Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur avaktiverar man norton? mm


crazyahmed

Rekommendera Poster

HEJ!

jag har aldrig haft aldrig haft virusskydd på min dator.

jag har aldrig haft problem med virus. (stämmer antagligen inte helt :))

nu har jag köpt en ny dator och blev prackad på norton antivirusprogram.

problemet är att det känns som att brandväggen segar ner hela jävla datorn! jag brukar spela counter-strike där man känner av minsta lilla problem, speciellt att det laggar! beror det på brandväggen? jag kan inte sånt..

jag har försökt att stänga av norton helt och hållet (eftersom mina försök med att stänga av brandväggen endast inte verkade hjälpa), men det GÅR INTE!!!!

vad är det för skit? det finns alltså inte ett sätt att stänga av programmet?? så mina frågor är:

1. är det pga brandväggen mitt internet är segt?

2. kan man stänga av norton för att få tillbaka "farten"?

3. HUR!?

4. finns det något bättre än norton? jag har inget emot att slänga den här skiten oavsett att jag har betalat för den..

 

tackar för all hjälp jag kan få!

//Denny

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Norton Internet Security tillhör kategorin programvara som är överarbetad, gräver in och integrerar sig så onödigt mycket i operativsystemmet vid installation och är ett rent helvete att få ordning på när det börjar krångla. Och när det jobbar så segar det ner datorn onödigt mycket. Norton är för mig ett stort NONO! Köpte nyligen en ny laptop med installerat norton med fria uppdateringar i 90 dagar, det åkte ut ögonblickligen.

 

Mitt Norton har aldrig krånglat säger många och då säger jag... lycka till!

 

Mitt tips är att avinstallera Norton fullständigt och därefter installera AVG-antivirus http://www.download.com/AVG-Anti-Virus-Free-Edition/3000-2239_4-10320142.html

 

Kör du Vista så är den inbyggda brandväggen bra och fullt funktionsduglig och likaså Defender som ligger som standard i vista mot antispionprogram.

 

Kör du XP så har du inbyggd brandvägg där med men det finns bättre gratisvarianter att hämta, t ex Sygate firewall http://www.tucows.com/get/213160_90233 Gratis antispionprogram finns, t ex. http://www.safer-networking.org/en/index.html

 

Bosse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej...Hade liknande problemtidigare.. Det första du måste göra e att gå till "säkerhetscenter" = den lilla röda skölden längst ner till höger, och stänga av XPs egen brandvägg samt stänga av automatiska uppdateringer. SEN:PåSymantecs hemsida finns det ngt som heter "Norton Removal Tool", den kan också hittas på andra DL sajter...googla bara så hittar du..Då tar du först bort programmet på vanligt sätt med "lägg til och ta bort program" i kontrollpanelen. Sen kör du den här toolen och då e alla spår borta sen. Men du borde verkligen ha en brandvägg och antivirus, jag använder Sygate brandvägg (gratis) och AVG brandvägg (gratis) och har 99% virus fritt..." kanon bra ställen att hitta bra program och bra forum ang virus och skit e annars "castlecops.com" eller "majorgeeks.com"

(Rätt som det är kan XP hitta på att koppla på sin brandvägg igen så om du får problem senare så kolla alltid den)

Nu måste du bara veta att dina internett inställningar e rätta, (tex om du har en router , att de rätta portarna e öppna och så) så borde ditt nät va bra..du sa inget om vilken fart du borde ha kontra vad du faktiskt har???

 

Kan ju va olika fel ifht om det segar mycket eller bara lite om du fattar...

 

 

Lycka till

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

googla bara så hittar du

Tänkte du skulle slippa googla. Här får du en förkortad länk till Symantecs städprogram, som behöver köras för att få bort de rester som blir kvar efter att man har avinstallerat Norton på vanligt sätt. http://tinyurl.com/6oq8f

 

Antispionprogram måste man ha och jag har Spybot Search&Destroy som

Bosse-i-skogen länkade till. Bra med den är framför allt dess TeaTimer som håller koll på dina registerändringar. När du själv eller något skumt program ändrar i ditt register så dyker TeaTimer upp och ber dig godkänna (A) eller neka (D) till ändringen. Komplettera Spybot S&D med SUPERAntiSpyware! SUPERAntiSpyware är inte igång hela tiden, om man inte köper programmet förstås, utan man uppdaterar det varje gång man känner för en riktigt bra spionkontroll.

http://www.superantispyware.com/definitions.html

 

[inlägget ändrat 2007-12-26 08:55:27 av mbgtmari]

[inlägget ändrat 2007-12-26 09:01:13 av mbgtmari]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men du borde verkligen ha en brandvägg och antivirus

 

Helt rätt, man klarar sig inte i längden annars.

