Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fotopapper för bläckstråleskrivare


CyberPet

Rekommendera Poster

Hej vänner!

 

Tänkte jag skulle höra med er om ni har något bra, billigt tips på fotopapper till bläckstråleskrivare.

 

Jag har en HP 970Cxi och har provat HP's eget papper, HP Premium Glossy, som ger oherhört bra kvalité på bilder. Har skrivit ut scannade bilder likaväl som bilder tagna med digitalkamera och är oerhört imponerad av kvalitén.

 

Men nu är ju problemet att pappret är otroligt dyrt, 20 kronor per ark. Så jag undrar om någon har något bra tips på liknande papper som ger samma höga kvalité, men till klart billigare pris??

 

Jag har sett på diskussionsforum i USA att det finns alternativ, men nu kommer jag inte ihåg vart jag läste det så jag kan inte hitta någon information. Där kunde man hitta papper som annars kostar 10-20 kr/ark ett hundrapack för typ 300:-, dvs 3 kronor arket istället.

 

Alla tips mottages tacksamt!

 

 

/Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Calle Slättengren

Hej Petra!

Jag tror tyvärr att det är svårt att hitta högkvalitativt papper för bläckstråle till rimliga priser. Själv har jag en Epson 2000P. Det blir inte billigt om man kollar direktkostnaden, men om jag ska kopiera på vanligt sätt, i mörkrum alltså, tillkommer en massa andra kostnader. Dessutom blir det inget spill, förutsatt att skärmen stämmer. Men jag tycker att du ska ringa runt till yrkesbutiker för fotografer. De har mycket bättre koll på sånt här än databutiker. Kolla Molanders, Yrkesfoto, Madeco, Kameradoktorn. Alla i Stockholm. Jag har hört talas om ett papper som heter Lyson; vet inget om det men kanske det är något för dig. Sen är det ju så att vissa papper blir superkasst i vissa skrivare, det blir en ganska dyr historia att prova sig fram.

Lycka till!

 

Vänligen

Calle S

www.swede.com/slattengren

www.swede.com/calle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Calle!

 

Jo, jag har kollat runt lite och har fått mig tillskickat 5-6 olika papperssorter från olika återförsäljare. Jag har tyvärr inte hunnit testa dem ännu, men jag har förberett allt för ett test (samma bilder på olika papper). Några företag var inte pigga på att skicka pappersprover, tyvärr.

 

I USA pratas det varmt om ett papper som kallas "Red River". Det ska tydligen vara billigt och otroligt bra, klart jämförbart med märkespapprena. Jag hoppas kunna hitta något liknande papper i Sverige (kanske från Svenskt Papper eller Papyrus). Jag återkommer med min lilla rapport senare.

 

:-)

 

 

/Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Calle Slättengren

Hej Petra!

 

Har aldrig hört talas om Red River, kan kolla runt lite. Men tänk på att olika skrivare reagerar väldigt konstigt på en del papper. T.ex Kodak-papper i en Epson innebär utskrifter som aldrig torkar(jag har två år gamla utskrifter som fortfarande kladdar!). Sen funkar inte HPs papper i Epson heller. För mig är orginal-pappret det bästa än så länge. Sen kanske Epson är extra kinkigt, vad vet jag...

Det är väl knappast någon ide att du frågar HP? De vill väl sälja sitt eget papper...!

 

Vänligen

Calle S

www.swede.com/slattengren

www.swede.com/calle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, jag har frågat dem med... fick namnet på ett företag i Stockholm som säljer deras papper i större mängder så man får mängdrabatt. Hittills är det bästa erbjudandet då jag betalar 6:30 per ark inklusive moms och frakt för orignalpapper. Ska dock kolla några "no-name" då vissa funkar utmärkt med HP (tydligen eftersom amerikanarna är galna i Red River). Jag återkommer med mer info snart... lovar. :-)

 

 

/Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Calle Slättengren

"). Jag återkommer med mer info snart... lovar. :-)

 

Schysst!

 

Calle S

www.swede.com/slattengren

www.swede.com/calle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

 

Jag använder mig av ett papper från Supplies Team som heter Photo Glossy Paper. Det fungerar vädigt bra tillsammans med min skrivare, en HP2000C. Jag förmodar att det är betydligt billigare än HP´s original eftersom vår inköpsavdelning köper in det. Som sagt, för mig ger det väldigt bra kvalité på bilderna.

På förpackningen så står det att de har en svensk återförsäljere, InOffice tel: 08 736 18 40.

 

Lycka till// Johan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...