Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nybyggd lägenhet, omvärdering och topplån?


Messier11

Rekommendera Poster

Hej,

 

jag köpte en bostadsrätt för ca 16 månader sedan. Betalade 3% kontant vid köpet. Bostadsrätten var ännu inte byggd. Naturligtvis blev bygget föresenat m m.

 

Nu skall jag dock snart flytta in, betala ungf ytterligare 7% av köpeskillingen kontant, och ta ett lån på resterande 90%.

 

Dock har bostadsrättspriserna generellt sätt stigit med ungefär 30% från det jag köpte bostadsrätten, i Uppsala.

 

Vet någon om jag kan värdera om lägenheten, och på så vis slippa ta topplån? Eller går banken strikt på köpeskillingen? Det var ju trots allt 16 månader sen jag juridiskt sett köpte lägenheten.

 

Jag köpte bostadsrätten för 1.450.000. Likande 3or går idag för åtminstone 1,6-1,8m.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prata med banken, det är nog olika vad de tycker i sådana här situationer. Marknadsvärdet beror också på hur hög månadskostnaden är, och den är ju ofta hög för nybyggda lägenheter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan du ofta göra en omvärdering och på så sätt minska (eller i bästa fall slippa) topplånet. Jag är i processen att göra samma sak just nu faktiskt och man sparar en hel del pengar på detta sätt. Men det är låneinstitutet du ska prata med för allt beror på det specifika fallet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga runt på olika banker.

Efter vilka villkor du kan få.

Då ser du vad du kan få för ränta.

 

Det går inte och förhandla med en motpart om du inte har alternativ.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...