Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nytt tangentbord


Tropicana

Rekommendera Poster

Ok, ungefär såhär var det.

 

Jag hade precis duschat när en kompis ringde och ville att jag skulle kolla upp en grej på datorn. När detta var klart märkte jag att det hade droppat vatten från håret på tangentbordet och e-knappen fungerade inte. Jag tog snabbt fram hårtorken och till slut fungerade e-knappen igen.

 

Det var då jag märkte att space-knappen och b-knappen hade smält.

 

Nu behöver jag nytt tangentbord till min dator som är en bärbar Acer av modellen TravelMate 3000. Ett svenskt tangentbord kostar 800 kronor. Ett engelskt/amerikanskt kostar knappt hälften.

 

Nu undrar jag om det blir några problem att använda engelskt/amerikanskt tangentbord? Jag tittar ju ändå inte på vad som står på tangenterna?

 

[inlägget ändrat 2007-12-16 15:31:00 av Makan Amini]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Nu undrar jag om det blir några problem att använda engelskt/amerikanskt tangentbord?

 

Det som jag kan tänka mig blir problem är å, ä och ö. Dessa finns inte i det engelska alfabetet. Sedan kastas säkert andra bokstäver och tecken om. Hamnar under andra symboler och tecken.

 

Man kan ju bara prova att ändra till engelsklayout och se hur krångligt det blir att skriva helt plötsligt.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast grejen är ju den att om man trycker på ALT+Shift så blir också ett svenskt tangentbord ett amerikanskt tror jag. Borde inte det omvända också gälla då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om man trycker på ALT+Shift så blir också ett svenskt tangentbord ett amerikanskt
Ja så blir det för mig och det var det Stefan menade att du skulle testa. (Ur Microsofts skrifter: "Trots att MS Windows installerar många av de filer som du behöver kan det för vissa språk krävas ytterligare systemstöd genom Kontrollpanelen. Om du vill skriva tecken som är specifika för vissa språk behöver du även installera rätt tangentbordslayout med hjälp av ikonen Texttjänster (om den finns tillgänglig) eller ikonen Tangentbord på Kontrollpanelen." Detta gäller förstås främst om man har t ex ryskt tangentbord också.)

 

Borde inte det omvända också gälla då?
Det borde det, tycker jag. Det är ju din Windowsinstallation i din dator som bestämmer.

 

Jag blir vansinnigt avundsjuk på dig som bor i Gbg där man kan få ett engelskt tgbord för 400 kr. 800 kr är väl inte heller så dyrt men det är klart: du är en fattig student ... Själv skulle jag gärna vilja ha ett ryskt tgbord för att kunna ansluta vid behov. När jag skriver på ryska tittar jag på tangentbordet på vilket jag klistrat fast fusklappar med rätt tecken på vissa tangenter. Så kan du förstås också göra med de få tecken som skiljer mellan engelskt och svenskt tangentbord. Se bilden!

 

[bild bifogad 2007-12-16 22:58:28 av mbgtmari]

[inlägget ändrat 2007-12-16 22:59:48 av mbgtmari]

1010171_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...