Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Monshi

Paneltyp

Rekommendera Poster

Monshi

Vi får se om RN gör ett besök i tråden igen. Funderar på om det kan vara värt det, även av andra anledningar än jakt efter en DVI-kontakt, att kanske satsa några hundra på att skaffa ett nytt grafikkort. Med tanke på datorns ålder borde ett grafikkort som matchar resten av den inte kosta så mycket mer än mellan 500 och 800 kr. Borde. Har inte helt koll på marknaden.

Fast det ska sägas att släpeffekten är nog något jag glömmer med tiden, lär mig ignorera. Sedan ser jag att med olika inställningar på skärmen så blir den mer eller mindre tydlig.

Testkörde som sagt den nu avlagda skärmen. Det är skrämmande vad snabbt man vänjer sig vid något större och bredare.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Monshi

Apropå nytt grafikkort, urvalet och nyttan jag kan ha är nog ganska litet. Förutsättningarna är inte de bästa.

Någon som kan hitta ett kort som stämmer för dessa specifikationer samt ger ett hyffsat prestandalyft för en vettigt penning. Själv lutar jag nog, utan att ha undersökt det helt, att det vore bättre spenderade pengar på att köpa en helt ny dator...

Förutsättningar, vad har jag:

AGP 2,0 4x

Nätagg på 200 W

+5V 23A, +3,3V 10A, +12V 12A, +5VSB 2A, -12 V 0,8 A

+5V & +12V max 163 W

+3,3V & +8V max 150 W

Processor P4 @ 2.53GHz, 1 GB minne, DDR-SDRAM PC2100 (132,8 MHz)

Chipset I845G

Dagens grafikort är, som sagts, ett G4Ti4200

Hur många grafikkort på marknaden finns det som passar i det ovan? Inte så många antar jag. Samt hur många av dessa ger någon god förtjänst i prestanda i förhållande till kostnaden?

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
RN
Vi får se om RN gör ett besök i tråden igen.

RN har avvaktat ute på kanten ett tag när det blev lite prat om fotografering, ett område var RN inte har nånting för fem öre att komma med. ;-)

Angående eftersläpningarna borde det inte bero på VGA-kabeln ändå – den har faktiskt högre bandbredd än DVI (single link) även om den senare förstås ändå är att föredra för en lcd-skärm. Några exakta siffror vill dock inte poppa fram ur minnet just nu... Det jag skulle pröva först är att lägga in den senaste grafikdrivaren som Nvidia föreslår d v s 93.71. Kontrollera också att skärmens overdrive verkligen är aktiverat.

När jag skakar runt på detta inläggsfönster blir det inga synliga eftersläpningar alls, vad som dock uppstår är lite tearing i kanterna på det d v s liknande det att bilden skivas upp i vid rörelser i spel ifall Vsync inte är aktiverat. Skärmen (226CW) är kopplad med DVI-D.

Hur många grafikkort på marknaden finns det som passar i det ovan?

Det som främst bromsar är nätaggregatet, och jag skulle absolut inte gå högre än 7300GT för vilket en rekommendation är 15A på 12V. Men beroende på datorn i övrigt kan det mycket väl funka bra med bara 12A också. Det ger ju 144W på 12V-spänningen, som grafikkortet får dela med framför allt processorn. Dyrt behöver det inte vara heller:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=349#rparams=k=s13642586

P.S. Att moderkortet har AGP 2.0 spelar ingen roll i det här fallet.

EDIT:

GF 7 drar förresten generellt mindre ström än föregångaren GF 6 (apropå länken i flora50:s inlägg).

[inlägget ändrat 2008-01-05 13:26:22 av RN]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Monshi

Nä, det var inte så farligt dyrt. Men en jekla prisspridning och få som har det inne. På väg bort från marknaden kanske? Gillar mitt nuvarande kort, ett nytt GeForce-kort är inte fel men har inte ATI något som kanske kan passa?

Sedan brukar väl du säga att man helst ska ha 512 MB på ett nytt kort med det kanske inte är så stor poäng med här.

Apropå störningarna. Lekt lite i Photoshop och knåpat ihop en bild som ganska bra visar hur det ser ut om jag drar detta fönster uppåt i måttlig takt.

