Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

BIOS och windows xp install hittar inte mina hårddiskar


p0xxi

Rekommendera Poster

nej för att det finns inga drivrutiner i moderkorts skivan utan bara en (read me fil) Sen tycker jag att man måste kunan göra det utan en diskenhet nu för tiden har man inte sånt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen tycker jag att man måste kunan göra det utan en diskenhet nu för tiden har man inte sånt.
I Vista så behöver man ingen diskettenhet, där kan man ha drivrutiner på USB-minne t ex. Men XPs installationsprogram är väl 6 år gammalt eller så och då fanns inga USB-minnen och diskettenheter var vanliga.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
p0xxi skrev:

okej då vet jag, men man måste väl kunna köra drivrutinerna med något anant en, en diskenhet?

 

Tyvärr, där finns idag inget annat stöd än just diskettenhet till installation av SATA-drivrutiner. Om du inte vill koka ihop en slipstream senare med SP2 och SATA-drivrutiner.

 

Programmet nLite lär kunna hjälpa till med skapandet av en sådan. Du ska också kunna välja bort sådant du inte vill ha vid installation av XP. Installationen går då snabbare.

 

p0xxi skrev:

Jag undrar också hur man hittar drivrutinerna på moderkortsskivan??

 

Du stoppar in CD:n i CD/DVD-läsaren i datorn, så autstartar troligen skivan med en guide redo att installera det du klickar på. Färskast får du förstås från tillverkarens hemsida.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men XPs installationsprogram är väl 6 år gammalt eller så och då fanns inga USB-minnen och diskettenheter var vanliga

 

Vad jag vet så krävs A:, vilket normalt är diskett. Men om BIOSet kan låta USB-minnet eller CD-rom vara A:, så ska detta fungera.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag ahr fixat en diskette enhet nu, jag laddade ner en fil som heter drivers från wdc hemsida gjot för den hårdisken jag har, jag bootade med skivan trycket f6 sen "S" men då kom ett meddelnade att winxp/fasttx2k inte kunde läsas fattar inget?

[inlägget ändrat 2007-12-27 16:06:38 av p0xxi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WD Serial ATA RAID controller card

Har du en sådant kort med SATA-kontroller?

Oftast så är SATA-kontrollern på moderkortet så att det är på moderkortstillverkarens webbplats man hittar rätt drivrutin.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt moderkort heter ASUS p4gx8 deluxe, Den finns inte kvar på ASUS hemsida, kan jag få tag på dem på ett annat sätt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...