 

 

 

jag använder Sygate brandvägg (gratis) och AVG brandvägg (gratis) och har 99% virus fritt

 

 

Hur kan du få 99% virusfritt om du använder två "2" st Brandväggar samtidigt?

Har du inget virusprogram?

 

Det kan innebära problem istället om man använder två brandväggar ihop.

Varför ska man ha två mjukvarubrandväggar för samtidigt?

En av dessa du nämner räcker utmärkt.

 

 

(Rätt som det är kan XP hitta på att koppla på sin brandvägg igen så om du får problem senare så kolla alltid den)

 

Aldrig råkat ut för att windows brandvägg har kopplat på utan inverkan av något annat program eller så.

 

 

Men visst kan jag hålla med om att Nortonsäkerhetspaket kan upplevas segt och trögt på vissa datorer.

Det gäller att hitta ett säkerhetspaket som passar just sin dator, så man får ladda ner respektives demo-program och testa så man hittar den version som ens dator fungerar bra med.

 

 

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första, har du någon router? Om inte, så skaffa det. I så fall slipper du ha en publik IP-adress som standard och då behöver du ingen brandvägg.

 

Om du använder Firefox och Thunderbird i stället för Internet Explorer och Outlook så behöver du inget anti-spyware.

 

Om du låter bli att öppna bifogade filer och inte installerar skumma program så behöver du inget antivirus.

 

Nortons program, och andra liknande "säkerhetsprogram" är till för folk som inte kan konfigurera sin dator, i och med att Windows är felkonfigurerat från början av användarvänlighetsskäl.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första, har du någon router? Om inte, så skaffa det. I så fall slipper du ha en publik IP-adress som standard och då behöver du ingen brandvägg.

 

Varför behöver man ingen brandvägg om man råkar ha en router?

 

 

Om du använder Firefox och Thunderbird i stället för Internet Explorer och Outlook så behöver du inget anti-spyware.

 

 

Vad finns i dessa program som helt förhindrar attacker från anti-spyware?

 

 

Om du låter bli att öppna bifogade filer och inte installerar skumma program så behöver du inget antivirus.

 

 

Så det räcker med det s.k "sunda förnuftet" istället för ett Antivirus-program?

 

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

'jag använder Sygate brandvägg (gratis) och AVG brandvägg (gratis) och har 99% virus fritt'

Hur kan du få 99% virusfritt om du använder två "2" st Brandväggar samtidigt?

Har du inget virusprogram?

Gästen, djlou2 menade nog AVG Free Edition, dvs Grisofts antivirusprogram, men råkade skriva fel. A propos antivirusprogram så använder jag själv AVG Free men rekommenderar ändå dig, crazyahmed att du väljer Avira AntiVir PersonalEdition i stället. Den rekommendationen gör jag eftersom det tydligen är svårt att tillfälligtvis avaktivera AVG Free. Själv har jag aldrig behövt avaktivera det men "Timpan" hade problem med det, ett problem som löstes när han installerade AntiVir i stället. Se den här tråden: //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1007803#1008090

 

Här är en länk till AntiVir: http://www.free-av.com/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi får hoppas att djlou2 skrev fel, annars blir det nog problem.

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> Varför behöver man ingen brandvägg om man råkar ha en router?

 

Standardinställningen är att det bara är routern som har en publik IP-adress. Datorerna man ansluter får 192.168.x.x-adresser som bara är interna och inte syns på Internet. För att göra datorn tillgänglig för andra på internet måste man aktivera port forwarding i routern och tala om att anrop på port nn ska skickas vidare till adressen 192.168.x.x. Men som sagt, standardinställningen är att dina datorer inte går attt nå från internet, bara din router, därför behöver inte datorerna ha brandväggar.

 

Man skulle möjligtvis kunna argumentera att man kan behöva en brandvägg på datorn för att skydda så att bara tillåtna program (inte skadliga) kan använda internet, men eftersom de eventuella skadliga programmen skulle köras på samma dator som brandväggen så skulle de ju ändå kunna avaktivera brandväggen, så det finns ingen säkerhet i det.

 

 

> Vad finns i dessa program som helt förhindrar attacker från anti-spyware?

