Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rörliga kostnader?


stena

Rekommendera Poster

Har nu skaffat en Ericson P1. Undrar nu lite angående GPS-programmet Wayfinder. I somras fanns en del alarmerande nyheter om hur turister som rört sig över Europa fått enorma teleräkningar då telefonen automatiskt legat online och laddat ner kartor allt eftersom man förflyttat sig. Finns en sådan risk att få oväntade räkningar med P1.

Hur funkar den medföljande mottagaren, kan man ha den i fickan när man är ute och rör sig i en storstad? Hur länge räcker i så fall laddnngen? Eller är Wayfinder i P1 endast för användning i bil?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, det är dyrt att använda mobildatanäten utanför Sverige. Det är inte bara det att 1 MB kostar åtta gånger mer än inom Sverige. Det är också så att den minsta debiteringen är för 50 KB, vilket kostar ca åtta kronor.

 

Men nu är det inte så att du blir debiterad automatiskt. Det krävs att du startar upp ditt Wayfinder och dessutom bekräftar att du vill ansluta dig till datanätet, GPRS.

 

Jag har två exempel på vad det kan kosta för en resa.

Denna veckan körde jag Sthlm - Danmark - Sthlm, totalt 160 mil. Kosnad 34:- Det gick åt 1,5 MB i dataöverföring.

 

Förra hösten körde jag Sthlm - södra Spanien - Sthlm, totalt 850 mil. Det tog en månad, 8 MB i datatranmission kostade 750:- Sett till det totala priset för resan tycker jag det är acceptabelt.

 

Det fungerar utmärkt med att ha GPS-modulen i fickan. Normalt. Tyvärr är det så att i höghusbebyggelse kan det bli problem med kontakten med satelliten, vilket medför att det blir felpositionering och man luras att gå i cirklar. Karta rekommenderas.

 

Tyvärr är det också så att satelliterna tappas om vädret är mycket dåligt. Regn, snö ja t om vid kraftig luftförorening. Igen, ta med en karta som "back-up".

Det är något vi får dras med, det är ju inte ett 30-35000 kronors system som installerats i en bil, vi använder.

 

Nu har jag läst att det finns ett hjälpmedel som Nokia har inkluderat i sina senaste mobiler med GPS. Det heter A-GPS, assisted GPS. Jag har inte provat det, men fungerar så att mobilen får viss positioneringshjälp från mobiltelefonsystemet.

 

Laddningen av batterierna för GPS-enheten och mobilen är ett problem. Det är Bluetooth som spöker. Den tömmer batterierna snabbt. Jag gör så att jag i bilen alltid har GPS:en och mobilen på laddning. Då har jag vid ankomst till destinationen laddning kvar för flera timmars promenad.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...