Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Omvandla fysisk partition till virtuell?


.sun

Rekommendera Poster

Jag har en hårddisk som jag installerat Debian 4 på, och partitionerat den enligt följande:

 

4,5 GB /

113 GB /var

1,5 GB swap

 

Nu behöver jag använda hårddisken till annat, och skulle därför vilja flytta över de två första partionerna till ett par virtuella partitioner att användas av VMware Workstation. /var-partitionen måste dock krympas rejält (max 10 GB kvar), då jag inte har så mycket ledigt utrymme på den hårddisk som WMware ska köras ifrån.

 

Förslag på lösning? Finns det nåt smidigt program som kan skapa images av partitioner, som WMware klarar av att importera? Eller måste jag finna mig i boot-partitionen är förlorad (och därmed alla program, användarkonton och inställningar), och att jag vackert får kopiera var-partitionens filer separat till ett virtuellt system?

 

 

PS. Svar i stil med "behåll hårddisken som den är och köp en ny ist, de är så billiga" undanbedes vänligen men bestämt, då det inte är ett alternativ - jag v i l l verkligen köra Debian virtuellt framöver.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kopiera över innehållet från / och /var till de 2 virtuella partitionerna.

med tex att köra 2 ggr

#cp -R /sökväg/* /sökväg/

 

kanske när du kör datorn från en linux liveCD

 

ytterliager en möjlighet när du kör datorn från en liveCD är att bränna ner

/ och /var på 2 st DVD om de får plats annars på 4st DVD

 

och sedan när du fixat till allt kopiera över DVDernas innehåll till de virtuella / och /var

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, kommer det verkligen att fungera?

 

Du menar alltså att jag ska skapa två virtuella partitioner, och sen bara kopiera över alla filer från de riktiga partitionerna?

 

Men jag måste väl först installera ett OS på någon av de virtuella partitionerna, och så fort jag gjort det är det väl i princip omöjligt att kopiera över hela den partitionen? Så är det ju i Windows iaf - det går inte att kopiera över hela C: med en annan partition, utan man måste då boota från en annan partition/enhet. Menar du att jag ska skapa tre virtuella partitioner - en som bara används för att boota från, och två som jag sedan kan kopiera över till? Går det verkligen att boota från den partition jag kopierat över sen, känns som att den inte kommer att bli bootbar bara sådär...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig använt WMware så jag vet inte hur man installerar och bootar installtion på en virtuell partition.

 

Men följande fungerar.

Antag att man har en hårddisk med 5 partitioner

en swap och 4 st med tex reiserfs eller ext3 på.

man vill flytta innehållet på 2 partitioner / och /var till de två andra.

Detta kan man göra med en linux liveCD kopiera över innehållet.

Nästa steg (jag använder själv lilo) är att editera

fstab i kopian på den nya / partionen så den blir OK.

nästa steg är att editera /etc/lilo.conf på den nya / partionen så den blir OK

/ ligger ju numera på en ny partition.

nästa steg blir att köra lilo

Antag att livecdn har nya / partionen på hårddisken monterad som

/media/hda1

kör då kommandot

 

#chroot /media/hda1 lilo

nu kommer lilo att installeras på samma plats som förut i mbr (om den låg där tidigare)

och hänvisa för övriga startfiler vmlinuz etc. till den nya / partionen och ge den plats de befinner sig på

 

tror jag fått till allt men det är lite värre att ta det i huvudet än sitta och fixa rätta tills det funkar i verkligheten så kommentarer/rättelser välkomna

Jag kan också tänka mig att kopian kan få fel inställningar för rättigheter i homekatalogen vilket man får fixa till som root.

 

Varför en linux liveCD för kopieringen?

Det går inte att kopiera över en linuxinstallation i drift till andra partitioner.

Kopian kommer ju inte att avslutas korrekt när linux stoppas på originalet så följer detta inte med på kopian. Vilket syns på att när man startar kopian sprutar felmedelandena ut....jag har upplevt det själv. Så det funkar inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...