Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

hjälp mig!!!!


Nazara

Rekommendera Poster

Det är så att jag ska flytta ur min lägenhet.

hyran för hela januari är btald.

men varken hyresvärden eller de nya hyresgästerna tänker ge mig tillbaka min hyra.

jag ska flytta nu på lördag är det tänkt. någon som vet vad jag ska göra?????

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontakta din lokala hyresgästförening, och fråga vad du kan kräva/göra?

 

 

http://tinyurl.com/3blht8

 

 

 

men varken hyresvärden eller de nya hyresgästerna tänker ge mig tillbaka min hyra.

 

Det är väl bara hyresvärden som du kan kräva tillbaka ifrån, dom nya hyresgästerna har väl inget med din hyra att göra?

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från när är din lägenhet uppsagd?

 

Om den är uppsagd från årsskiftet låter det konstigt att du betalt hyra för en månad till?

 

Om den är uppsagd från sista januari, hur kan det komma sig att det kommer nytt folk till lägenheten redan i januari? Är det nåt ni kommit överens om?

 

Men som //gästen säger, hyresgästföreningen är bra att ta kontakt med.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är uppsagd som såhär. Jag sa till dom att jag flyttar när någon annan vill ha den. Och till dom som kolla på den och fick den sa jag att jag flyttar ut i mitten av januari eller så i såna fall. Jag visste inte.

Och då var hyran redan betald. Betalade den tidigt.

Men jag är sjukskriven så har själv inte betalat. Men det är ändå mina pengar som skall tillbaka till mig (enligt vänner och t o m polisen)

Hyresvärdarna har inget som helst att göra med var pengarna kom ifrån. Utan ALLA säger dom ska tillbaka till mig. Men asen vill bara tjäna pengar.

Och det är imorgon det gäller. Hyresvärden säger jag MÅSTE stanna kvar 3 månader extra och ge dom som tror dom ska flytta in nu, ERSÄTTNING!

Allt är så fel fel fel som dom säger och jag blir galen....

:thumbsdown:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lätt ganska rörigt, tycker jag?

 

Låter som om det verkar vara en "oseriös" privatvärd det handlar om?

 

Tycker definitivt du ska kontakta din närmaste Hyresgästförening så fort som möjligt för att få hjälp!

 

En hel del handlar om vad som står i ditt hyreskontrakt?

 

Vad du har kommit överens om med din hyresvärd, gällande när du har sagt upp din lägenhet, på papperet alltså?

 

 

 

Hyresvärden säger jag MÅSTE stanna kvar 3 månader extra

 

På vilka grunder måste du detta, enligt hyresvärden?

Vad står det som sagt i ditt hyreskontrakt, gällande avflyttning, uppsägning?

 

 

och ge dom som tror dom ska flytta in nu, ERSÄTTNING!

 

Varför det?

 

Har hyresvärden något papper som säger att du måste flytta ut nu den sista december?

Har du något papper som säger så?

 

RING Hyresgästföreningen...!!

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är ganska väldigt rörigt.

Och ja jag tycker dom är mycket oseriösa.

Jag har försökt kontakta dom men dessvärre så öppnar dom inte förrän torsdag nästa vecka igen.

Nej jag har inte ens skrivit under en uppsägning, det är ganska löjligt men för dom har skrivit under kontrakt med dom nya hyresgästerna.

Och nu för en stund sen skrev han till mig om jag ska flytta ut eller inte, igen, annars måste jag bo kvar 3 månader. Men enligt en hyreslag så är inte fallet.

Det han sysslar med är förtal och hot.

Han stod rätt upp och ned till de nya hyresgästerna och sa att jag inte själv betalar hyran så det spelar ingen roll om jag får pengarna eller inte. Men det gör det, för dom pengarna skall gå till hyra för mig. Så en vecka liksom.

Jag får bo hos mina föräldrar så länge, men tänk om det varit en ny lägenhet jag skulle flytta in i. Utan pengar kan jag ju inte betala hyra.

Dessutom är de hyran som är betald för januari ganska stor. För en ensamstående tjej. Det gäller en hel del pengar.

Det står heller inget i kontraktet om uppsägning, ingenting alls.

Jag har inget pappaer på något. Bara ett vanligt jäkla kontrakt som inte säger mycket.

Men han påstår att de är mina önskemål att flytta ut nu, javisst kanske de är de, men bra om jag får tillbaka pengarna då.

Jag har varnat han att folk ska få höra vad han håller på med. Och det är två andra hyresgäster som också skall flytta ut.

