Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Jämföra värden i en rad

cherub

Recommended Posts

Hej!

Jag har ett blad med data. Kolumnerna År, Månad, Dag, Människa, Material, Teknik, IN, UT. Har även ett autofilter styrt mot dessa.

Jag vill ha en formel som summerar cellerna i t.ex. människa, där kolumnen år är = "2008" och kolumnen Månad är = "Jan". Går detta utan att använda massa macron?

.rickard

Ja, det går.

Säg att du i A-kolumnen har årtal och i B har månadem samt i C ett värde du vill summera. Vidare hoppas jag att du i E1 skriver året du vill söka och i F1 månaden. Då kan formeln bli såhär fin:

=PRODUKTSUMMA(($A$1:$A$12=$E$1)*($B$1:$B$12=$F$1)*$C$1:$C$12)

Notera att områdena i A, B och C måste vara lika stora och EJ kan vara hela kolumner. Vill man "göra det snyggt" och ha det dynamiskt kan man räkna fram områdena men det lämnar vi till senare om du skulle behöva det.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Hej!

Den dära hjälpte mig fullt ut! Tackar!

Insåg nu när jag sammanställde månad och år för att göra ett diagram att linjediagramets kurva dippar ju varje helg eftersom det inte finns värden där. Kan man få den att "hoppa över" tomma celler?

Ett sätt är att se till att det står felvärdet #SAKNAS istället för en tom cell. Andra sättet är att hämta värdet från raden innan men det kanske ger fel resultat för dig.

Fast, inser jag, #Saknas fungerar bara på visa graftyper. Du får nog ta alterntativ två ovan, dvs dra nytta av värdena omkring den tomma cellen. Kanske ett medelvärde eller bara föregående värde. Gör detta i en kolumn bredvid din riktiga datakolumn, dvs ha en egen kolumn för de data grafen ska visa och en för de data du utför eventuella beräkningar på

Edit: Ett tredje sätt - ta bort datumet/det värde som utgör X-axeln...

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

[inlägget ändrat 2007-12-15 13:57:44 av Monshi]

Formulera mig inte bra sist

Jag har gjort eller rättare sagt har fått hjälp med att göra ett formulär

Genom Active X controller har gjort olika kontroller som användaren ska fylla i

I A! fyller använder i vilka tidningar som han villa använda

A1

Dagbladet

Magasinet

Aftonbladet

etc

B1

i Nästa ruta har jag också gjort en ruta där användaren ska trycka i om det ska vara en hel sida eller halv sida.

C1

ska användaren skriva in hur många anonseringstillfällen som han vill göra detta är upp till sju stycken. olika priser för olika många anonseringstillfällen.

och sedan ska jag räkna ut priset

På ett separat har jag räknat ut ett pris för en helsida och halv sida när det gäller en annonsering. upp till sju stycken.

så om användaren väljer aftonbladet och hel sida så registreras det på en separat cell. sen tar jag den cellen dvs I14 som visar aftonbladet.

så har jag gjort så här i en separat cell för att visa om det är en hel sida eller en halv sida. OM(ÄRTEXT(letakolumn($I$14;'Mediafacts'!$A$3:$E$10;RAD(3);FALSK);Letakolumn($I$14;'Mediafacts'!$A$3:$E$10;RAD(3);FALSK);"")

Likadant gör jag med rutan som visar vilket pris som jag ska använda

Här tar jag OM(ÄRTAL(letakolumn($I$14;'Mediafacts'!$A$3:$E$10;RAD(3);FALSK);Letakolumn($I$14;'Mediafacts'!$A$3:$E$10;RAD(3);FALSK);"") Men detta blir inte rätt eftersom jag ska ha flera olika priser beroende på vilken tidning hur många anonseringstillfällen och om det ska vara en hel eller halv sida.

ska skicka dokument till någon.

Hej förtydligande

har ett formulär som jag har fått hjälp med att skapa.

A1 ska användaren genom ett kontroll ruta ange olika alternativ för tidningar

dvs

Aftonbladet

dagbladet

Expressen

etc

B1

anger han i en ruta om det ska annonsera på en hel eller halv sida

C1

ska ange om hur många gånger det ska annonseras kan annonseras upp till sju gånger. olika priser för många gånger som anonsera

De val som användaren väljer registreras i separater rutor tex I14 kommer upp det val på vilken tidning som användaren vill välja.