 

Hemsidor och e-post kan egentligen inte användas för att infektera datorer. För 14 år sen skrattade man åt folk som trodde att de kunde få virus bara genom att läsa ett e-postmeddelande. Men sen kom Outlook, och sedemera Internet Explorer, och förändrade allt. I sann användarvänlighetsanda försökte Outlook göra så mycket som möjligt helt automatiskt för att underlätta för användaren, däribland automatiskt öppna bifogade filer och krisen var ett faktum.

 

Såna finesser finns inte i andra program och operativsystem och därför behövs förstås heller inga säkerhetsprogram för att skydda mot det.

 

 

> Så det räcker med det s.k "sunda förnuftet" istället för ett Antivirus-program?

 

Ja, virus är inte på något sätt mystiska utan de följer samma regler som alla andra datorprogram. De kan inte göra saker av sig själva utan de måste aktiveras. De kan inte gömma sig i vilka filer som helst.

 

Virus kan komma förklädda till ett annat filformat än de egentligen är. Detta klarar man sig från genom att öppna filer i dess avsedda program i stället för att bara dubbelklicka på dem.

 

Det är klart, laddar man ner mycket skumma/tvivelaktiga program från Internet så kan det vara bra med antivirusprogram.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första, har du någon router? Om inte, så skaffa det. I så fall slipper du ha en publik IP-adress som standard och då behöver du ingen brandvägg.

 

Om du använder Firefox och Thunderbird i stället för Internet Explorer och Outlook så behöver du inget anti-spyware.

 

Om du låter bli att öppna bifogade filer och inte installerar skumma program så behöver du inget antivirus.

 

Nortons program, och andra liknande "säkerhetsprogram" är till för folk som inte kan konfigurera sin dator, i och med att Windows är felkonfigurerat från början av användarvänlighetsskäl.

 

Om man som novis följer dina råd så finns det inget utrymme för ett misstag. En novis ska kunna klicka fel och försöka installera ett spionprogram utan att behöva få problem. Och att i vista installera en annan webbläsare än den som finns är onödigt då IE 7 fungerar ypperligt.

 

Köpa en router när man bara har en dator tror jag ingen gör. Vad är felkonfigurerat i Windows från start? XP utan servicepack haltar, det håller jag med om då brandväggen är av och antivirus/antispyware saknas. XP med service pack 2 så har du brandväggen igång och varning om den eller något annat säkerhetsprogram skulle fallera. Vad gäller vista så är det bara antivirus som ska till och då väljer jag AVG free edition, den inbyggda brandväggen fungerar bra och defender är igång från start utan att visa sig överhuvudtaget (vilket är en god idè av microsoft).

 

Ett tips är att använda webbmail istället för ett e-postprogram i datorn. Jag kör hotmail, 159: -/år utan reklam sen flera år tillbaka och håller e-posten ifrån datorn och får bifogade filer skannade på en server istället för i datorn. G-mail och andra finns också. Du blir heller aldrig av med e-posten om du formaterar datorn.

 

Bosse

 

[inlägget ändrat 2007-12-26 13:15:03 av Bosse-i-skogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller helt med Bosse-i-skogen, är man novis, då vill man inte hålla på med sådant "krångel" som man inte begriper, eller man har bara en dator, då skaffar man sig inte en router, vad ska man ha en sådan till då?

 

Och även om man har en router, så kan man behöva hindra vissa program för att inte kunna kontakta "sin" server, en vanlig router hindrar inte viss trafik ut, och det gör inte den inbyggda brandvägen som finns i windows "SP2" heller.

 

 

Hemsidor och e-post kan egentligen inte användas för att infektera datorer.

 

Var hittar du argument för detta påstående?

 

 

Såna finesser finns inte i andra program och operativsystem och därför behövs förstås heller inga säkerhetsprogram för att skydda mot det.

 

Och var hittar du argument för detta påstående?

 

 

Ja, virus är inte på något sätt mystiska utan de följer samma regler som alla andra datorprogram. De kan inte göra saker av sig själva utan de måste aktiveras. De kan inte gömma sig i vilka filer som helst.

 

Visst handlar det om små programsnuttar som är skrivna på olika sätt för att aktivera sig på olika sätt. Alltså är dom skrivna för att fungera och automatiskt aktivera sig på olika sätt.

Dom gömmer sig ganska lätt i dom idag vanligaste typer av filer, annars skulle väl inte datoranvändare drabbas som dom gör?

