Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Photoshop-Fylla i ett fotsteg med färg?


AnnaK

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag jobbar i Photoshop och undrar om det går att fylla i färg på en bild bestående av text och hur jag gör. Jag har sett en bild som jag gillar konturerna av, men bilden består av text, jag vill skapa motsvarande bild fast med bara konturer. Någon idé på hur jag gör snabbast? Tack på förhand! Bilden finns här: http://www.footstephomes.org.uk/sitebuildercontent/sitebuilderpictures/footstep-words.gif

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag förstår dig rätt vill du ha färg istället för text på ditt fotavtryck, nästan som en siluett. Alternativt kan du mena att du bara vill ha linjerna, själva konturen, och ingen ifyllnadsfärg.

 

I vilket fall - för att slippa krångla med denna bilden, vilket blir ett litet meck, kan du använda färdiga symboler du hittar i photoshop. Där finns fötter med tår också.

 

Dessa hittar du under Custom Shape Tool (har bara engelsk version och vet inte vad det heter på svenska) och Object.

Dessa symboler kan du sen justera som du vill och anpassa så att slutresultatet blir som du tänkt dig.

 

Lycka till!

 

/DiverGirl

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antagligen är det enklast som DriverGirl skriver.

 

Men om man ändå ska göra nåt av den här foten...

 

Alt. 1

Använd Blur med stor radie för att göra all text helt suddig. Använd sedan "Threshold" för att skapa en kontur. Denna blir sedan enkel att markera och konvertera till en bana om man vill.

 

Alt. 2

Använd banverktyget och rita en bana med den existerande texten som "mall".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar!

 

Om jag förstår dig rätt vill du ha färg istället för text på ditt fotavtryck, nästan som en siluett. Alternativt kan du mena att du bara vill ha linjerna, själva konturen, och ingen ifyllnadsfärg.

Precis! Jag vill ha både en version i form av siluett och en som jag fyller med färg!

 

 

I vilket fall - för att slippa krångla med denna bilden, vilket blir ett litet meck, kan du använda färdiga symboler du hittar i photoshop. Där finns fötter med tår också.

 

Dessa hittar du under Custom Shape Tool (har bara engelsk version och vet inte vad det heter på svenska) och Object.

Dessa symboler kan du sen justera som du vill och anpassa så att slutresultatet blir som du tänkt dig.

 

Det låter ju bra! Jag har oxå engelska versionen och hittar Custom Shape Tool. Men några fötter hittar jag inte, bara en kattass! Under rubriken shape. Jag har Photoshop CS2. Var hittar du fötter?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska testa detta förslag oxå men det låter onekligen lättare med det första! Men finns det inga fötter så kanske inte....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, varför inte :-)

 

Nämen, jag har fått till en fotvariant nu! Jag har gjort en egen variant av text i form av en fot. Nu sitter jag och sliter mitt hår för att komma vidare. Kanske kan få några tips? Jag ska ta textfoten som består av en massa lager och flytta den till en vistaprint visitkortsmall. Jag ska även ta en "logotype" som består av tre textlager och flytta till samma visitkortsmall. Hur gör jag för att sammanfoga textlagren? Alltså så jag slipper markera alla när jag exempelvis ska ändra storlek etc? Om visitkortsmallen har formaten W3000pxl x 3000pxl och upplösning 72, ska då formaten i de andra dokumenten (fot och logga) vara samma, eller ska upplösningen vara 300 för att det ska bli bra? Om jag inte skapat de så från början, kan jag ändra i efterhand utan att texten blir förstörd? Det är bara text i logga och fot. Textfoten ska vara i bakgrunden, gör jag bara den tex ljusgrå eller någon annan idé? Jättetack på förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör jag för att sammanfoga textlagren?

 

Rastrera, sedan kan du sammanfoga dem. Duplicera dem först så du har en kopia kvar.

 

Om visitkortsmallen har formaten W3000pxl x 3000pxl och upplösning 72, ska då formaten i de andra dokumenten (fot och logga) vara samma, eller ska upplösningen vara 300 för att det ska bli bra?

 

Förstpr inte riktigt. I Photoshop jobbar man med pixlar. Dpi och annat är bara intressant när man skriver ut eller konverterar till CMYK.

 

Om jag inte skapat de så från början, kan jag ändra i efterhand utan att texten blir förstörd?

 

Textlagren kan man kopiera mellan dokument (nästan 100% säker) men de kanske inte passar så bra. Rastrerade textlager är bara en samling pixlar, de hanteras som vilken bild som helst.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...