Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Sten-Erik Björling

Lite om VPC

Rekommendera Poster

Lade ursprunligen in detta inlägg i fel forum...

http://www.wordmaster.com/wordmaster/g3.html

Förutom det så fanns följande kommentarer kring VPC på en mail-lista för utvecklare:

"I'm wanting to make some room on my desk by ditching my Windoze machine...

will Virtual PC running on my G4 give me the same environment for Windows

testing/Omnis app & installer development/etc or am I asking for more

headaches than it's worth? Thanks for the feedback."

"For that kind of use I would give a resounding YES! The only place a REAL

peecee would be necessary is when there are special hardware issues. Things

like a 3d Graphics card... that kind of thing."

"I've been using VirtualPC for all my development for 8 months with no

problems in my O7 work. Running on G3/400 (8500 w/Sonnet upgrade) ,

performance is adequate but not astounding - I would expect G4 to be much

better.

All other software I have installed (TCPTalk extension/Winzip/Ws_ftp32)

works well.

Hoping to move to a G4/Powerbook when/if that becomes available. ;)"

"Up until January of this year, we were doing all the Windows side of

our development in Virtual PC on a G3/350. We were testing Windows

3.1, 95, 98, and NT 4. We finally brought in an NT box in January in

anticipation of testing SQL backends for our next release and we

thought that might tax VPC. We have been very happy with VPC."

"Alan is right. It is important to keep in mind that when Windows (any version) is running, it has no idea it is running on an emulator. That's why NT and 2000 run, and they are pretty hardware aware. They are completely fooled. This is the reason that I prefer VPC over the OS emulators like SoftWindows."

"Just one answer: go for it.. I've been using PCs for quite some time (next

to my macs of course.. ;-) ) and I haven't come across any more stable PC

environment since VPC came out...

And of course for your development environment you'd like to have a stable

environment, so you know for sure that it's your code that crashes the

system, not the os itself..

And it's quite easy to restart your PC.. Just hold down the command-button

and restart your PC.. I also like the save-command. It allows you to save

the PC state, so when VPC starts the next time, you'll be back right where

you quit VPC the last time..."

Notera att detta gäller professionella utveckare som skapar lösningar för både MacOS, OS X, alla versioner av Windows från 3.x till W2K samt Intel-baserad Linux (och i framtiden ev. även Solaris). Du kan även installera Linux under VPC - fungerar bra.

Skall man vara kompatibel skall man köra Mac...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Lade ursprunligen in detta inlägg i fel forum..."

Och den hamnade återigen i fel forum, den ska ligga under - Sales, Marketing & FUD the Cupertino way.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska man vara kompatibel ska man köra PC men man behöver inte det är poängen!!!!!!

Vill man kan man antingen köra Fusion(Mac emu, snabb)

el. Basilisk II, gratis och snabb.

Men det finns ju ingen orsak för detta eftersom macen inte har någonting man vill ha.

2x priset 2x slöare = Bockat plast och kreativitet!!?!?!?!?!?

Screw this!

Pfft... ett under att maccen alls överlever, men lättlurade personer finns i mängder och massor i världen, sedan blir dom till fanatiker...

------------------------------

My psychic emanations have attracted the eliens

His Divine Shadow {PHX}

http://PlanetDivine-Shadow.com

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Instämmer fast jag vänder på dina argument totalt, till min fördel..."

Det går ju men då är dom inte sanna längre utan rena vita lögner som inte alls stämmer, i min version är dom sanna till 100% och därför är ni avundsjuka.

His Divine Shadow {PHX}

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet du vad, HDS, jag börjar misstänka att du egentligen är en macälskare som vänder på begreppen bara för att jävlas, eller hur!?

MVH CH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

HDS kan, och bör, förolämpas. Men att kalla honom Mac-älskare är väl ändå att ta i ? Vi vet ju alla att Mac-älskare, precis som Tomten, egentligen inte finns på riktigt...

/PaleRider */din tröst i bruset/*

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Carl,

"Vet du vad, HDS, jag börjar misstänka att du egentligen är en macälskare som vänder på begreppen bara för att jävlas, eller hur!?"

Det finns gränser för hur långt man får dra det här med personangrepp och du har precis passerat den - vill du ha en riktig batalj så ställer jag givetvis upp med en flamearsenal som heter duga.

Att kalla en person som har datorer och teknik som främsta intresse "Macälskare" är ungefär så grovt något kan bli.