Ojoj - läser i manulen lite... Något som heter RTA, Response Time Accelerator.

En funktion som ökar panelens responstid för att erhålla en skarpare och mer naturlig bildsvisning.

Stänger av den och se, nu försvann skuggan och skärmen liknar mer det jag är van vid, dvs viss eftersläpning fast då med den färg som finns i fältet som flyttas. Kanske det är skärmens sätt öka responstiden - den lägger på en viss fördröjning innan den visar en bild och jämför vad som skiljer samt, i vissa fall, lägger på en invers av mörka färger för att på så vis ge intryck av en snabbare skärm.

notera att dessa ljusa skuggor syns inte på vita eller mörka ytor utan främst på ljusare nyanser.

Med andra ord - it's not a bug, it's a feature! Se bifogade bildexemplet men notera att nu är kanske mysteriet löst. (fast ska det se ut så? Kanske en effekt av RTA+VGA, kanske fungerar bättre med DVI?)

Och ja, jag har den sista drivrutien Nvidia har släppt, och kommer att släppa, för mitt grafikkort. Kan nog egentligen backa till 70+ versionen, tror inget ändrats därefter som påverkat mitt kort.

Edit:

Tittar på korten, 7300 GT - vågar man satsa på ett fläktlöst? Har inte så många fläktar i datorn idag - en som blåser in luft direkt på processorn via kanal (kan ta bort kanalen utan problem), en på processorn, en liten rackare på grafikkortet samt den i nätagget som suger ut. Dvs inget naturligt flöde över grafikkortet utan en fläkt där.

/T

[bild bifogad 2008-01-05 14:53:30 av Monshi]

[inlägget ändrat 2008-01-05 15:11:56 av Monshi]

1016143_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
flora50

Tack för den upplysningen att GF7 drar mindre ström än GF6!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
RN
...ett nytt GeForce-kort är inte fel men har inte ATI något som kanske kan passa?

De motsvarande ATI-korten är dem från X1000-serien men dessa är tyvärr mer strömkrävande. Men i övrigt är X1000 faktiskt att föredra framför GF 7. Det som närmast skulle motsvara GF 7300 blir väl X1300...

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=349#rparams=k=s13647436

Sedan brukar väl du säga att man helst ska ha 512 MB på ett nytt kort med det kanske inte är så stor poäng med här.

Jag anser att 512MB inte är värt att betala nånting för förrän ungefär fr o m GF 7900 och X1900... Och för DX9-tillämpningar ser jag det som en trevlig bonus som klart märkbart kan underlätta i vissa men långt ifrån alla spel, medan för DX10 rekommenderar jag minst 512MB.

Stänger av den och se, nu försvann skuggan och skärmen liknar mer det jag är van vid, dvs viss eftersläpning fast då med den färg som finns i fältet som flyttas.

:thumbsup:

it's not a bug, it's a feature!

Hehe! :-)

(fast ska det se ut så? Kanske en effekt av RTA+VGA, kanske fungerar bättre med DVI?)

En spekulation är att det kan ha uppstått som en tråkig bieffekt av det faktum att signalen i grafikkortet är digital, som konverteras till analog för att passa VGA-kabeln, bara för att konverteras tillbaks till digital igen för att passa lcd-skärmen(?) Kanske något som stör där..? Denna "spökbild" har jag iaf inte sett uppstå på skärmar kopplade med DVI...

EDIT:

flora50 skrev:

Tack för den upplysningen att GF7 drar mindre ström än GF6!

:thumbsup:;)

[inlägget ändrat 2008-01-05 15:24:48 av RN]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Monshi

Hur är det med ett GF7600-kort? Finns betydligt fler av dessa på marknaden men jag antar att det vore att pressa nätagget lite för långt? Finns det någon bra sammanställning över vad korten kräver? Hittar inget hos Nvidia, där skriver de bara hur bra korten är...

7300Gt kort känns det som om man ska ha en jekla tur om man finner ett faktiskt. De butiker som visar att de har det inne litar jag inte riktigt på... Tittar man sedan på Nvidias hemsida så ska inte 7300 finnas i AGP-version utan, utav 7-serien, enbart 7600 och 7800.

