp därifrån och se om din dator klarar av, förhoppningsvis är det inte svårare än.

 

Om ditt grafikkort har stöd för MPEG4-avkoding - kanske, hittar H.264 (full) , H.264 (halv) på ett kort, H.264 (full) , H.264 (halv) , MPEG-2 , VC-1 , WMV9 Besök Nvidia och se vad som finns att hämta där...

detta exempelvis om 8600 GT

[log]NVIDIA PureVideo™ HD Technology2

 

* Dedicated on-chip video processor

* High-definition H.264, VC-1, MPEG2 and WMV9 decode acceleration

* Advanced spatial-temporal de-interlacing

* HDCP capable3

* Spatial-Temporal De-Interlacing

* Noise Reduction

* Edge Enhancement

* Bad Edit Correction

* Inverse telecine (2:2 and 3:2 pull-down correction)

* High-quality scaling

* Video color correction

* Microsoft® Video Mixing Renderer (VMR) support

 

Advanced Display Functionality

 

* Two dual-link DVI outputs for digital flat panel display resolutions up to 2560x16004

* One dual-link DVI outputs for digital flat panel display resolutions up to 2560x16005

* One single-link DVI outputs for digital flat panel display resolutions up to 1920x120066

* Dual integrated 400MHz RAMDACs for analog display resolutions up to and including 2048x1536 at 85Hz

* Integrated HDTV encoder provides analog TV-output (Component/Composite/S-Video) up to 1080i resolution

* NVIDIA nView® multi-display technology capability

* 10-bit display processing [/log]

http://www.nvidia.com/object/geforce_8600_8500_tech_specs.html

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack för ditt svar. Dessvärre måste jag lämna in datorn på service för byte av hårddisk eftersom de monterat in en Hitachi som klickar och har sig.

 

Ska laborera vidare med HD-klipp när jag får tillbaka den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...