Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Avance AC'97 Audio for VIA (R) Audio Controller


JLLR

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har problem med ljudet.

Jag använder Windows XP och drivrutinen till ljudkortet är: Avance AC'97 Audio for VIA ® Audio Controller.

Ljudet hörs inte och symbolen i aktivitetsfältet syns inte. Allt verkar vara rätt installerat vilket jag har gjort några gånger från den CD som medfölje datorn, ljudet är inte bokat av i Volymkontrollen och inga gula uppropstecken syns i enhetshanteraren.

Vad ska jag göra? Finns det uppdateringar på nätet till ljudkortet?

Tacksam för svar.

JLLR

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Senaste drivrutin finns på nätet, men då vill vi veta beteckning på ljudkortet, eller om ljudet är integrerat på moderkortet, beteckning på moderkortet?

 

Har du XP SP2?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret!

Jag är inte så insatt i tekniska frågor men via Systeminformation har jag tagit fram följande:

- PNP-enhets-ID MODEMWAVE\0\{9D029512-4584-4BF6-BF19-C3961BEE3644}

-PNP-enhets-ID PCI\VEN_1106&DEV_3059&SUBSYS_53601462&REV_10\3&61AAA01&0&8D

Jag antar att det är inte det som är frågan om, var ska jag söka namnet och det andra du frågar om?

Jag har XP SP2

JLLR

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ett litet trevligt program som jag ska försöka att lära mig!

 

Ljudkort,

VIA AC'97 Enhanced Audio Controller

Kan det vara rätt? Men jag kan inte se någonstans om ljudet är integrerat på moderkortet.

 

Moderkortsnamn,

MSI K7T266 Pro2 (MS-6380 v2.0) (5 PCI, 1 AGP, 1 CNR, 3 DIMM, Audio)

 

Moderkortschipset:

VIA VT8366A Apollo KT266A

 

JLLR

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här hittar du drivrutiner till allt som finns på moderkortet:

 

http://tinyurl.com/2kqroq

 

Det verkar stämma att ljudet är integrerat. Det brukar det oftast vara nuförtiden. Allt som sitter tillsammans i plåten på baksidan sitter i moderkortet. Nedanför finns de separata korten (PCI, PCI-Express mm).

 

[inlägget ändrat 2007-12-29 15:18:33 av flora50]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu fungerar ljudet.

Jag fick en varning om att programvaran inte var godkänd hos Windows men eftersom jag hade tidigare gjort en återställningspunkt vågade jag installera drivrutinen.

Jag saknar den lilla högtalarelementen i aktivitetsfältet men jag överlever nog.

Stor tack!

JLLR

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:thumbsup:

 

Högtalarikonen kan du visa genom att bocka för här:

 

Start > Inställningar/Kontrollpanelen > Ljud och ljudenheter

 

Funkar inte detta efter omstart av datorn, så återkom.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det fungerar inte.

Volymfliken i dialogfönstret är hel ”död”, det går inte att bocka någonting.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I ljudenheter-fliken finns: Uppspelning av ljud, Standarenhet, Modem nr 1 –linjeuppspelning.

Men jag ser att man kan byta till Vinyl AC’97 Audio (WAVE).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hittat en sida på nätet som tar upp försvunna ikoner i systemfältet. Kan du kolla om du har

 

wavemapper msacm32.drv i registret:

 

Start > Kör... (skriv)regedit (enter) >

 

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Drivers32

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att jag inte vågar ge mig in på regedit och ändra säker och ting där.

Jag försökte att hitta funktionen som har funnits förut med vilken man kunde byta ikon och då välja högtalarelementet i stället för den nya från vinyl, men funktionen hittade jag inte.

Jag försökte att ta reda på saken via Windows hjälpen men får veta att: ”Microsoft Help and Support Center har stött på ett problem och måste avslutas”. Kanske hade i alla fall varningen rätt om att installationen av en Microsoft icke godkänt program skulle kunna skapa problem.

Ska jag ta bort Vinyl och försöka att installera drivrutinen "Avance AC'97 Audio for VIA ® Audio Controller" igen?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I registret ska posten finnas som jag angav. Den kan ha försvunnit vid nån avinstallation av nåt program. Ville att du skulle kolla, utan att göra nån ändring.

 

Vinyl, var fick du den ifrån. Om man inte har rätt drivrutin kan ikonen försvinna+mycket annat inte fungera som det ska. Den sida jag länkade till hade dels chipset-drivrutiner, dels ljuddrivrutin. Installerade du inte den?

 

Många program/drivrutiner är inte godkända digital av Microsoft p g a att de som gjort programmet inte brytt sig om att få den godkänd. Det betyder inte att den inte fungerar. Det är bara en säkerhetskontroll. Oftast har man inget annat att välja på.

 

Var fick du "Avance AC'97 Audio for VIA ® Audio Controller" ifrån?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag missuppfattade saken om ”regedit”, jag har kontrollerat saken enligt dina anvisningar och allt verkar finnas där.

Vinyl är en del av drivrutinen VIA AC97 PCI Sound Drivers (VIA_AC97_4150D), bland filerna fins: VinylDrvNT5.dll, VinylDrv9x.dll, InsVinyl.exe och flera till.

Det är kanske därför finns i ”Ljudenheter” som VinylAC’90 Audio (WAWE)

Nej, jag begrep inte att jag skulle också lada ner ” chipset-drivrutiner”. Nu är de installerade:

VIA4in1_MB”.

"Avance AC'97 Audio for VIA ® Audio Controller" medföljde i CDn med drivrutiner som jag fick när jag köpte datorn för några år sedan och är de som jag har alltid använd när det började att strula med ljudet. Se min första inlägg.

Nu fungerar ”Windows hjälpen”, vet inte varför men det duger gott åt mig.

JLLR

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ljudet fungerar men det inte finns någon högtalarikon i aktivitetsfältet, bara ikonen till ”Via Audio Deck” som öppnar de nya reglagen till ljudet.

Högtalarikonen går inte heller att aktivera eller boka i Volym/Ljudenheter, där står ”ingen ljudenhet”. Men, jag kan nog leva utan högtalarikonen...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du går in här:

 

Start > Inställningar/Kontrollpanelen > Ljud och ljudenheter

 

Flik Volym, Avancerat, så har du reglagen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåt fel är det. Antingen fel drivrutin, eller så har nåt i XP blivit avinstallerat oavsiktligt. Har inte fler tips för tillfället :(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...