Edit: vad korten drar - bara och sök

Data om hela systemet:

[log]GeForce 7300 GT (Galaxy) 188

GeForce 7600 GS (Galaxy) 190

GeForce 7600 GT 198

GeForce 7900 GT 235

GeForce 7900 GTX 255

GeForce 7600 GT (SLI) 274

GeForce 7900 GT (SLI) 335

GeForce 7900 GTX (SLI) 360[/log]

Men hos Wikipedia finner jag att 7300GS drar 8,7/10,3/16,1 W (vilande/2d Peak/3D peak) och 7600 14,6/22,5/35,8

Så kanske min dator klarar ett 7600 GT? Kanske?

/T

[inlägget ändrat 2008-01-05 16:05:36 av Monshi]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
RN
Hur är det med ett GF7600-kort? Finns betydligt fler av dessa på marknaden men jag antar att det vore att pressa nätagget lite för långt? Finns det någon bra sammanställning över vad korten kräver?

Jag brukar söka efter rekommendationer hos Guru3D som i sina tester oftast föreslår vad datorn bör ha för nätaggregat. För exempelvis GF 7600GS är förslaget 15-17A på 12V och 350W:

http://www.guru3d.com/article/content/347/4/

Tittar man sedan på Nvidias hemsida så ska inte 7300 finnas i AGP-version utan, utav 7-serien, enbart 7600 och 7800.

Tillverkarna verkar kunna trixa en del på egen hand... T ex så släpptes aldrig 7800GT för AGP, Gainward gjorde ändå ett kort med just den kretsen även om de sedan namngav det som ett 7800GS (kortet presterade då naturligtvis bättre än konkurrenterna).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Monshi

ja du, att köpa ett 7300 GT är nog även det att leva på marginalen. Men kanske det fungerar precis som önskat eller så kanske man kan dra ned lite på prestandan och klara sig?

Vilka komponenter är det som drar 12 V? Processorn drar en del av sin kraft från den, hårddisken drar den 12 V? Tja, den ligger väl på 10W, processorn på 60W

Det ger 70 W över +12 V och +5 V, max effekt 163 W, dvs 93 W kvar. I övrigt som drar i datorn finns givetvis CD/DVD, minnet, moderkortets kretsar, ett TV-kort och ett ljudkort.

Mmh, kanske kan testa med min lilla mätare från Clas Ohlson och se vad datorn drar idag? Och kanske för första gången testa det integrerade grafikkortet och se vad som händer med belastningen om jag plockar ut nuvarande kortet... Fast jag tror inte man ska lite blint på vad mätaren ger.

Köpa nytt nätagg? Till denna datorn? Nja, tveksam. Dels blir grafikkortet då dyrare och det blir nätaggregatet lägger sedan på 200-300 kr.

Fast om vi spekulerar, om vi säger att jag har ett bra nätagg vilket kort vore då att rekommendera?

/T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
flora50

Jag har ett förslag, Monshi. Om du köper ett 7300 Silent (utan fläkt) och ditt nätaggregat inte orkar, så kan jag köpa det kortet av dig. Min dator har ett fläktlöst FX5200 med DVI som jag tänker flytta till en annan (enklare) dator där grafikkortsfläkten håller på att lägga av. Mitt nätaggregat klarar 16+18A, 12V har jag för mig, så här är det inga problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Monshi

mmh, intressant. Funderar dock på några saker

1: Hitta ett utan fläkt. Det jag först hittade var felsorterat i webb-butiken och var ett PCI-e kort. men - se nedan, det var visst utan fläkt-

2: Undrar som sagt om kylningen i datorn räcker till.

3: Sedan det sista steget, skicka per post kostar en slant men kanske är min "returgaranti". Inte alltid företag är så intresserade av att ta tillbaka öppnad och använd hårdvara.

Fast nöjer du dig med ett kort med fläkt så kanske.

men detta ser ut att vara utan fläkt:

http://www.dataprince.se/?article=NX7300GT-TD256Z

(bild? http://www.shop-it.sk/predajpc/?Mode=Bin&StiPLPictStiId=85971 )

och inte så dyrt och i lager i butik som jag kan nå (sparar cirka 100 kr i frakt)

Men som sagt, tror kylningen i datorn inte räcker och det finns ingen möjlighet att bättra på den med en till fläkt.

