Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ännu fler problem med HP dator och Vista


Admini

Rekommendera Poster

Jag har köpt en HP Pavilion dv2000 för 12000:- med Vista förinstallerad på den.

Datorn är mycket långsam för att vara en av de allra nyaste:

Intel processor 2Ghz Dou 2

2 Gb RAM

250 Gb HD

850 Mg Grafik

HDMI

etc.

 

Har försökt att installera XP utan framgång (utan diskettstation går det inte).

Dessutom så förlorar man supporten om man byter OS, enligt HP support.

 

Nu kan jag inte ens köra flera av mina gamla program i Vista.

Bl.a en kamera jag har haft från Canon som funkar ihop med eget program, vilket inte funkar längre i Vista.

 

Och på supporten menar de att det är inte deras problem, utan Canons.

 

Vad tycker ni?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Begär att få lämna tillbaka datorn därför att den inte fungerar.

Vägrar HP kontakta tidningar och Plus.

Lustigt nog brukar företags policy vara het annorlunda framför TV-kameran än när man står där som konsumet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hela beror ju på vad källan till problemet/problemen är. Om du själv installerat tredjepartsprogram (som inte är kompatibla med Vista) eller fått in virus/spyware som gör datorn långsam och ostabil så är det ju faktiskt inte HPs problem. Har du försökt göra någon form av systemåterställning eller ominstallation av Vista på datorn?

 

Om datorn uppvisar problemen och är ostabil eller långsam i ett helt nyinstallerat system utan att du installerat något extra så är det ju lättare att hävda att det är HPs problem och då kräva att de tar in datorn på garantiservice.

 

Tillägg: Om du nu absolut vill testa med XP så går det att modifiera installationsskivan så att den redan innehåller de drivrutiner som krävs, så att du inte behöver någon floppy. Sök på slipstreaming på google.

[inlägget ändrat 2007-12-13 13:22:24 av ldt0]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här kan inte endast vara mitt problem.

Jag menar att det måste finnas många som har program eller hårdvara som inte längre funkar i Vista, därför att Vista är inkompatibel med dem.

 

Och hur kan de säga att : "det är inte Vista eller HPs fel att det inte alltid fungerar" ?

Ska inte ALLA mjukvaror vara bakåtkompatibla?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte instalerat några program själv, utan datorn var redan långsam från början. Särskillt vid uppstart tar det minst 5 ggr som min gamla dator som hade 1/4 del av det RAM jag har nu.

 

och som vi alla vet så är ju RAMminne en flaskhals i datorn.

Men nu med 2 Gb RAM så borde det RUSA som bara den... tycker man.

Men det är lika långsam som min förra dator.

 

Har uppdaterat virusprogrammet och scannat hela datorn utan att den hittar något.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med dig i att en ny dator med dessa komponenter skall rulla på bra. Dock så har väl detta länge varit ett problem. Dvs tillverkarnas förinstallerade "nytto"-program (ofta bloatware enligt mig) av olika slag slöar ner ganska mycket, särskilt uppstarten. Ofta så har jag själv blåst om operativet på märkesmaskiner och enbart installerat de program som jag vill ha och då upplevt en klar förbättring i prestanda. Trisst men sant.

 

Att kräva att alla mjukvaror skall vara bakåtkompatibla är nog så svårt. Att dessutmo kräva att mjukvarorna skall vara framåtkompatibla, det är ju en utopi. Dvs. i ditt fall att Canons kameraprogram som är skapat för XP för ett antal år sedan skulle vara kompatibelt med ett operativsystem (Vista) som då knappt fanns i Microsofts utvecklingsavdelning, det måste ju ändå falla på sin egen orimlighet. Dessutom så kan man ju inte ställa ett sådant krav på någon annan än den (Canon i detta fall) som utvecklar mjukvaran ifråga.

 

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

[inlägget ändrat 2007-12-13 15:48:27 av Cluster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och Ubuntu eller annan dist hjälper Admini att få igång sin Canon-applikation?

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du nu absolut vill testa med XP så går det att modifiera installationsskivan så att den redan innehåller de drivrutiner som krävs, så att du inte behöver någon floppy.

 

Trots att jag ej är en programmerare så sökte jag efter va du föreslagit och fann att, för att göra det så måste filerna vara färdiga, dvs uppackade.

 

Den fil lag laddade hem från HP support är ju en exe-fil som uteslutande måste ha tillgång till en diskettstation för att överhuvudtaget packa upp filerna på.

 

så du ser, det gick inte heller! :(

nån som kan låna ut en diskettstation i Gbg? :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...