Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

E-legitimation och Banker


japi

Rekommendera Poster

Jag använder Linux, Mandriva Linux.

Jag har valt Linux av ekonomiska skäl. Då jag som provatperson håller på en hel del med programmering som hobby har jag interåd att betala Microsofts proser för utvecklingsmiljö/utvecklingsprogram.

 

Jag har Nordea som bank och när det gäller bankärenden så fungerar det med "skraplotter" för mig.

 

Men jag kan inte få e-legitimation från dem. Deras teknik bygger på att man ska installera ett .exe-program vilket icke låter sig göras i Linux.

Eftersom e-legitimation krävs för bl a deklaration anser jag att bankerna inte ska/får använda en teknik som är operativsystembundet.

Jag förstår att man med sin nuvarande teknik endast medger Microsofts programvara av ekonomiska skäl. Vad jag vänder mig emot är valet av teknik.

 

mvh// Jan P

 

PS. Att välja en teknik som är opertivsystembundet görs av flera andra t ex SVT, DN med flera.

DS.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Nordea som bank och när det gäller bankärenden så fungerar det med "skraplotter" för mig
.

Jag har själv Swedbank, där fungerar det utmärkt med deras standardsystem, dvs en säkerhetsdosa. Funkar i samtliga OS som har en modern webläsare. Detta är väl också en hel del säkrare än skraplotter.

 

Men jag kan inte få e-legitimation från dem. Deras teknik bygger på att man ska installera ett .exe-program vilket icke låter sig göras i Linux.

Swedbank använder sig av BankID systemet för e-legitimering, det fungerar utmärkt på de flesta OS, det enda som krävs är JAVA stöd.

 

Mitt tips är att byta bank, Nordea är väl kända för dåligt Linux-stöd och sedan har de väl även haft en hel del säkerhetsproblem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är också en lösning.

Men...

Jag har just byt bank från Skandiabanken som förra året sa att fungerade det inte hos dem så skulle man byta bank ;)

Min tanke med detta inlägg var bara ett försök att onyå få fart på debatten om val av teknik hos banker/företag och myndigheter som kommunicerar via internet.

 

mvh// Jan P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...