Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ny dator aktuellt


€inri

Rekommendera Poster

Hej!

Undrar om jag kan få hårddisken partitionerad - på samma sätt som i min gamla dator, där jag har C: D: och E:

- Nu med Vista vet jag inte alls, och efter att ha frågat i tre databutiker i dag så vet jag bara att ingen av de större butikerna (Kungsgatan) kan leverera sådan tjänst som partitionering.

 

1. Kan man göra det själv numera?

 

2. Finns det nackdelar som jag inte känner till?

 

Jag har nu haft xp och en fem år gammal dator som är partitionerad och funnit det hela passa mitt sätt att arbeta. En gång skaffade jag programmet Partition Magic för att fixa till en gammal dator, men jag vågade aldrig använda programmet; det föreföll väldigt riskabelt.

 

Gick det förstå min fråga, överhuvudtaget? Tacksam för alla svar.

 

med vänliga hälsningar

Ejnar E

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
1. Kan man göra det själv numera?

 

Partitionering fixar man enkelt under installationen av Vista kan jag föreställa mig utan att ha Vista själv. :-)

 

I XP partitionerar man disken under installationen av systemet. Alldeles i början. Det hela går smärtfritt och är inte längre så stor risk att göra fel som man kunde råka ut för på FDISK-tiden.

 

Dina önskemål om partitioner är inga problem.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt snabba svar. Begriper inte varför det var ett helt olösligt problem för Webbhallen, Siba och Computer City.

Det är klart att det finns fler leverantörer att kontakta,

men jag har erfarenhet av mindre seriösa som lovat partitionera före leverans men sen får man en dator utan denna service i alla fall.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Begriper inte varför det var ett helt olösligt problem för Webbhallen, Siba och Computer City.

 

Dom kanske inte har någon egen servicepersonal för det där utan skickar iväg datorerna till auktoriserade ställen. Sedan skulle sådant kanske ta för mycket tid om servicepersonalen skulle stå och partitionera hårddiskar åt folk.

 

Var bara en teori. Kan ha fel.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med Vista kan du som Stefan skriver själv partitionera vid installationen. Köper du en märkesdator är windows förinstallerat och du får förmodligen bara en recoveryskiva vilket gör att du inte kan installera rent.

 

Men med Vista kan du (till en viss gräns) krympa befintliga partitioner och sedan lägga till nya. Innan du gör det bör du dock ha rensat bort allt onödigt från C: för att kunna krympa den så mycket du vill.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vista verkar väldigt bra eller hur är det med den saken?

Men med Vista kan du (till en viss gräns) krympa befintliga partitioner och sedan lägga till nya. Innan du gör det bör du dock ha rensat bort allt onödigt från C: för att kunna krympa den så mycket du vill.

Förstod inte riktigt 'krympningen' och fördelen med en sådan just på C:

 

Tänkte så här, att då jag brukar ha alla nya (och gamla) program installerade på C: så bör man väl ha en rejäl bit utrymme kvar på C: för den händelse man skaffar några nya utrymmeskrävande program framdeles? Så min krympning skulle väl i så fall komma på D: eller E: där bilder och musik lagras. Om D: eller E: inte räcker sen får jag köpa till en extra hårddisk.

 

Funderar mycket på detta just nu!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du köpt datorn än?

 

Om det är en märkesdator så är troligen hela hårddisken allokerad till C: vid leverans. Du får då krympa C: så att det finns någon ledig plats att skapa D: och E: i.

 

Tillägg: Samtliga de 3 affärer du nämner säljer väl bara färdiga datorer och gör inte installationer själva alls.

[inlägget ändrat 2007-12-29 17:02:13 av Cecilia]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du får en färdiginstallerad dator kanske du bara har en partition C:. Du måste då krympa den för att överhuvudtaget kunna skapa en eller flera partitioner ytterligare. Den dator jag använder har en 250Gb disk. Installerade Vista utan att göra några partitioneringar innan och krymte sedan innifrån Vista partitionen med Vista till 140Gb för att använda resten för en Linuxinstallation. Efter att ha installerat lite program (Office bl a) används 45Gb på Vista partitionen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia; nej jag har inte köpt än utan funderar. Engboms har jag köpt två datorer av tidigare, just den jag använder nu förresten - som det verkar för tusen år sen, 256 minne hd 60 GB. :)

Ska begära offert från dem men vill inte ha HP som de erbjuder på sin hemsida, kanske ska jag fråga Dell också; de har väl någon tekniker på Irland som kan det här med partitionering.

 

Ditt svar var ju 100% klargörande om varför jag skulle krympa C:

Tror du att jag klarar det själv, jag är ju ändå 70++:)

Förresten ge mig ett bra stalltips: Ska jag fortsätta med xp

eller försöka lära mig Vista?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Halloj Erki,

om jag förstått rätt så har du både Vista och

Linux.

 

- verkar mycket intressant - kan du tipsa om ngn bra lev av sådan utrustning, gärna här i huvudstaden?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dell partitionerar och installerar sina datorer på löpande band och automatiskt, inget manuellt arbete där heller, så du kommer inte att få någon specialpartitionering från dem heller.

 

Jag har inte Vista själv så jag vet inte om det kan bli problem med att krympa en partition. Att skapa en partition när det finns ledigt utrymme är lätt redan i XP.

 

Pappa köpte ny dator i somras och jag tror det var bra att det blev en XP-dator, men han är 80 år. Han hade dock inga som helst problem med att gå över från Windows 98 till XP för 5 år sedan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

€inri skrev:

 

Kan man göra det själv numera?

Ja.

Har du en fullversion av Vista, är det bara att starta installationen. Är det på en ny hårddisk då visas hela hårddiskutrymmet. Välj Ny och i nästa fönster väljer du hur storleken på partitionen ska vara. Sedan är det bara att fortsätta installationen.

Av det opartitionerade hårddiskutrymmet skapar du en eller fler partitioner efter att du installerat Vista klart. Detta gör du i Vistas Diskhantering.

Tänker du installera Vista på en gammal hårddisk, så tar du först bort partitionerna och sedan skapar ny.

Partitionen för Vista bör vara minst 100 GB, men gärna 150 GB.

Bifogar två bilder som exempel på hur det ser ut. Vill du ha fler bilder, så kan jag posta.

 

 

[bild bifogad 2007-12-29 21:25:34 av Maratonmannen]

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-12-29 21:35:06 av Maratonmannen]

1013855_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är svårt nog att köpa en dator men Linux förinstallerat. Någon återförsäljare som levererar med Dual-boot kan jag inte tro existerar. Nu är det inte alls svårt att installera Linux även om du vill ha Dual-boot. De flesta Linux-distributioner är sedan ungefär ett år tillbaka lättare/lika lätta att installera och konfigurera som Windows. Ubuntu som jag själv kör är väldigt lätt att komma igång med. På http://www.ubuntu-se.org/Wiki finns det mycket information och möjlighet att ladda hem både versioner för installation och sk. Live-CD som du kör från CD utan att något installeras.

 

Tack för poängen förresten.

 

[inlägget ändrat 2007-12-29 21:45:24 av Erki]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...