Just nu i M3-nätverket
Jump to content

MPEG kort

AndréNilsson

Recommended Posts

AndréNilsson

Nån som vet hur TV-ut funktionen funkar på Hollywood plus och/eller Creative Dxr3. TV-ut funkar väl bara till MPEG2? Jag frågade Datormäklarna och dom sa att tv-ut funktionen på Dxr3 ska funka till allting: DivX/DVD/Spel. Är detta verkligen rätt? och är det samma med Hollywood plus?

AndréNilsson

OK, kolla lite på www.vcdhelp.com, tack Stoffe-2k. Hittade:

"But remember that MPEG-cards only can play MPEG/MPEG2/VCD/DVD, if you want to play everything, like DivX/ASF/nAVI/AVI, on the TV you have to get a Videocard with TV-out."

Undrar bara om detta gäller Dxr3?

Det är då i alla fall ungefärligen överensstämmande med mina erfarenheter av kortet. Och hur skulle man kunna spela spel på den tv-utgången när den inte skickar ut hela skärmen, utan endast den avkodade bilden till filmen?

AndréNilsson

Tack Sarge!

Detta skrev Datormäklarna till mig:

"Den klarar utan problem MPEG-1.

Sedan kan du även köra DVDfilmer samt DVDspel utan problem.

(O.B.S) --> Kortet fungerar även som ett TV-kort, därmed kan du få ut det på TVn, utan problem."

Detta är alltså inte sant?

Väljer du att manuellt öppna en fil med spelaren som följer med kortet (och den måste du använda för att avkodningen ska gå över kortet) så vill den öppna filer av typen *.vob *.dat och *.mpeg. Jag har provat att köra avi och asf över kortet men det gick den inte med på (filen är skadad eller formatet stöds inte). Vad gäller tv-ut så fungerar det ju hårdvarumässigt på följande vis: grafikkortets vga-ut kopplar du med en loopback-kabel in i dxr3-kortet, därefter ansluter du din skärm via dxr3-kortets vga-ut. Ansluter du sedan kabel för tv-ut till dxr3-kortet så kan du växla från att se filmen i ett fönster på datorn till att se den på tv:n. Däremot går det inte att i bildskärmsinställningarna för windows välja att hela skrivbordet ska gå på tv, det alternativet är utgråat. Windows känner alltså inte igen tv-utgången "genom" dxr3-kortet. Det gör det däremot om man ansluter kabeln till tv:n direkt till grafikkortet. Så mig veterligt är det enda du kan få ut på tv:n via dxr3-kortet filmer. Rätta mig gärna om jag har fel, så slipper jag hålla på och flytta kabel. Vad man ska med kortet till för att spela DVD-spel vet jag inte, har bara något gammalt bundlat spel på DVD, där enda vitsen med DVD kontra cd verkar vara att det bara är en skiva.

AndréNilsson

Tack Sarge!

Ingår alla dessa kalblar?

Jag är nog inte riktigt med på vad du menar, men det går spela DivX på TV:n alltså? Spel är inte viktigt.

Loopback-kabeln ingår, samt en kort (läs oanvändbar) komposit/svhs-kabel och lite annat. Eftersom divx inte stöds av dxr3-kortet så får du heller inte ut det från dxr3-kortets tv-ut. Divx spelar du ju med mediaspelaren eller liknande, och då måste du alltså få ut hela skrivbordet till tv:n, och så fungerar inte dxr3-kortets tv-ut.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...