Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Svartvitt och problem med inspelning


martah

Rekommendera Poster

Jag skrev en desperat fråga i går ang TV, box och DVD. Idag har jag fått kläm på en del, men när jag tittar via DVD:n och har valt "scart"-läge kan jag se kanalerna från boxen, MEN I SVARTVITT!!! VARFÖR???

Kopplingar:

Philips TV med två scart, en digitalbox från Tele2 och en Centrum Xamba inspelningsbar DVD.

Antenn från vägg till box

Scart från box till TV (ext 1)

Scart från box till DVD

Antennsladd från box till DVD

Antennsladd + scart från DVD till TV (ext 2)

Jag undrar också hur man gör för att programmera in en inspelning? Jag har dessutom ShowView, går det över huvud taget använda? Det verkar ju som om jag borde välja att spela in från "scart" men det alternativet finns inte, bara kanalerna.

[inlägget ändrat 2007-12-12 09:16:07 av martah]

[inlägget ändrat 2007-12-12 09:16:47 av martah]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kopplingar är enklast att beskriva med bild, se bifogad bild.

 

Enkelt i ord

 

Antenn -> DVB (digitalbox) som tar emot signalen

DVB -> TV (via SCART) för vardagliga tittandet.

DVB -> DVD (via SCART) för inspelningar

DVD -> TV (via SCART) för att titta på DVD och inspelningar.

 

För att spela in

Ställ in DVB på rätt kanal

Ställ in DVD på Extern kanal, vanligen L1 eller L2.

Ställ in inspelningstid på DVD.

 

Det stora problemet: Du kan inte byta kanal på digitalboxen medan du spelar in, du kan inte titta på annat program. ShowView fungerar inte.

 

Signaltypen över SCART bör helst vara RGB om möjligt, annars s-video eller , om det är enda alternativet som finns kvar, komposit/video.

 

 

Svartvitt beror oftast på att DVB-boxen sänder s-video och mottagaren är inställd på komposit eller RGB.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[bild bifogad 2007-12-12 09:34:01 av Monshi]

[bild bifogad 2007-12-12 09:35:12 av Monshi]

1008792_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att se boxens kanaler via DVD:n måste jag ställa in den på "Scart"-läge och då är det svartvitt. Kan jag ändra bara inställningen från Scart till S-video? Eller måste jag koppla annorlunda då?

Och en dum fråga till: Måste jag ha boxen påslagen när jag spelar in?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta en titt i DVB-boxens menyer vilken signal den sänder samt i DVDn vilken signal den förväntar sig. DVB-boxen har väl två utgånger, två SCART-kontakter? Testa den andra...

 

Bäst är som sagt RGB men båda måste ställas in att sända/ta emot denna.

 

Och ja - DVB-boxer måste vara igång för att du ska kunna spela in. Det är den som tar emot kanalerna.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och här kommer fler frågor...Jag upptäckte i morse när vi tittade på julkalendern att det inte gick att ställa in ljudet på 5:1 längre. Har en knapp på fjärrkontrollen där man ska kunna välja mono, stereo, dolby virtual, 5:1 m.m. den står bara på mono nu. Jag har läst i handböckerna och försökt klura utifrån det som står där men jag går bet. Jag hatar digitalboxar!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hata teknik som inte är kundanpassad.

 

En liten fråga/kontroll först - när du spelar upp DVD får du bra bild? Inte svartvitt?

 

 

Ljud? Kanske tillfällig miss i SVTs utsändningar? Testa igen ikväll.

 

mmh, en sökning på nätet ger att din DVD har något år på nacken och en självklar fråga från mig blir då:

Har det någonsin fungerat att spela in i färg från en digitalbox?

Har problemet uppstått plötsligt eller är det just Tele2s box som strular?

 

Hur din box eller din DVD fungerar har jag ingen aning om, jag kan bara ge generella råd, dvs kontrollera att rätt kablar sitter på rätt plats, att kablarna kan bära den signal du önskar samt att apparaterna är överens om vilken signaltyp som ska användas.

 

Tråd om din DVD kan du finna här:

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=94725

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, när jag spelar DVD-skivor är det färg och allt är ok. Ljudet är det fortfarande problem med. När jag kör via boxen är allt ljud bara mono. Om jag tittar analogt via TV:n kan jag välja mellan stereo och dolby virtual och likaså om jag tittar via DVD:n.

Jag har aldrig haft digitalbox tidigare. Där vi bodde förut hade vi kabel-TV och där var det inga problem med nåt. Allt funkade som det skulle. Nu är alltså första gången med box och det är Tele2 som är leverantörer.

Jag var så nöjd med mina grejor förut och nu är allt bara skit och dyrt är det också.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppsan! Nu vet jag inte vad jag gjorde men jag har lyckats ställa in nåt på både DVD:n och boxen på RGB och testade att göra en inspelning och DET BLEV FÄRG!!!!!!! Nu återstår bara problemet med ljudet.

Jag har läst i manualen till TV:n och där står att man bör koppla utrustning som sänder RGB (t.ex digitala dekodrar) till "ext 1" på TV:n, det har jag ju gjort men så står det också att man kan koppla en video med dekoder så att videon går in i TV:n och dekodern i video/dvd:ns andra scartuttag. I Tele2:s anvisningar står inget om att man kan koppla på det viset men, är det möjligt? Ja, jag vet förstås att det är bara att prova, men när det är så här pass invecklat är det enklare att fråga först! Och jag är så glad att det finns människor som ställer upp och svarar på frågor!!!

[inlägget ändrat 2007-12-16 22:19:47 av martah]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ljudet, 5.1 eller mono, är oberoende av din TV eller video/DVD. Det är ett format din box tar emot och ställs in för att sända vidare vidare digitalt till din receiver som sedan avkodar flerkanaliga ljudet och sänder ut det över högtalarna.

 

Har du problem med 5.1 ljudet bör du nog slå en signal till Tele2 kundtjänst eller kontrollera om fler, dina grannar, har samma problem.

 

Och ja - mata TVn med RGB. Om din DVD klara av det så kan du gå via den.

 

Kul att det fungerar som det ska nu. Som jag läst någonstans - många amerikaner sitter med fina HDTV-boxar och tar emot HD-kanaler. Kopplar denna till sin stora HDTV via komposit, dvs ungefär samma kvalité som VHS-band.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...