Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Markören hoppar bakåt


IngaC

Rekommendera Poster

Hej

Har nyligen köpt en laptop (Acer 5315 med Vista) som uppför sig mycket irriterande när man skriver in text, både i t ex denna, i Word, Excel, allt! Efter några knapptryckningar hoppar markören bakåt.

 

Jag har redan fått datorn utbytt (efter en vecka då den första totalkraschade och hade ovanstående problem). Gick tillbaka till OnOff och fick en av säljarna där att testa att skriva in text på en demo-dator av samma typ som min. Och det hände då också, markören hoppade bakåt! De dom sa till mej var att det enda jag kan göra är att ta in datorn för reparation (en ny dator?!) och jag får räkna med att det tar 3-4 veckor!

 

Har försökt att på egen hand söka på nätet efter ev. orsaker till problemet och kommit på att det kan bero på "touch paden" som lär vara väldigt känslig. Eftersom jag inte gillar touch pad utan föredrag extern mus, skulle jag vilja pröva med att avinstallera "touch pad" musen.

 

Frågan är: om man avistallerar ett program, finns det då kvar på något sätt så att man kan installera om det?

 

F.ö. vore det jättebra om någon kunde tipsa om någon annan orsak till detta problem med hoppande text.

 

Inga

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På min bärbara finns inställningarna för touchpaden bland musinställningarna i kontrollpanelen. Där går även att justera känsligheten

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har försökt att på egen hand söka på nätet efter ev. orsaker till problemet och kommit på att det kan bero på "touch paden" som lär vara väldigt känslig

 

Det är rätt, råkar man snudda plattan (eller ens komma riktigt nära den) så kan det få för sig att reagera på detta. Det går att justera känsligheten i kontrollpanelen, kan hända att du måste Acers egna drivisar för det.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte får till det med känsligheten:

Oftast så ligger programmet som har hand om pekplattan bland programmen som startar automatiskt i Start - Kör - msconfig - Autostart, så om man hittar igen det där så kan man avbocka det programmet där. Bättre än att avinstallera det i alla fall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 years later...

Hej Inga,

Hur gick det för dig? Jag har samma fel fast på en lap top Sony Vaio nyköpt nov 2011, nu ett år gammal. Ingen tycks veta vad man skall göra! Jag anv enbar touchpaden. Sitter och skriver och så plötsligt är pekaren på ett annat ställe, urstruligt, jag är mitt i koden eller texten och så har den börjat skriva in någon annanstans. Och, det är inte jag som kommit åt paden med handen. Vet någon hur man gör?

 

 

 

 

Hej

Har nyligen köpt en laptop (Acer 5315 med Vista) som uppför sig mycket irriterande när man skriver in text, både i t ex denna, i Word, Excel, allt! Efter några knapptryckningar hoppar markören bakåt.

 

Jag har redan fått datorn utbytt (efter en vecka då den första totalkraschade och hade ovanstående problem). Gick tillbaka till OnOff och fick en av säljarna där att testa att skriva in text på en demo-dator av samma typ som min. Och det hände då också, markören hoppade bakåt! De dom sa till mej var att det enda jag kan göra är att ta in datorn för reparation (en ny dator?!) och jag får räkna med att det tar 3-4 veckor!

 

Har försökt att på egen hand söka på nätet efter ev. orsaker till problemet och kommit på att det kan bero på "touch paden" som lär vara väldigt känslig. Eftersom jag inte gillar touch pad utan föredrag extern mus, skulle jag vilja pröva med att avinstallera "touch pad" musen.

 

Frågan är: om man avistallerar ett program, finns det då kvar på något sätt så att man kan installera om det?

 

F.ö. vore det jättebra om någon kunde tipsa om någon annan orsak till detta problem med hoppande text.

 

Inga

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Observera att det finns andra tillverkare av musplattor som också är ganska vanliga, t.ex Elan Smartpad. Kolla vad ni har innan ni installerar drivrutinerna som det tipsas om ovan.

 

Har haft problem med min laptops musplatta (musplattemodell enligt ovan) hela tiden sen den köptes för ca 1,5 år sedan, liknande problem som diskuteras ovan. kan inte skriva en rad utan att muspekaren koppar fram, tillbaka, upp eller ner. Har provat att installera Elans nyaste drivrutiner några ggr men inget har blivit bättre.

 

Det verkar som den fungerar bättre med standard-drivrutiner (Standardmus (PS/2)), man slipper då även en mängd onödiga musfunktioner som man inte använder ändå. Ska prova så här en tid och återkommer i tråden om jag kommer fram till något annat framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Observera att det finns andra tillverkare av musplattor som också är ganska vanliga, t.ex Elan Smartpad. Kolla vad ni har innan ni installerar drivrutinerna som det tipsas om ovan.

Ja precis och i min länk ovan så finns instruktioner för att kontrollera om man har Synaptics eller ej.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja precis och i min länk ovan så finns instruktioner för att kontrollera om man har Synaptics eller ej.

Mvh

Del lustiga är att jag inte hade något problem att installera Synaptics drivrutiner trots att jag haft Elans drivrutiner tidigare. Med Synaptics drivrutiner installerada så står det plötsligt Synaptics som tillverkare???

 

Söker man drivrutiner på: http://catalog.update.microsoft.com/ så hittar man inget på "Maskinvaruid".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...