Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
FairMan

Slarvig Partitionering. Finns det någon Hjälp!!

Rekommendera Poster

Hej!

Köpte en begagnad Disk 320GB till min dotters dator. Hon spar mycket film.

HDD var deframenterad i NTFS men markerad som aktiv. OK, jag ville inte ha disken aktiv så jag tog bort partitionen för att skapa en ny och sen formatera. Kom något annat emellan och jag gick ifrån datorn. Kom tillbaka efter en kvart och tryckte på formatera. Gick ifrån igen utan att tänka på att jag inte hade skapat en ny partition innan formateringen.

Kom tillbaks igen och då hade HDD försvunnit från "Diskhanteraren".

Disken var oläslig!!

HDD finns i "Enhetshanteraren" och i BIOS men inget Diskverktyg vill kännas vid hårddisken.

Har ett bra program som reparerar sektorfel som heter "HDD Regenerator" som kan reparera disken. Den reparerar sektor för sektor utan att bry sig om hur disken är partitionerad och fördärvar ingen ev. data på disken.

Problemet är bara att på en 320 GB's disk finns det en oerhörd massa sektorer att reparera. Snabb huvudräkning kom fram till att datorn skulle behöva jobba i månader för denna reparation.

Nu till frågan: Skall jag kasta HDD eller finns det något klurigt sätt att fixa problemet ändå.

MVH/FairMan

Datorn är inte dum. Den gör bara som du säger!!

[inlägget ändrat 2007-12-16 17:34:27 av FairMan]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte riktigt förstått ditt problem men det verkar som du har en hdd som du inte ser i windows.

Först och främst så kan du kolla

kontrollpanelen>administrationsverktyg>datorhantering>lagring>diskhantering.

Dä kan du både skapa partitioner och eller aktivera en hårddisk.

Skulle inte det fungera finns det ett utsökt program som heter Fdisk som det efter ett par försök och en stunds klurande brukar gå att sparka igång även den mest trilskande hårddisk. dock brukar man få nöja sig med fat32.

Vad gäller att återfå information på en formaterad HDD besitter inte jag rätt kompetens men har hört talas om program som kan vara till hjälp.

/jetmoon

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Jetmoon!

Problemet jag har är att jag har försökt att formatera en disk som inte är patitionerad. Då blev den oläslig och inte synlig i Windows.

Jag kan väldigt mycket om Diskhantering, men detta blev för mycket.

MVH/FairMan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använd XP-skivan och gör om allt från början via den.

Men var försiktig så du inte tar fel hårddisk.

OK, jag ville inte ha disken aktiv så jag tog bort partitionen för att skapa en ny och sen formatera. Kom något annat emellan och jag gick ifrån datorn. Kom tillbaka efter en kvart och tryckte på formatera. Gick ifrån igen utan att tänka på att jag inte hade skapat en ny partition innan formateringen.

Man ska ALDRIG gå ifrån när man gör en sådan här operation, alltid risk att något händer, eller man inte kommer ihåg exakt vad man höll på med!

// Gästen

Sopa alltid rent framför egen dörr

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kommer ihåg att jag har råkat ut för samma sak och det som händer är att disken blir formaterad men som en partition. efter misstaget kom jag ihåg att jag var tvungen att göra någon slags aktivering i diskhanteraren.

Hur som helst verkar gästens det enklaste.

Lycka till

[inlägget ändrat 2007-12-16 19:21:53 av Jetmoon]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag måste ha uttrykt mig väldigt oklart.

HDD är OLÄSLIG vilket betyder att varken Windows CD-skiva eller någon annan kan läsa, partiotionera eller formatera denna HDD.

Jag har formaterat och partiotionerat diskar i tusental men denna tavla har jag aldrig gjort tidigare. Att formatera en disk utan att ha partionerat den först är förödande för disken.

Jag ber om hjälp hos någon som har det kunnande som behövs.

Jag är i stort sätt född med Fdisk, Partition Magic och alla andra diskprogram.

