Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

LCD-TV/Plasma-tv till playstation 3 och Tv-tittande!


Jockiee

Rekommendera Poster

Hej!

För det första ber jag om ursäkt ifall någon skulle frågat något liknande i en annan tråd, men jag behöver all hjälp jag kan få !

 

Skall precis skaffa playstation 3 och ska därför också köpa en ny tv för att det skall bli riktigt bra! Eftersom jag inte kan så mycket inom området har jag letat på internet efter lite tips. Men jag skulle bli väldigt glad om någon kunde hjälpa mig eftersom jag verkligen behöver konkreta tips!

 

För det första: Ska jag skaffa en plasma-tv eller lcd-tv?

Jag antar att en lcd-tv passar bäst eftersom jag skall ha den både till att spela på och titta på tv?

 

Sedan: Vet någon en bra platt-tv till ett bra pris eftersom jag inte vill satsa alldeles för mycket pengar etfersom jag även skall köpa ps3an? Dock får den gärna vara såpass bra att den håller i ett antal år framöver?

 

Sen undrar jag vad man skall kolla på när man letar efter platt-tv? Är det kontrast/ljusstyrka/uplösning...?

är till exempel en kontrast på 1000 : 1 bra eller riktigt dåligt på en 32/37 tums lcd-tv?

och är en ljusstyrka på 550 cd/m² bra på en 332/37 tum lcd-tv?

 

Har ni andra tips eller är jag totalt ute och cyklar? Kanske jag skall skaffa en projektor??

Tacksam för all hjälp jag kan få/ Joakim

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, såg en tv test förut av speltidningen Super Play.

 

De sa att en plasma-tv var att föredra i spel då Plasma är mkt snabbare än LCD. Men det var ett tag sedan och LCD kanske har bättrat på sig och blivit snabbare.

 

 

Plasma har bättre kontrast och färgåtergivning än LCD dock så sägs det att en plasma "bränner" in bilden i tv:n. Men det gör ju vilken skärm som helst som den står helt statiskt i 3 år.

 

 

Plasma drar i genomsnitt mindre ström än vad en LCD i samma storlek gör. Det går inte att ge ngt exakt värde eftersom de arbetar på helt olika sätt.

 

 

Jag skulle nog i dagsläget fortfarande välja en LCD med FullHD upplösning.

Tror att LCD tekniken har förbättrats avsevärt mot för några år sedan.

 

Har själv en Samsung 32" LCD och är VÄLDIGT nöjd med den. kostade bara 6999kr. På Expert.

 

Jag rekomenderar dock en storlek på 40" vid tre meters avstånd.

32" känns lite litet då.

 

Håll utkik om det är ngn butik som säljer ut ngn utgående modell. Då brukar de bli billiga.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oh, testfaktas test. Ta som alltid alla test med en nypa salt och det där, i vissa delar, men mer än så. Tyvärr verkar Testfakta ha missat en del elementära delar. Läs mer här:

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=178605

där både de som gillar testet och de som anser det skrattretande har yppat sina åsikter.

 

Inget test är perfekt, en del är bättre, en del är sämre..

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för alla svar !

 

Jag letade runt lite och hittade bland annat denna tv.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=168214#

Den är billig för att vara en 37 tumare. Men är den bara billig och riktigt dålig? Någon som kan bedöma eller ha haft en sådan?

 

Hittade även LG Electronic 32LC52

som finns för 5990 kr på siba....

Bra eller dåligt? Billigt?

 

Spelar de nån roll om ja köper en tv som är full-hd, eller bara en vanlig hd-ready tv?

 

Har några fler, några fler tips på någon tv som skulle vara att rekommendera?

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-12-16 15:53:53 av Jockiee]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Omdömmet på prisjakt var ju inte så bra:

Medikoer bild, duger till slötittande men inget mer. Ingen PiP som utlovad i specen, inga hål för väggfäste, även detta i specen. (3/10)

Samt ett för mig okänt märke.

 

Mindre än 37", om du har pengarna, är onödigt. Större än 37" om du har utrymmet, kräver visst avstånd.

 

Dvs om det är en apparat för sovrummet duger nog 32" men för vardagsrummet bör den vara större.