Eller detta:

http://www.mycom.se/product_info.php?cPath=786&products_id=15175

fast då med fläkt.

Samt i slutändan är det som så att jag sitter med en nu fem år gammal dator. Hur mycket är det värt att satsa på den, kanske bättre att spara pengarna ett tag till och uppgradera rakt igenom lite senare?

/T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
flora50

Det är ju du som ska välja i första hand!

Jag tror dock mer på MSI, har ingen erfarenhet av Leadtek, men de kanske är OK också. För min del har jag skaplig kylning och ganska bullrig dator, så helst utan fläkt. Kanske finns fler affärer?

Min erfarenhet är att aldrig kasta en dator, även om det är dåliga prestanda. Jag använder en 450 MHz till att testa program i. En avinstallation kan man aldrig lita på!

Förr eller senare köper du en ny dator i alla fall, så detta kommer bara bli ett steg på vägen. Du måste ju få full valuta för din nya skärm!:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Monshi

Hoppas RN gör ett besök till i tråden och ser på det där med kylningen. Jag är osäker.

Säger du ev. helt nej till ett med fläkt? Tror inte fläkten på ett grafikkort kommer bidra med så mycket buller till en dator som redan bullrar. Men helst gör jag givetvis som du önskar, utan att din önskan väger in, och köper ett utan fläkt om kylningen räcker till. Alltid trevligt med helt tysta komponenter.

Min gamla dator är dock död numera. Eller hårddisken den eventuellt kan starta ifrån är det. Använde den som extra disk i denna dator men den dog för cirka ett år sedan. En lugn och stilla död fylld av SMART-varningar och helt utan dataförlust.

LeadTek/MSI - instämmer...

Och det är med valuta för skärmen. Tror inte ett nytt kort ger så mycket mer av skärmen annat än då DVI. Möjlighet att kanske koppa in TVn med datorn med bättre kvalité... Fast 15 m DVI/HDMI kostar och är inte garanterat att fungera. Sedan ger det att man kan spela spel på datorn igen. Även om processorn inte är på topp är det grafiken som sätter stopp idag.

Edit:

MSI-kort med fläkt:

http://www.dataprince.se/?article=NX7300GT-TD256Z

tror jag. Sedan lär deras lagersaldo på nätet inte vara helt korrekt alltid...

/T

[inlägget ändrat 2008-01-05 20:02:46 av Monshi]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
virtuosen2

Jag har satt en sju år gammal dator som mediaserver här hemma.. Den klarar allt utom HDTV1080p. (!)

Grafikkortet (AGP) bytte jag till ett Gigabyte Radeon 9250. Fläktlöst samt med HDMI-stöd. Kostade 400:- på Klas Olsson..

Mediaservern har gått dygnet runt sedan dess (ett halvår minst) utan omstart. Den har; win xp home, 384 mb SDRAM, WLAN och 1 TB HDD.

CPU är athlon 2100+.

Rena skrotet egentligen, men den funkar och gör vad den ska!

:thumbsup:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
flora50

Om jag säger så här; om du köper en 7300 utan fläkt och den funkar i din dator, köper jag den och du kan köpa en ny 7300 MED fläkt om du får kylproblem. Den får du dock behålla själv :)

Frakten till mig betalar jag, dvs jag betalar vad det skulle kosta för mig att skicka efter från nätet med frakt. Köper du den i butik förlorar du inget, skickar du efter får du stå för den frakten själv.

Sista länken, ASUS, var samma som första, heatpipe, måste vara utan fläkt.

Fundera och kolla runt ett tag, jag har inte så jättebråttom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Monshi

Okej.

Det "köper" jag. Inte så mycket att fundera på men jag har ivartfall morgondagen på mig då butiken inte är öppen, sedan måndagen på att kontrollera att de verkligen har produkten inne och då kanske på eftermiddagen, eller under tisdagen, sätta mig på cykeln och försöka hitta rätt på söder i Stockholm.

Ser att din email finns i användarinfon...kontrollerar att den stämmer nu...

http://www.dataprince.se/?article=NX7300GT-TD256

denna länk då?