Jag vill gärna har svar från dom som begrep problemet redan efter första inlägget.

MVH/FairMan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med all respekt för ditt "hårddisk-kunnande"...

Om du nu har prövat "allt" utan lycka, då är det väl inte så mycket att göra, eller?

Har du testat och lagt den i en annan dator som slav?

Har du testat att använda dig av fdisk via en vanlig diskett och boota med denna?

Har du kört dom diskverktyg som tillverkaren troligen har?

// Gästen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Genom att formatera disken utan att ha skapat en partition först, blev c:a 1/3 av diskens sektorer felaktiga (sektorfel), vilket gjorde disken helt oläsbar. Något som varken "KillDisk",Partition Magic, FDisk eller dom andra programmen kan göra något åt.

Jag hoppades på att någon med kunskap om just detta skulle läsa inlägget.

Tack för ert försök till hjälp.

MVH/FairMan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om Ingenting som vi kan erbjuda, hjälper dig att lösa ditt problem, så är nog den enda möjligheten att du tar kontakt med tillverkaren, kan inte dom heller hjälpa dig, får du nog skippa hårddisken.

Flera av oss här har också precis som du stora erfarenheter av detta, men tydligen har du provat precis Allt.

Men då har du kanske lärt dig något nytt då, även om du kan allt om hårddiskar, glöm inte att göra en ny partition nästa gång du ska fullformatera en hårddisk.

// Gästen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med risk för att även jag bli "inkompetensförklarad" så försöker jag ändå ;)

Körde du fdisk med tillvalet /mbr ? Har du kört FIXMBR från Recovery-konsollen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
HDD var deframenterad i NTFS men markerad som aktiv.

Vad är "deframenterad"?

Kom tillbaka efter en kvart och tryckte på formatera. Gick ifrån igen utan att tänka på att jag inte hade skapat en ny partition innan formateringen.

Hur lyckades du med det? Det går inte att göra i Windows så jag undrar vilket "verktyg" du använde.

Om inget av förslagen som du har fått fungerar så är det nog bara att acceptera det tråkiga faktum att du har blivit blåst och köpt en trasig disk.

-nisse

It is impossible to travel faster than the speed of light, and certainly not desirable, as one´s hat keeps blowing off.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om inte Killdisk hittade och kunde rensa hårddisken så kanske du har den möjligheten i ditt BIOS, vissa BIOS har funktionen med för lågnivåformatering detta borde rätta till eventuella felaktigheter så du kan partitionera och formatera disken igen.

Var bara noga med att bios detekterat disken rätt med rätt antal cylindrar, huvuden och sektorer.

Tunna/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Vad är "deframenterad"?

Jag antar att FairMan menar att den var "partitionerad" i NTFS, annars vet jag inte vad han menar?

Det närmaste ordet deframenterad annars är väl defragmenterad, men det är ju en annan sak, någon annan betydelse i sammanhanget känner inte jag till?

Men Fairman kanske känner till någon benämning som inte vi känner till, han verkar ju "kunnig" i detta.

Edit: FairMan har inte heller talat om vad hdd heter?

// Gästen

[inlägget ändrat 2007-12-17 19:10:33 av //gästen]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
FairMan har inte heller talat om vad hdd heter?

Hard Disc Drive eller menade du vilket fabrikat han hade på hårddisken?

Tunna/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

:) Vilket fabrikat han har problem med?

Kan ju bli lättare kanske att bidra med hjälp om FairMan kan tala om vilket fabrikat han har på sin hdd?

// Gästen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

Som jag sa :-) så installerade jag en inköpt begagnad Seagate 320GB SATA 7200.10 (ST3320620AS, S/N: 9QF25969) hårddisk på dotterns dator.

Disken var formaterad i NTFS och fungerade klanderfritt. Efter någon dag så tittade jag i "Diskhanteraren" och fann då att disken var satt som aktiv.

Av någon anledning så gillar jag inte att ha diskar aktiva som inte skall användas som systemdiskar.

