Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

BIOS och windows xp install hittar inte mina hårddiskar


p0xxi

Rekommendera Poster

Jag har Formaterat begge hårddiskarna sen skulle jag starta datorn med windows installations programet, men då hittar dem inte hårddiskarna. Dem finns med i den här datorn men hittas inte i BIOS och windows install.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa BIOS vanligtvis dom som har ett par år på nacken hade inte boot för SATA fullt ut, det behövdes extra drivrutner för att starta en installation på en SATA disk.

 

Du fick med en CD med ditt moderbord, eller så vet du i alla fall vilket moderbord du har, nu ser dessa lite olika ut på olika datorer men någonstans på CD'n finns det driver för SATA den måste du kopiera över på en diskett.

 

Du kan också gå till moderbordstillverkarens hemsida och ladda ner den drivrutinen, det brukar vara lättast att hitta genom att läsa deras FAQ för den frågan är mycket vanlig och det brukar finnas länkar så man hittar rätt.

 

När du sedan startar Windows installationsprogram så startar den med att ladda in olika drivrutiner.

När den håller på med det så kommer det upp en fråga i nederkanten om du vill ladda drivrutin för SCSI tryck F6, ha då disketten med drivrutinen redo i diskettstationen och tryck på F6 då laddas den in och dina SATA diskar hittas.

 

Sedan kan du fortsätta med installationen som vanligt och dina diskar kommer hittas direkt varje gång du startar datorn.

 

Jag har Formaterat begge hårddiskarna - Dem finns med i den här datorn men hittas inte i BIOS och windows install

 

Liten fråga där bara, om du formaterat dina hårddiskar, hur kan du då se dom i "Den här datorn" du borde ju inte ha något Windows kvar?

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta reda på vilket fabrikat du har på hårddisken, gå till hårddisktillverkarens hemsida och ta hem ett diagnostikprogram, jag tror att alla märken har sina egna program.

 

Kör ett test och se om den kan hitta disken, välj den versionen som kan köras direkt ifrån boot, dvs. som du kan starta dator med och testa.

 

Du kan också hitta dessa verktyg på denna CD, och även där startar du datorn ifrån CD'n och kör direkt så att du har så fria resurser som möjligt ifrån datorn.

http://www.ultimatebootcd.com/

 

Om inte diagnostikverktygen eller bios hittar disken, kolla att kablarna sitter ordentligt kopplade så dom inte lossnat, är det inte fel där heller så har nog hårddisken lagt av och då finns inte mycket att göra än att kasta och skaffa nytt.

Tunna/

 

[inlägget ändrat 2007-12-22 20:20:09 av Tunna]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

förstår inte riktigt hur man gör jag har en samsung HD501LJ och en wester digital 360ADFD. fattar inte det där med ultimatebootcd heller???

 

[inlägget ändrat 2007-12-22 22:11:36 av p0xxi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
p0xxi skrev:

förstår inte riktigt hur man gör jag har en samsung HD501LJ och en wester digital 360ADFD. fattar inte det där med ultimatebootcd heller???

 

UltimatebootCD innehåller bland annat diagnostikprogram för hårddiskar. Du kan direkt från CD:n välja det diagnostikprogrammet som är till för just din hårddisk.

 

Dignostikprogrammet söker igenom hårddisken efter eventuella fel, och kommer när allt är klart att rapportera det till dig. Antingen hittas det något fel eller inga alls.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har en samsung HD501LJ och en wester digital 360ADFD

 

Stefan har redan svarat på din fråga men jag kan komplettera med att om du nu har IDE diskar så har byglingen stor betydelse samt om en hårddisk går sönder kan den blockera även en hel hårddisk sittande på samma kabel.

 

Om nu inte datorn hittar dina diskar och verktygen på CD'n inte fungerar så måste du börja meka med hårdvaran.

 

Öppna datorn och koppla loss IDE enheterna (hårddiskar och CD/DVD) både strömkabeln och den breda IDE anslutningen.

 

Börja med att kontrollera byglingen på den disken du vill ha som systemdisk dvs. som du vill installera Windows på.

 

Flytta den lilla bygeln som sitter mellan strömanslutningen och den breda IDE kabeln till possitionen för MASTER (det brukar finnas tre möjliga inställningar M-Master S-Slave CS-Cable Select).

 

Koppla sedan in din master disk på kontakten längst ut på kabeln, detta är viktigt, possitionen avgör om det skall fungera, randen på kabeln skall vara mot strömanslutningen.

 

Starta datorn och se om du hittar hårddisken, gör den inte det slå av datorn igen, bygla din andra disk som Master och koppla in den på samma possition som den som inte fungerade, låt den vara urkopplad under nästa test.

 

Slå på datorn igen, hittar datorn den hårddisken så kan du koncentrera felsökningen till den första disken, eller räkna bort den som trasig.

 

Fungerar den första disken vid första testen, ta då den andra disken och bygla den som SLAVE och koppla in den på samma kabel som första disken men denna gång på den mittersta kontakten.