Har ringt hyresgästföreningen som sagt, men torsdag. ORKA VÄNTA!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får bo hos mina föräldrar så länge

Din hyra för hela januari är betald och du ska absolut inte flytta hem till dina föräldrar och låta de nya hyresgästerna flytta in. Flytta inte ut imorgon! Din hyresvärd bär sig verkligen svinigt åt och jag förstår att du bara vill flytta med en gång för att slippa honom men håll ut ett tag till tills du fått prata med hyresgästföreningen i Borås!

 

Om jag vore du skulle jag nu på en gång skriva ett mejl till hyresgästföreningen där jag berättade om situationen. Kanske skulle jag också skriva mitt telefonnummer i mejlet. Då är de beredda på situationen och kan agera snabbare när de redan känner till din hemska situation.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag orkar verkligen inte bråka. Därför jag kommer flytta.

Jag pratade in ett meddelande på hyresgästföreningen, i telesvararen.

Men det jag vet mer nu är att han ska ringa de som ger mig pengar för att se att de är okej att han ger mig dom men dom får han inte tag på förrän torsdag och han har inget med dom att göra och dom får inte ens prata om mig.

Ganska knivig situation känner jag.... Som jag sa till han, mina föräldrar vill inte ens ha mina saker här. Och jag sa även att jag får ingen lägenhet om jag inte har pengar till hyran.. Men han verkar inte bry sig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag pratade in ett meddelande på hyresgästföreningen, i telesvararen.

:thumbsup: Bra att du gjorde det så att det finns bevis på att du inte flyttar frivilligt.

han ska ringa de som ger mig pengar för att se att de är okej att han ger mig dom men dom får han inte tag på förrän torsdag

Där ljuger han nog. Han vill tjäna extra pengar och få in två januarihyror. Han har dessutom ingen rätt att behandla dig på det viset. Du är 19 år och myndig.

 

Det står heller inget i kontraktet om uppsägning, ingenting alls.

Längst ner i ett hyreskontrakt brukar det finnas ett par rader där både hyresvärd och hyresgäst skriver sina namnteckningar när hyresgästen har sagt upp sig och man är överens om vilken dag hyresgästen ska flytta. Du har inte skrivit under något sådant. Gör det inte nu heller om han försöker få dig till det! En muntlig överenskommelse, som han kanske försöker låtsas har skett, kan inte bevisas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur jag ska göra. Men jag hota att anmäla han för förtal och hot om han inte slutar. Kommer flytta ur mina saker men kommer inte ge dom nycklarna förrän jag fått pengar och ser dom att mina saker är orta genom fönstret och går in ändå så kommer jag anmäla inbrott. Kommer hänga en hink med vatten eller nåt vid dörren haha. men jag kan ju få den över mig om jag har otur när jag ska kolla. :P

Precis.

Jag har sparat ett röstmeddelande han spela in på min mobil där han säger klart och tydligt att jag ska ge dom ersättning...

Ja det papperet finns inte ens. Det vet jag att jag skrev under en annan gång... Sist jag flytta. Och då flytta några andra in och dom gav oss resten av hyran som då var kvar...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men du måste väl ha ett hyreskontrakt ? Vill du flytta är normal uppsägningstid(skriftlig) 3 månader , om sedan du och ny hyresgäst kommer överens om att de kan flytta in tidagare brukar inte värden bry sig om , ev hyresreglering brukar man då få sköta själv

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett hyreskontrakt har jag ja..

Men de står bara konstiga saker där...

Jo jag vet. Men hyresvärdarna är konstiga. Alltså det är ju två lägenheter till som kommer bli tomma pga det...

Helt sjukt. Men jag får typ tömma lägenheten och se så att dom inte gjort något , typ öppnat med huvudnyckeln och låtit dom flytta in. Känner de andra i huset så de får jag reda på snabbt..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha nu såg jag mig lite runt på denna sidan, de ska ju handla om it bara..

Men de som kan it brukar ju va rätt smarta :thumbsup:

 

 

[bild bifogad 2007-12-28 18:55:59 av Nazara]

1013455_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Nazara skrev:

Jag vet inte hur jag ska göra. Men jag hota att anmäla han för förtal och hot om han inte slutar. Kommer flytta ur mina saker men kommer inte ge dom nycklarna förrän jag fått pengar och ser dom att mina saker är orta genom fönstret och går in ändå så kommer jag anmäla inbrott. Kommer hänga en hink med vatten eller nåt vid dörren haha. men jag kan ju få den över mig om jag har otur när jag ska kolla. :P

 

Du skriver inte mycket om vad det hela handlar om. Anledningen till att du tvingas flytta redan på lördag. Låter i alla fall som om du tvingas göra det.

