Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Program för att strukturera bilder


Diver Girl

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag söker efter ett lätthanterligt program för att hantera bilder. Jag frågar för en annans räkning och jag vet inte riktigt var jag ska börja leta.

Det är INTE fråga om bildhantering, dvs justeringar av bilder, utan ett program där man på ett enkelt sätt kan sorterar och systematisera sina bilder.

 

Personen som vill ha detta ser framför sig att kunna bygga någon form av släktträd.

Men i första ledet är det ändå bara sorteringsfunktionen som är viktig.

 

Detta ska sedan kunna presenteras som bildspel på t ex dator eller tv.

 

Jag fick tips om Picasa som är Googles gratisprogram för sånt här. Verkar rätt hyfsat faktiskt.

Något annat tips??

 

Tacksam för svar!

 

DiverGirl

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan att veta mer är det svårt att ge bra tips. De här två borde inte lämna så mycket att önska men de kanske är overkill.

 

Själv använder jag med stort nöje Adobe Lightroom men man ska nog ha rätt mycket bilder och rätt stora krav för att det ska kännas motiverat.

 

http://www.adobe.com/se/products/photoshoplightroom/

 

AcDSee Pro verkar också vara bra. Jag har ingen personlig erfarenhet men det används en hel del professionellt har jag förstått.

 

http://store.acdsee.com/servlet/ControllerServlet;jsessionid=051411964f314f60860ed2bb05064549?Action=DisplayPage&Locale=en_US&SiteID=acd&id=ProductDetailsPage&productID=78701700

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här var två väldigt trevliga tips!!! Som jag själv blev nyfiken på. Lightroom verkade riktigt trevligt. Ska kolla ännu närmare på det!

 

Till den personen som ska ha det är det dock alldeles för avancerat. Inte så van vid dator och bildhantering.

 

Och jag förstår att det är svårt att ge tips. Jag vet knappt själv vad jag letar efter till honom.

Men det ska vara ett enkelt program där man bara sorterar sina bilder på ett enkelt sätt, gärna något som anpassar bilderna till rätt storlek beroende på vilken output man ska ha (som Encore t ex), så ingen bildhantering behövs.

 

Ur detta ska man kunna skapa en dvd eller en cd där du ska kunna visa olika personer i olika bildspel. Som ett släktträd nästan.

 

Det ÄR verkligen svårt att förklara... ;-)

 

DiverGirl

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I samma kategori som FastStone finns t ex Irfanview som också är gratis:

 

http://www.irfanview.com/

 

Riktigt bra för att bläddra bland bilder, kika på dem och göra vissa justeringar men nån hjälp att katalogisera dem får man inte, det får man göra med vanliga kataloger i Windows.

 

Irfanview Thumbnails är ett litet hjälpprogram som på nåt sätt liknar Adobe Bridge. Fortfarande bara ett program för att bläddra bland bilder (som Adobe Bridge) men ändå...

 

[inlägget ändrat 2007-12-21 22:50:26 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Berndt Häggbom

I FastStone finns ju samma katalogstruktur som i Windows!

Dessutom: FS är snabbt!

Har provat ett otal sådana program och också konstaterat bilskärpekvaliten

hos FS är bättre än hos alla andra, jämbördig endast med PhotoShop och Corel Photo_Paint.

För övrigt har de senaste versionerna hos FS fått många förbättrade funktioner för enklare bildbehandling.

 

/Berndt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för fler tips!

 

Jag ska rekommendera de här programmen för användaren.

 

Jag passar på att önska er en god jul och gott nytt!

 

/DiverGirl

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...