 

Testa att starta, hittar datorn bägge diskarna nu så kontrollera byglingen på din CD/DVD, bygla den till Master och koppla den på nästa IDE kabel på kontakten längst ut på sladden, randen mot strömingången.

 

Starta datorn och kontrollera att den hittat alla enheter.

 

Skulle datorn vid något tillfälle efter det att du satt in en enhet inte vilja hitta inkopplade enheter så koppla ur den du sist kopplade in och gå vidare med nästa, det är därför viktigt att du testar en i taget så du vet när felet uppstår.

 

Kom ihåg viktiga punkter.

Master enheten skall alltid vara kopplad till den kontakten längst ut på IDE-kabeln.

 

Slave enheten skall sitta på den mittersta kontakten.

 

Den kontakten som sitter längst ifrån mittenkontakten (det finns tre på en normal IDE kabel) skall sitta i moderbordets kontakt och med randen mot siffran 1, kontrollera att den sitter ordentligt i sin hållare.

 

Randen på IDE kabeln skall alltid vara mot siffran 1 som är samma håll som strömuttaget på IDE-enheten.

 

Du kan bara ha en Master och en Slave på samma IDE kabel, du kan köra med två master men då på två separata IDE kablar, du kan/bör inte köra med en Slave utan att det finns en Master kopplad på kabeln.

 

kan någon hjälpa mig börjar blir riktigt irriterad!

 

Ledsen men så här i Juletider så har man mycket att stå i, åker straxt iväg till föräldrarna för att fira Jul och kan då inte vara till mer hjälp men det finns gott om andra Eforumare här så med lite tålamod så får du nog hjälp ändå.

 

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
p0xxi skrev:

kostar programet pengar?

 

Diagnostikprogram och UltimatebootCD?

 

Nej, dom kostar inte pengar. Ladda ned ISO:n och bränn på CD gratis.

Boota datorn på CD:n och kör igång diagnostikprogrammet.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

p0xxi skrev:

okej, vad ska jag bränna den som?

 

Det är ISO-filen du ska bränna ned på en CD. Starta ditt brännarprogram. Leta upp ISO-filen. Markera och bränn ned den.

 

Står beskrivet här hur du bränner ISO-filer med bland annat Nero:

http://www.petri.co.il/how_to_write_iso_files_to_cd.htm

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

[inlägget ändrat 2007-12-23 18:33:06 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan någon hjälpa mig nu har bara installerat in min nya SATA disk 10 000 rpm wester digital, jag har också min gammla hårddisk en vanlig på 30 gig från den har jag formaterat om min nya sata disk, Men nu vill jag installer windows xp på det altså starta med windows xp skivan, Men då hittar inte windows xp eller BIOS hårddisken vad har jag gjort fel. (jag har kopplat in rätt men jag vet inte om jag har strapat den rätt? tacksam för svar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns väl inget att strappa/bygla på en SATA-disk, eller?

 

När man ska installera XP på en SATA-disk så behöver man ha drivrutinen för moderkortets SATA-kontroller på en diskett som man stoppar in tidigt under installationen (tryck F6...). Alternativt så tillverkar man sin egen XP-skiva med den drivrutinen integrerad med hjälp av programmet nLite.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej, att göra en egen xp skiva verkar ganksa svårt men att köra in drivuriter låter bra, har hört att man sak lägga in drivruter som man fock med på sin moderkoprst skiva, jag tittade i moderkorts skivan och hittade drivrutiner ner jag ska öppan den så kommer det bara en read me fil upp som står hur man ska göra, men det står inte hur man får tag i drivrutinerna.

Vad ska man göra om man inte har ett diskette utag?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det där med strappa, det stod ovanpå disken att man kunde strappa men man fick inga strappar med, Men jag tror inte heller man ska strappa en SATA disk det var min far som sa det så jag provade det men inget hände.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det stod ovanpå disken att man kunde strappa
Vad var det för funktion man kunde välja genom att strappa?

 

Vad ska man göra om man inte har ett diskette utag?
Man kan ha en (lånad) USB-ansluten diskettenhet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Vad var det för funktion man kunde välja genom att strappa?

 

Förmodligen handlar det om överföringshastigheten på SATA-disken.

 

En del diskar har en bygel som är till för att strypa hastigheten till 1,5 Gb/s. Om moderkortet inte har stöd för 3 Gb/s.

 

Handlar inte om slave och master, som på vanliga IDE-diskar.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm. i mitt första svar beskrev jag hur du skulle ladda in drivrutiner för SATA diskar för att kunna installera Windows, som svar på detta fick jag.

 

svar på din fråga jag har en gammal hårddisk som är på 30 gig inte SATA

 

Så då misstänkte jag konfigureringsfel på dina icke SATA diskar dvs vanlig IDE och beskriver hur du skall konfigurera dom för att dom skall kunna installera Windows och får som svar.

 

vill bara påminna att jag har en SATA disk ingen IDE

 

Nu har ju Cecilia åter hänvisat till drivrutiner för SATA så du kanske fixar det nu?

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej då vet jag, men man måste väl kunna köra drivrutinerna med något anant en, en diskenhet? Jag undrar också hur man hittar drivrutinerna på moderkortsskivan??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...