Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Photoshop CS2 - Skapa logotype & silver/guldfärg?


AnnaK

Rekommendera Poster

Hej,

 

Sååå, sitter här och ska försöka skapa mig en logotype... Är inte speciellt van PS användaren, men nog så envis :-) Skulle dock behöva er hjälp!

 

Format: Är 400x400pxl och 72ppi ok format att börja i?

 

Färg: Har i ett skolarbete tidigare fått till en silver resp guldfärg (läste mig till hur) och vill komma åt den igen utan att behöva göra om. Har för mig att jag sparat färgen i programmet men minns ej hur jag hittar den. Har oxå kvar skolarbetet och tänkte att om färgen inte är sparad än, så kanske det går att göra nu? När jag öppnat dokumentet kommer jag liksom inte åt texten när jag försöker markera den (när jag står på det aktuella lagret). Hur sjutton gör jag det? Om jag kommer åt den kan jag då spara den och hämta upp den i ett annat ps dok? Någon som förstår vad jag menar :-/ ? Bifogar printscreen som kanske kan ge någon ledtråd.

 

Tack och bock (nig!) på förhand!

 

[bild bifogad 2007-12-13 10:19:13 av AnnaK]

1009107_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är 400x400pxl och 72ppi ok format att börja i?

Antalet pixlar bestämmer hur "jämn och fin" du kan göra din logga. Fler pixlar = mindre taggiga konturer. Det går bra att skala om bilden när man ska exportera den.

 

Om bilden bara ska användas på skärmen (webben) spelar inte DPI nån roll alls, endast antalet pixlar spelar roll.

 

Ska bilden användas för utskrift/tryck bestämmer du storleken genom att ändra storlek på dokumentet till t ex 10cm bredd UTAN att göra "resample". Då kommer "dpi" att bli kvoten mellan antalet pixlar och storleken i tum.

 

Har oxå kvar skolarbetet och tänkte att om färgen inte är sparad än, så kanske det går att göra nu?

Svårt när man inte har det framför sig men fliken heter "color swatches" eller liknande. Där kan du lägga till dina egna förvalda färger. Använd pipettverktyget för att läsa av rätt färg.

 

När jag öppnat dokumentet kommer jag liksom inte åt texten när jag försöker markera den (när jag står på det aktuella lagret).

Om texten fortfarande är i redigerbart format (inte rastrerad) väljer du textverktyget och klickar sedan nånstans i texten.

 

Om jag kommer åt den kan jag då spara den och hämta upp den i ett annat ps dok?

Lager kan man dra och släppa mellan öppna PS-dokument, inga problem

 

[inlägget ändrat 2007-12-13 11:45:52 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Kungen! :-)

Tack för ditt detaljerade svar!

 

Om jag ska göra en enkel logga som jag exempelvis använder på fakturor, i power point presentationer, på webben, på visitkort etc vad skulle du rekommendera för format då när jag väljer new document i ps? Allså ett som fungerar till samtliga ovan nämnda format?

 

....men fliken heter "color swatches" eller liknande.

 

Det räckte som ledtråd! Hittade det under windows - swatches - styles och jag hade mycket riktigt valt att spara både guld och silverfärgen!

 

:-) AK

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syftar du på storleken?

 

Om det inte finns nån anledning att göra den liten från början (som att du vill manipulera enskilda pixlar) skulle jag göra den rejält stor, kanske 2000 eller 3000 pixlar bred. Att skala ner bilder till mindre storlek brukar inte vara nåt problem.

 

När du sen ska ha en bild i t ex 500x500 pixlar skalar du ner den med "bicubic sharpen" (?) och lägger kanske på lite extra skärpa om det behövs. Spara i det format du ska ha men låt orginalet vara kvar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...