Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Interferens i tunna skickt


c9000

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag sitter och försöker lösa ett problem i heureka B.

 

Problemet är följande:

 

Pa en horisontell glasplatta läggs en annan mindre glasplatta ABCD. Den berör den undre

plattan i AB. BC är 10 cm. längs CD skiljs plattorna at av en tunn trad. När plattorna belyses

rakt uppifran ser man i det reflekterade ljuset mörka linjer, som är paralella med AB.

Mellanrummet mellan linjerna är lika stort överallt. Ljusets vaglängd är 0,6 mikro meter

Pa en sträcka av 4 cm paralellt med BC raknar man 16 linjemellanrum.

 

a) Luftskicktet mellan plattorna har olika tjocklek vid början och slutet av den 4 cm

langa sträckan. Hur mnga ljusvglängder utgör skillnaden?

 

Här svarar jag 8 eftersom 16*(vaglängden/2) är 8*vglängden, vilket enligt facit är rätt.

 

Här kommer själva problemet.

 

B) Beräkana tradens tjocklek.

 

D vill jag svara 4,8 mikrometer efter som 8*0.6=4,8

Men i facit star det 12 mikrometer. Jag blir helt förvirrad. Om avstndet är 8 vglängder a 0,6

kan det väl inte bli 12!

 

Och vad har uppgifterna om 4 cm och 10 cm med uppgiften att göra? Är inte det helt irrelevant?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

 

du får tänka på att de 8:a vågländer som du räknar på representerar en sträcka på 4 cm. Hela glasplattan är 10 cm och jag antar att tråden ligger vid kanten av glasplattan.

 

8 våglängder rep. 4 cm dvs. 2 våglängder / cm eller 1,200 um / cm

 

10 cm * 1,2 = 12 ;)

 

 

--

Chrille

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men i uppgift a frågas efter hur många våglängder som går in på skillnaden i tjockleken på det luftskick är som finns mellan plattorna. Eftersom svaret är 8 våglängder där tråden ligger och 0 på andra sidan betyder ju det att tråden tjocklek är 8 våglängder!

8*0,6?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...