 

 

 

Virus kan komma förklädda till ett annat filformat än de egentligen är. Detta klarar man sig från genom att öppna filer i dess avsedda program i stället för att bara dubbelklicka på dem.

 

Då verkar du ju ha lösningen för hur man bl.a ska slippa få det berömda MSN-viruset, som har härjat ett bra tag nu?

 

 

 

 

Det är klart, laddar man ner mycket skumma/tvivelaktiga program från Internet så kan det vara bra med antivirusprogram.

 

Hur vet man vad som är skumt och inte skumt om man är "novis" och ska använda "sunt" förnuft?

 

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan du få 99% virusfritt om du använder två "2" st Brandväggar samtidigt?

Har du inget virusprogram?

 

 

Jag var visst lite trött...hehe...jag har sygate brandvägg och avg antivirus...plus ad-aware och spybot s&d antispy.... sorry:-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du låter bli att öppna bifogade filer och inte installerar skumma program så behöver du inget antivirus.

 

Nej, hallå! Man MÅSTE faktiskt ha ett antivirus program...att låta bli ovanstående e ingen garanti, då virus ofta e förklädda som ngt du VILL ha....eller kan ju komma bara du klickar på en länk på en sida...iofs e det oftast spy, som senare tar hem virus men i alla fall...antivirus tar ingen plats (utom norton då..) så det bör du ha.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Sorry att jag skrev fel förut: Har självklart INTE två brandväggar...

 

För det första, har du någon router? Om inte, så skaffa det. I så fall slipper du ha en publik IP-adress som standard och då behöver du ingen brandvägg.

 

Njaææeee...säger jag om detta..JO man kan ha en router och den är mycket riktigt en slags brandvägg men eftersom man surfar runt e man ju inte intresserad av att bli stoppad hela tiden och då konfigurerar man sin router på ett så praktiskt sätt som möjligt, tex att den släpper igenom det man brukar göra...Ja just det. Och det e då skiten kommer.... Så det var ingen bra ide.....

 

 

Med Sygate brandvägg, AVG (eller ngt annat enkelt) antivirus, AdAware och Spybot anti-spyware program kommer du ganska långt.

 

Att komma ihåg att inte svara på annonsinbjudningar från polare på epost, inte kryssa i rutor där det står vill du motta blablabla i, att alltid läsa igenom allt när du installerar program och därmed INTE kryssa i rutan för tilläggsprogrammet blablabla......

 

 

Lycka till

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man skulle möjligtvis kunna argumentera att man kan behöva en brandvägg på datorn för att skydda så att bara tillåtna program (inte skadliga) kan använda internet, men eftersom de eventuella skadliga programmen skulle köras på samma dator som brandväggen så skulle de ju ändå kunna avaktivera brandväggen, så det finns ingen säkerhet i det.

Det är inte så lätt att avaktivera brandväggar, i varje fall vissa av dem. Du kan läsa om "leak test" och resultaten på http://www.matousec.com/projects/windows-personal-firewall-analysis/leak-tests-results.php

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ad-aware har varit bra förr men har inte hängt med i utvecklingen lika bra som de bästa gratis antispionprogrammen nu, som är AVG Anti-Spyware och SUPERAntiSpyware. Att jag rekommenderar det senare beror på att det är det jag själv har och är nöjd med.

 

Annars så tycker jag att du Djlou2 har gett jättebra råd till Crazyahmed. (Att råka skriva ett fel är mänskligt. Jag skulle tro att det inte är någon "hjälpare" som inte har gjort det någon gång men det är ju klart att det bör rättas till så fort som möjligt.)

 

Det har varit mycket diskussion i den här tråden och nu skulle det vara intressant att få veta hur du Crazyahmed har gjort. Har du lyckats avinstallera Norton och har du installerat AntiVir nu?

 

[inlägget ändrat 2007-12-27 10:16:32 av mbgtmari]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tja allihopa!

stort tack till alla era förklaringar, jag har varit bortrest och kom hem ett par dagar sen och har inte riktigt orkat göra något föränn nu. problemet är bara att jag inte kan stänga av norton för att kunna deleta norton! finns ingen uninstall (såklart) och finns inget sätt att stänga av?? hittar inte ens på ctrl+alt+delete..

det känns som att norton är ett virus i sig.. får se om jag kan lösa det, annars vet jag inte vad jag gör..

tack igen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HAHA!

AVINSTALLERAT!!!

YEAH!

nu måste jag bara bestämma mig om jag ska ta ner något annat eller lita på xp?

får väl prova något.. kanske avg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...