Det är svårt att länka in i butiker :)

/T

[inlägget ändrat 2008-01-05 23:25:45 av Monshi]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
flora50

Den länken var en med fläkt. Helst utan som den förra...

Ingen brådska, jag har funderat i två månader och jag sitter inte i sjön.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
RN

Svarar på första inlägget innan tråden hinner börja trassla ihop sig.

Men hos Wikipedia finner jag att 7300GS drar 8,7/10,3/16,1 W (vilande/2d Peak/3D peak) och 7600 14,6/22,5/35,8

Hm, jag blev spontant misstänksam mot de uppgifterna och skulle nog ta dem med en skopa salt... Men varför inte – 7300GS är ändå ett lågbudgetkort och i själva verket tillhör också 7600 kategorin budget.

Så kanske min dator klarar ett 7600 GT? Kanske?

Jag kan givetvis ta fel, men av erfarenhet skulle jag ändå säga att det troligtvis inte hade fungerat särskilt bra. Man bör heller inte glömma det att nätagg aldrig kan ge full strömstyrka på alla spänningar samtidigt. Slår man ihop de enskilda effektvärdena för 3.3, 5.0 respektive 12.0V blir det totala ofta också högre än nätaggets uppgivna maxeffekt – tvingas ditt aggregat att ständigt mata 12 amps på 12V-spänningen klarar det knappast att mata fullt ut på 3.3 och/eller 5.0V.

Fast om vi spekulerar, om vi säger att jag har ett bra nätagg vilket kort vore då att rekommendera?

Om du frågar mig kan jag inte rekommendera nätagg för under ca tusenlappen då jag anser att det är den ungefärliga kostnaden för budgetaggregat. Men däromkring har iaf exempelvis både NesteQ och Cooltek intressanta alternativ.

Apropå kylning och fläktlösa grafikkort ska det inte vara några problem med kort ur den här prestandaklassen, även om det ändå är viktigt att varmluften kan transporteras ut ur lådan på nåt sätt för annars höjs självfallet tempen därinne ett par eller några grader. Saknas chassifläktar faller hela uppgiften då på nätagget, som antagligen klarar uppgiften galant så länge det håller någorlunda god kvalité samt att datorn i övrigt innehåller budgetkomponenter – kvalitetsaggregat hör man heller inte, fläkt eller inte.

P.S. Leadtek/MSI spelar ingen roll, även om mitt tycke ändå faller på det första. ;-)

EDIT:

Ser nu att jag läst frågan (senaste citatet) på fel sätt..! :-P Men iaf så med ett nätaggregat med muskler nog skulle jag säkert, om man försöker tänka någorlunda balanserat nu, ha monterat in ett X1950GT (min bedöming är att Pro-modellen inte hade kunnat ge någon egentlig skillnad mellan dessa i din datorkonfiguration). Intressantare kan i stället också HD2600Pro/XT vara, inte minst tack vare "TV-egenskaperna", även om det faktum att de klarar DX10 nog mest får ses som en ganska blek bonus snarare än någon praktiskt användbar finess.

[inlägget ändrat 2008-01-06 13:16:51 av RN]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Monshi

X9150GT - då är vi nog utanför ramarna.

Funderingen för stunden lutar mot ett 7300-kort och kanske ett inköp av ett nytt, billigt nätagg på 350W ungefär. Total kostnad på kring eller strax över 1000 kr.

När jag tittar på vad som står om 7300GS-kort i Webbbutiker så rekommenderas alltid MINST 350 W varvid mitt nätagg ter sig alltför klent för att ens ha chans att spela med i matchen.

DirectX10 - nja, inget Vista på denna dator. Och spel som kräver DirectX10 är knappast aktuella med övriga prestanda i åtanke. 7300GS känns som i en vettigt prisnivå.

Edit: Fast formfaktorn i datorn gör inte saken så lätt. Se denna tråd:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1016489

för mer detaljer. Det är en ganska liten låda, ett full-size ATX agg får inte plats, eller rättare sagt, DVDn eller eller full-size ATX-agg... Men Micro-ATX aggnår bara upp till 270 - 300 W. Klar förbättring men räcker det?

Låt oss ta den diskussionen i den andra tråden, räcker med två ämnen i denna.

/T

[inlägget ändrat 2008-01-06 15:20:44 av Monshi]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...