Trodde faktiskt bättre än så om dig, fy fan vad lågt !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Carl,

"Och hur ser "Sales, Marketing and FUD the Redmond way" ut då tro?"

Denna exklusiva avdelning drivs enbart innanför Apple´s väggar - Att den borde ha blivit nerlagd för länge sedan berör inte Jobs och dem som jobbar där (förmodligen för att asbesten i väggarna gjort sig påmind i deras tankeverksamhet) - Det är därifrån fraserna "superdator", "3 ggr snabbare än en PIII", "Kuben är vacker", "ImAC är en dator", "MacOS är konkurrenskraftigt" och "Macen är prisvärd" kommer ifrån.

Sorgligt....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

>> 2x priset 2x slöare = Bockat plast och kreativitet!!?!?!?!?!? <<

Du glömde sprickorna. Har du några sprickor i din PC kanske? Nä! Där ser du.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara tänkte sänka mej till din och HDS nivå för ett tag för att känna hur det känns där nere bland råttorna och kackerlackorna. Kändes inte bra så nu är jag tillbaka i den rena datorstadsdelen igen. Du vet, den där delen där man inte skäms för sitt val av dator/system och vågar använda detta utan att nån hoppar på en. Jag antar att du och HDS nån enstaka gång sett denna stadsdelen men, du förstår, vi har vaktbolag och hundar som skyddar denna del så ni kommer inte in...

MVH CH

-som älskar sina datorer och kan snegla över till "the dark side" (windows alltså) utan att skämmas för att göra det

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Bara tänkte sänka mej till din och HDS nivå för ett tag för att känna hur det känns där nere bland råttorna och kackerlackorna."

Eh? Varför har du kommit till en sån felaktig slutsats?

Tror du att man måste sitta stilla vid och lyssna på mac fanatiker när dom dissar allt vad PC heter?

Kan man inte få ge tillbaks med samma myt fastän med sanningen som den explosiva delen i kulan?

Helt befängt CH, du har nog sjunkt du isåfall också.

P.S. Varför tror vi har problem med vårat val av system?

Kan bara säga att jag ju gick och funderade förut om dom hadde nån sanning i det dom sa, men som jag fick reda på sen, så var det bara luft...

His Divine Shadow {PHX}

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis!

Bara för att de själva är hatiska, konspiratoriska, glidande vad gäller sanningshalten, snäva och fördömmande, så betyder detta icke alls att vi andra omfattas av deras låtsasvärld.

Mr Karbas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Bara tänkte sänka mej till din och HDS nivå för ett tag för att känna hur det känns där nere bland råttorna och kackerlackorna"

Aaaah, aldrig har kackerlackorna och råttorna haft det så väl förspänt - billiga prestandadatorer som utklassar allt i den "rena datorstadsdelen" (uttrycket myntat av den väldigt ensamme Jobs) - så gott som alla kan sin dator och har väldigt lätt att motivera sitt val eftersom det inte bygger på flumbegrepp som "känsla" mm utan ren och konkret fakta : Prestanda, kompabilitet, förmånlighet, funktionalitet osv... begrepp som du ännu inte riktigt känner till men som jag hoppas kunna sätta dig i kontakt med framöver.

"Kändes inte bra så nu är jag tillbaka i den rena datorstadsdelen igen"

Förståeligt att det skapar ett lätt illamående när man ser "massan" som gjort rätt val och får pengar över - jag lider med dig käre vän.

"Du vet, den där delen där man inte skäms för sitt val av dator/system och vågar använda detta utan att nån hoppar på en"

Hmmm, du har nog missförstått det där - du talar i tungor via Fuhrer Jobs samt marknadsavdelningen i Cupertino - (du vet avdelningen som har svårt att motivera varför en Mac som är likvärdig med en PC kostar drygt 10.000:- mer), tänk själv nu Carl.

"Jag antar att du och HDS nån enstaka gång sett denna stadsdelen"

Javisst, ungefär som Lustiga Huset på Grönan - kul ett tag men sen får man lite kväljningar när man tänker på att det skulle vara en alternativ verklighet med alla dessa "Warpade" (copyrighted by HDS) - begrepp där man betalar mer för mindre och nöjer sig med precis vad som helst bara för att "the big chief" säger så (Jobs) - ett alternativt "tredje riket" ?

