Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Förminska i Illustrator


Tobias Tuleby

Rekommendera Poster

Tobias Tuleby

Jag har en kommunlogga som jag skall förminska. Men när jag minskar storleken i Illustrator till t.ex. 2 centimeters bredd på loggan förminskas inte alla linjer och delar av loggan "beckar ihop". Men om jag i t.ex. Pagemaker förminskar den så går det utmärkt. Gör jag fel i Illustrator, buggar Illustrator, eller är loggan felaktigt gjord ?

 

Loggan kan laddas ner från http://www.tuleby.se/ua_kom.eps

 

Tack på förhand

 

 

- Tobias Tuleby -

-Tuleby Design-

 

Hjälp mig välja logga

http://www.tuleby.se/logga/

 

 

 

 

 

tobias.tuleby.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga: Beckar bilden ihop när du skriver ut den eller är det bara som du ser på skärm?

 

För jag förminskade bilden först till 25% sen till 25%. Givetvis ser det konstigt ut i 100% "View" men zoomar du in så kommer ändå förhållandena med linjer med mera att stämma.

 

Prova skriv ut den förminskade bilden i Illustrator och sedan PageMaker. Jag slår vad om att det inte är någon skillnad, såvida du har en skruttig skrivare.

 

Sen kan jag väl påpeka att eftersom loggan är eps så spelar det ingen roll om den är stor i originalet, den kommer ändå att hålla hög kvalité om du förminskar den (eller förstorar).

 

 

/Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tobias Tuleby

>Fråga: Beckar bilden ihop när du >skriver ut den eller är det bara som >du ser på skärm?

 

I Illustrator: i båda fallen

I Pagemaker/Indesign: aldrig

 

>För jag förminskade bilden först till >25% sen till 25%. Givetvis ser det >konstigt ut i 100% "View" men zoomar >du in så kommer ändå förhållandena med >linjer med mera att stämma.

 

Bara i Indesign, när jag i Illustrator(9) gjorde det ser det lika kasst ut hurmkt man än zoomar...

 

>Prova skriv ut den förminskade bilden >i Illustrator och sedan PageMaker. Jag >slår vad om att det inte är någon >skillnad,

 

Det är precis vad det är.....

 

>Sen kan jag väl påpeka att eftersom >loggan är eps så spelar det ingen roll >om den är stor i originalet, den >kommer ändå att hålla hög kvalité om >du förminskar den (eller förstorar).

 

Jo jag tycker oxå den borde det men som sagt linjernablir inte tillräckligt smala, de beckar igen totalt i Illustrator.

 

Det funkar ju asså om jag importerar i t.ex. Indesign, men jag stör mig bara på att Illustrator håller på så här ;-)

 

Tack

 

 

 

 

 

 

 

 

tobias.tuleby.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, nu kollade jag alldrig i Illustrator då jag använder FreeHand, där upptäckte jag inga såna problem som du beskriver. Och om Illustrator beckar igen linjerna även när du förminskar och skriver ut så måste det nästan vara någon inställning i Illustrator som inte är så bra.... tyvärr kan jag inte hjälpa dig med det då jag som jag nämnde använder FreeHand.

 

 

/Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är som du skriver att programmet inte skalar linjebredden. Detta kan du ställa in genom att dubbelklicka på skala-verktyget och kryssa i "Skala linjebredd". Sen ska det funka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...