Denna formeln står vilket format som han valt

=OM(ÄR.TEKST(letakolumn($I$14;'Media facts'!$A$10:$E$13;RAd(A3);FALSK));Letakolumn($I$14;'Media facts'!$A$10:$E$13;RAd(A3);FALSK);"")

Denna formeln står i rutan som vilket pris som han valt.

=OM(ÄR.TAL(Letakolumn($I$14;'Media facts'!$A$3:$E$6;RAD(B3);FALSK));Letakolumn($I$14;'Media facts'!$A$3:$E$6;RAD(B3);FALSK);"")

Alla priserna ligger i media facts arket.

men hur gör jag nu när jag ska räkna ut priset på detta?

Några tankar efter att ha fått ditt blad i min inbox.

1: Comboboxar ser visserligen ganska bra ut men kanske att Dataverifieringsverktyget med en lista som bas och dropdown i cellen blir enklare och prydligare

2: Ser att du har en max-text - begränsa möjliga värden med dataverifieringsverktyget.

3: Sökningen, är inte riktigt med på vad du ska söka men kan kanske komma med några enkla råd (jag ser inte hur det olika tabellerna hör ihop)

• Sök i en cell och hämta värdet i en annan, använd PASSA för att söka och INDEX för att hämta värdet. Då har du enkel kontroll på vad det är som händer.

• Verifiera att PASSA hittat något med ÄRFEL()

• PASSA kan söka antingen över en rad eller en kolumn (en vektor)

• I tabellerna, infoga en en rad med exakt sökvärde i. Exempelvis för bladet # insertions skriv på rad 2 hur många insertions det gäller, dvs 0, 1 , 2 osv.

• Säg att passa returnerat 4 efter en sökning efter 1 på insertionsbladet och du vill ha ut priset för en hel sida:

=INDEX(''Price based on # insertions''!1:7;M1;N1)

där du då i M1 har sökt reda på raden för tidningen och i N1 kolumnen för antalet insertion.

Vill du ha priset för halv sida så vet du att den är en kolumn bort, dvs

=INDEX(''Price based on # insertions''!1:7;M1;N1+1)

Sök-satsen i N1 kan exempelvis se ut som

=PASSA(C14;''Price based on # insertions''!2:2;0)

Om du verifierar inmatningen i dina celler så kommer aldrig formlerna ovan ge felvärden annat än när de inget är inmatad. Tillrådigt är dock att kapsla in den i OM-satser som fångar felvärdena innan användararen ser dem, ex.v. med ÄRFEL:

=OM(ELLER(ÄRFEL(M1);ÄRFEL(N1));"";INDEX(...))

Gör det enkelt, bygg upp det stegvis.

Är jag på rätt spår?

Hänger du med i vad jag skriver?

Edit: Vad gör du i denna tråd egentligen?

/T

[inlägget ändrat 2007-12-17 13:14:17 av Monshi]

hej jag skrev i fel inlägg på tråden som jag startade igår. Jag är nybörjare här på eforumet.

Du har helt rätt då jag inte är i sverige så ska jag testa det på svenskt excel när jag kommer hem ikväll. Tabellerna hör inte ihop på det sättet då jag har comboboxar som är knytna till vilken tidning som jag ska använda och om det ska vara en hel sida. Kan man använda dataverifieringsverktyget till att hämta data från andra ark? Om man använder Data Verfiering det heter danska datavalidering på dansk. Men datavalidering måste man ha datan på samma ark man kan inte gå till ett annat ark hämta datan. vad jag vet.

Vad jag ska söka på är om användaren trycker in 2 dvs ska annonseras i tidningen två gånger och valt en hel sida då ska jag få fram priset i kolumnerna dvs 2 retailer price.

ska testa Passa och Index funktionerna när jag kommer hem ikväll för jag vet inte vad dessa funktionerna heter på danska.

tack så här längt

lovar berätta vad jag har kommit på ikväll.

Anders

Låt oss fortsätta i din egna tråd.

/T

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...