"vi har vaktbolag och hundar som skyddar denna del så ni kommer inte in"

Definitivt ett alternativt tredje riket - sorgligt.

"MVH CH

-som älskar sina datorer "

>>> För att Fuhrern bestämt detta - i annat fall skulle det vara lätt att motivera detta "älskande".

"och kan snegla över till "the dark side" (windows alltså) utan att skämmas för att göra det"

Hmmm, lite skäms du allt när du ser över våra överlägsna val och bara kan argumentera i metaforer eller hur ?

Jag sträcker ut en hand Carl, bort från mörkret - ta min hand nu ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Idioter i hela världen förena eder och kör era servrar i en emulator på ett OS som kan tas ner av vilket program som helst. Yippie ;)"

Till skillnad från NT då eller ?

*Säger han syrligt, förbannad på att FreeHand kan ta ner hela hans NT 4...*

Men jag håller med att det verkar puckat att köra en server emulerat i ett annat OS (särskillt ett som MacOS), om det inte endast är för att bevisa att det går..

/E

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De utvecklar system som skall köras på NT, Linux samt W2K. Och klienterna skall köras på alla versioner av Windows från 3.x till W2K, Linux samt Mac. Att enkelt kunna testa att funktionerna är OK på alla dessa plattformarna med en enda dator (dessutom en PowerBook) är inte fy skam precis. Att man dessutom kan köra DB2 som data-server och med klientprogramvaror under emulering med hyfsade prestanda under emulering är imponerande. Hur fasen klarar ni själva av att enkelt testa lösningar för Windows för huvudversionerna 3.x, 95, 98, NT 3.5, NT4, W2K och Windows Me? Menar ni att ni skall tvinga era kunder att alla uppgradera till W2K?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur, genom att testa så klart :)

Det ovannämnda ger endast bragging rights, men har föga praktiskt användning. Och att köra en server under emulering är endast korkat, jag hade nog inte varit like kritisk om det hade varit något bra OS som var basen men vad tror du händer med deras "server" när os8 dyker? Poof, och så är allt borta för då kan man inte avsluta VPC och spara allt som har hänt. De kan ju annars köra VPC i os9 i carbon i osx bara för att göra det hela ännu löjligare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klaga inte, Freehand är ett bra program, om du bara visste hur mycket möda Abobe lägger ner på sina PC-versioner :) Det kan man ju se bara man startar dessa hehe

Jag tror också att "bedriften" gjordes bara för att visa att det går, men å andra sidan så finns det ju inga riktiga databaser till Mac så man får väl ta och emulera :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Klaga inte, Freehand är ett bra program, om du bara visste hur mycket möda Abobe lägger ner på sina PC-versioner :) Det kan man ju se bara man startar dessa hehe"

Särskillt då det är Macromedia som gör Freehand ;-)

De är lika goda kålsupare, Adobe och Macromedia..

/E

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hehe, fasen jag var säker på att det var adobe. Men jag hade fel. Jag pysslar inte så mycket med grafik nu men ett tag använde jag både det ena och det andra (på mac givetvis). Jag körde nog freehand 7.0 för PPC, jag gillade det progget skarpt. Photoshop var ju så slött så det var inget kul. Fasen, allt var slött på den tiden :)

Jag kommer ihåg de däringa Rocket-korten till macarna, de med 28 MHz 040 tror jag det var, man var ju helt förstummad, hemma hade jag en 12 MHz 020. Det var tider det :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Jag kommer ihåg de däringa Rocket-korten till macarna, de med 28 MHz 040

tror jag det var, man var ju helt förstummad, hemma hade jag en 12 MHz 020.

Det var tider det :)"

12 MHz? Jag hade whopping 16MHz i min LC..Alla amiga-nördar envisades med att säga typ: "Jag har sexton komma TRE MHz.."

En 28MHz 040 var ju redan då 10ggr snabbare än en 486 på 66MHz ;-)

Adobes vektorflaggskepp är ju Freehands ärkerival, Illustrator, men jag kör Freehand eftersom jag en gång i tiden hade en piratkopia av det, därför lärde jag mig programmet.. Nu kör jag givetvis en köpt licens. Se där, företagen KAN tjäna pengar på piratlicenser också!

"Fasen, allt var

slött på den tiden :)"

So true.. Jag tyckte jag hade fått ett prestandamonster när jag kunde jobba med bilder på över 1024x768 pixlar utan problem i Photoshop...

/E

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...