 

Om du t ex varit stökig och grannarna har klagat på dig, så kan du inte hota med anmälan om förtal också vidare. Grannarna har säkert gett dig en chans att bättra dig i så fall. Pratat med dig också vidare. Har du inte rättat dig efter det, så är det ju bara att flytta.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha nu såg jag mig lite runt på denna sidan, de ska ju handla om it bara..

Det här delforumet handlar om Juridik och här passar din tråd bra. Jag håller på dig Nazara. Tror inte alls att du har varit "stökig". Att flytta är jobbigt. Hoppas du har kompisar som kan hjälpa dig med det. Inte är det heller särskilt kul att tvingas bo ihop med sina föräldrar igen när man är vuxen. Jag håller tummarna för att du får hjälp av hyresgästföreningen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver inte mycket om vad det hela handlar om. Anledningen till att du tvingas flytta redan på lördag. Låter i alla fall som om du tvingas göra det.

 

Om du t ex varit stökig och grannarna har klagat på dig, så kan du inte hota med anmälan om förtal också vidare. Grannarna har säkert gett dig en chans att bättra dig i så fall. Pratat med dig också vidare. Har du inte rättat dig efter det, så är det ju bara att flytta.

 

Jag har nog varit den lugnaste i huset.. :P eftersom jag inte känner någon i Borås. Min familj bor 17 mil bort ungefär.

Dom tycker jag har velat för mycket angående om jag vill flytta eller inte, tidigare alltså.

Men nu vill jag flytta, men jag vill absolut inte stressa. Och saken är den att pengarna är mina och jag vill ha tillbaka dom.

Jag brukar inte normalt6 sett bli sur på andra människor som inte står mig nära så. Men jag är redigt sur , inte minst sagt förbannad på dom nu!

Men stökig har jag inte varit. Dom vill väl bara få in en extra hyra, det är nog därför dom vill jag sa flytta ut tidigare. Jag vet inte. Idioter är vad dom är.

 

Det här delforumet handlar om Juridik och här passar din tråd bra. Jag håller på dig Nazara. Tror inte alls att du har varit "stökig". Att flytta är jobbigt. Hoppas du har kompisar som kan hjälpa dig med det. Inte är det heller särskilt kul att tvingas bo ihop med sina föräldrar igen när man är vuxen. Jag håller tummarna för att du får hjälp av hyresgästföreningen.

 

Bra. Tack.

Jag får be mina tre starka bröder att hjälpa mig...

Nej inte så kul.. Jag ville ju ha en lägenhet direkt. Jag och katten får bo här hos mina föräldrar. Men man vill väl ha lugn och ro med.. Och dom förstår inte heller. Dom förstår inte varför jag tjatar om mina pengar. Det är liksom 5tusen de handlar om. För mig är det mycket..

Tack iaf för hjälpen...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om du inte har begärt att flytta/sagt upp lägenheten skriftligt, och har betalat januari-hyran för 2008, så har du ju juridiskt kvar lägenheten som vanligt.

Och om du har varit en lugn fredlig hyresgäst,och har betalat samtliga hyror punktligt enligt hyreskontraktet, så kan inte hyresvärden tvinga dig att flytta.

 

Finns det skrivet hyreskontrakt som säger att en uppsägning ska vara skriftligt, då gäller inte en muntlig uppsägning.

 

Då ska du INTE flytta utan att haft kontakt med Hyresgästföreningen, och låtit deras jurister i detta ämne få uttala sig.

 

Kan inte din nuvarande hyresvärd visa skriftligt att du har sagt upp dig, och tidigare rader här ovanför stämmer, så kan han INTE tvinga dig att flytta.

 

Går han in med huvudnyckel och flyttar ut dig eller hotar dig, då kan du polisanmäla honom för hemfridsbrott.

Han får inte heller ge eventuella nya hyresgäster nyckel så länge det är på detta sätt.

Jag tycker du ska vänta tills du får kontakt med Hyresgästföreningen och kan förklara ditt problem.

 

 

Edit: Våga och orka "bråka" en vecka till i alla fall, kan löna sig :):thumbsup:

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

[inlägget ändrat 2007-12-28 22:38:03 av //gästen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...