Sagt och gjort. Dottern flyttade över allt innehåll till annan disk.

Jag tog bort partitionen för att sedan skapa en ny som inte var aktiv, sedan lämnade jag datorn (det var det som var slarvigt) för en annan dator. När jag kom tillbaka så tryckte jag på formatera. Tro det eller ej så började XP att formatera (Trots att inte disken var partitionerad). Åter vid datorn så sa dottern att den gick till 4% sen försvann disken från "Diskhanteraren".

Värre hade man väl varit med om tyckte jag. Men det hade jag inte.

Alla verktyg och knep som jag hade förlitat mig till genom åren, hjäpte inte eftersom allt stupade på att disken hade massor av "Sektorfel" Fysiska fel.

Eftersom jag inte visste hur stor skadan var men kunde anta att den inte gick längre än till 4% av disken, vilket är en väldig massa sektorer på en 320 GB's disk så byggde jag skyndsamt ihop en P4:a av gamla grejor jag hade liggande + denna disk. Sen stoppade jag i Hiren's BootCD som har ett program som heter HDD Regenerator 1.51 som jag har använt några gånger tidigare då någon har fått sektorfel på Disken eller diskarna, men då har det rört sig om 1-1000 sektorfel. HDD Regenerator fungerar så att den reparerar sektor för sektor oavsett vilket format du har på disken och lämnar all data som ev. fanns på disken oberörd. Men som jag sa så jobbar den sektor för sektor och det finns många på en HDD. Så jag antog att det skulle kanske ta några månader eller så.

Till min stora glädje visade det sig att c:a en tiondel av sektorerna på de första 4%-en av HDD var skadade så det tog bara några veckor att reparera.

Nu är allt frid och fröjd och Seagaten gör sitt jobb.

Det var under denna operation jag tänkte att det kanske fanns någon på forumet som hade en fiffig lösning, som hade fungerat snabbare.

Hade jag bara haft en aning hur det skulle utveckla sig hade jag ju aldrig ställt frågan.

Jag har inte försökt att inkompetensförklara någon, men svaren har inte hängt samman med frågan:

MVH/FairMan

[inlägget ändrat 2007-12-17 21:39:02 av FairMan]

[inlägget ändrat 2007-12-17 22:28:33 av FairMan]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Tanken bakom Eforum är att alla människor - oavsett teknisk kompetens - ska kunna ställa frågor och hjälpa varandra med diverse problem."

Ledsen om jag inte klarade av att hjälpa dig. Vill du bara ha svar från superproffs kanske du borde skriva det i frågan direkt. Din beskrivning passade in på ett problem även jag råkat ut för och därför försökte jag svara enligt min kompetens! Även de gånger jag inte lyckats hjälpa människor brukar jag få utbyte i nyvunnen kunskap m.m.

Jag är glad att det löste sig

Med Vänliga Hälsningar

/Jetmoon

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk vad livet lir lättare när man får en rejäl bakgrund till ett problem :).

Hade du nämnt detta direkt i början istället så hade vi kanske inte behövt att ställa "onödiga" frågor?

Detta fel som du nu tydligen haft med denna hdd, är inte speciellt vanligt.

Du har testat allt säger du, då har du troligen också kört Seagates eget diagnosverktyg som finns här

http://www.seagate.com/www/en-us/support/downloads/seatools/

Och fått reda på att det funnits fel på hdd, har du kört programmet både i "dos" och i windows, och fått samma svar från bägge körningarna?

Nu har jag själv ingen Seagate hdd, så jag vet inte exakt hur detta diagnosverktyg ser ut, men man brukar med dessa verktyg även kunna reparera vissa fel efter testkörning.

Men du har ju tydligen fått din hdd att fungera, så då är väl allt frid och fröjd.

Du har lärt dig något nytt antar jag, att hålla koll på vad du gör vid eventuell nästa tillfälle som du gör något liknande.

Önskar dig en God Jul och ett Gott Nytt År i alla fall.

// Gästen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...