Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fel upplösning på skärmen


gest

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en ny 19" LCD-skärm (LG L194 W) och grafikkort Nvidia Geforce 6150SE. Problemet är att när datorn startas upp så har skärmen den "gamla" upplösningen, men efter ett par sekunder blir upplösningen 800x600. Den kan jag inte jobba med. Bild och text är också lite "suddiga" i alla upplösningar som jag har provat. Jag har försökt att uppdatera drivrutiner, men troligen misslyckas jag. Hur ska jag få till en bra skärm?

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ställt in den upplösning som skärmen är gjord för genom att högerklicka på Skrivbordsbakgrunden och välja Egenskaper följt av fliken Inställningar?

 

Är det bara bildskärmen som är ny eller är det ett nytt grafikkort också?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ställt in upplösning under Egenskaper för bildskärm / Inställningar, men det många att välja av där och går jag vidare med Avancerat / Bildskärm så är "Dölj lägen som den här bildskärmen inte kan visa" förbockat.

Datorn är ny för mig, men den har använts en vecka tidigare som styrdator för en LCD-panel, men jag vet inte mer om detta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att få bra textutseende på en LCD-skärm så ska man välja den upplösning som skärmen är gjord för, en googling ger att detta troligen är 1440x900.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en inställning som heter Cleartype som brukar vara bra at använda med LCD-skärmar. Det finns en inställning någonstans i datorn men det ska väl gå bra att gå via http://www.microsoft.com/typography/cleartype/tuner/Step1.aspx också.

 

Nya drivrutiner hämtas från LG resp. Nvidia. Viktigt att avinstallera drivrutinerna innan man installerar de nya.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sökt på Nvidia men hittar inte 6150.

LG hänvisar till drivrutiner på den CD som följde med. Den har jag försökt med, men problemen kvarstår.

När jag väljer Avancerat / Bildskärm får jag först upp ett fönster med "Nvidias skärmpanelstillägg kan inte skapas". Det är väl något där som inte stämmer.

Jag får ta datorn till datafirman och hoppas att felet då blir åtgärdat.

 

Poäng för att du försöker hjälpa dem som är mindre datakunniga.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poängen! :)

 

Aha, Nvidea 6150 är en grafikenhet som är integrerad på moderkortet och inte ett separat kort, då kan du också kolla på moderkortstillverkarens webbplats eller om det är en märkesdator på datortillverkarens webbplats.

 

Men visst har Nvidia drivrutiner för 6150SE:

http://www.nvidia.com/object/winxp_163.75.html fliken Products Supported

Fast du ska inte välja att ladda ner från den sidan utan från den internationella versionen på http://www.nvidia.co.uk/object/winxp_163.75_uk.html

Läs Driver Installation Hints i vänsterkolumnen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga: Om jag först avinstallerar drivrutiner för bildskärmen kan jag då använda skärmen vid installationen av nedladdade drivrutiner?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, bra fråga. Jag vet faktiskt inte hur det fungerar med drivrutiner för just bildskärmen. Det går bra när det gäller grafikkortet för då hoppar Windows enkla standarddrivrutin in.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har avinstallerat och installerat nya drivrutiner för bildskärmen. Det gick bra och nu har jag kvar upplösningen 1440x900 även efter omstart. Men bilden har jag fortfarande inte fått till riktigt bra. Texten är inte riktigt opak, det verkar vara för mycket ljus bakifrån, även om jag justerar ner ljusstyrkan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...