 

HD-ready/Full-HD. För TV-tittande, normal TV, kan Full-HD ge vissa extra problem gentemot HD-ready. Detta iochmed att apparaten måste skala om den inkommande signalen mera. Men om du ska spela spel på den och du har en konsol som kan genera "full-HD" så är det givetvis trevligt. Läs M3 artikelserie, där belyses detta ganska väl.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå till en/flera butiker och titta på apparaten och jämför med andra. Bara du kan bestämma om det är gott nog för dig. Men ge dig i akt på att

1: Ljusmiljön i butiker skiljer sig markant från vad du har hemma

2: Inställningarna på apparaterna är ofta skeva

3: Om du har analog mottagning av TV, be att få se analog källa till apparaten om möjligt.

4: Be att få låna en fjärrkontroll och testa olika inställningar och se hur det blir.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag tre konkreta alternativ....jag har nu gått u pp i prisklass en del!

 

En lcd 37 tum

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=197824

 

En plasma 37 tum

 

http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=161122

 

En plasma 42 tum

 

http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=207250

 

enligt mig verkar sista alternativet klart mest intressant....va tycker ni?

ja ska ha den till att spela playstation 3 och koppla in datorn på också...

 

[inlägget ändrat 2007-12-20 18:42:41 av Jockiee]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, jag är en förespråkare för plasma om det är TV du ska titta på. Spela spel så kan LCD som sagt vara att föredra. Tillåter rummet, avståndet till TVn tillräckligt, så är större bättre men sedan ska sägas att det är inte mycket jag vet om Philips apparater, vare sig plasman eller LCD.

 

Panasonicen, PX70, är en bra, prisvärd och populär TV. Har själv generationen innan, PV70, och den fungerar utmärkt. Finns en lång tråd att läsa på Minhembio:

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=145999

 

LCDn i samlingen du valt har lite högre upplösning (1366x768) än plasmorna (1024x768/720)

 

Som redan sagts - bara du kan, helst via besök i butik, bestämma vilken TV som passar dig bäst.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För standardTV - inte så stor. En Full-HD-skärm kan har lite problem iochmed att de har så många pixlar att sprida ut informationen på.

 

För PS3 - desto mer, där vill vi gärna ha en FullHD-apparat eftersom den klarar av att skicka en upplösning om 1920p till apparaten.

 

Mellan de apparater du länkat till är det inte så jättestor skillnad om än det är skillnad. Testa på din monitor lite olika upplösningar så ser du vad det innebär.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, så det är stor! skillnad på en Full-hd och bara en hd-ready ifall man ska spela med ps3an på den?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det får någon med en PS3 svara på. Annars kan jag bara hänvisa till M3s guide som det länkats till tidigare.

 

Men du får nog en mycket god spelupplevelse på de skärmar du länkat till.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej...nu kanske detta verkar som en ganska konstig fråga .... men är det till exempel bättre som regel att köpa en full-hd tv med sämre kontrast eller en vanlig med bra kontrast ? Även om detta iofs hankdar om upplösningmen iaf :P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, beror på vad man vill använda den till och hur mycket pengar man har.

 

För TV-tittande idag fyller Full-HD ingen funktion och kan försämra. Kan.

Med BlueRay, HDDVD, PS3, Xbox360 kan man genera signal som helt nyttjar skärmen.

Hur mycket bättre PS3 eller övriga blir på Full-HD har jag ingen aning om, åter - läs M3 guide. I grunden kan man säga att för att uppleva alla pixlar på den Full-HD i 42" eller mindre måste du princip sitta så att du kan nå skärmen med din dreglande tunga. Så nja, med så små apparater vi talar om här spelar det nog inte så stor roll.

 

Edit: Kanske du borde yppa dina funderingar på http://www.minhembio.com

Där finns det betydligt fler som gillar att säga vad de tycker om olika TV-apparater och vad de passar till. Finns säkert många trådar där redan om ex.v. PS3 och olika TV-apparater. Sök lite där, posta dina funderingar och se...

 

Edit2:

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=179755

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2007-12-20 21:39:25 av Monshi]

[inlägget ändrat 2007-12-20 21:41:07 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...