Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Acer utan XP disk


BGA

Rekommendera Poster

Köpte en bärbar Acer för mindre än ett år sedan. Enligt instruktionen tog jag en recoverydisk vid första start. Trodde att detta var en XP disk.

Enligt Acers dåliga service formaterar denna disc först enhet C: innan XP installeras.

Eftersom datorn börjat strula vill jag "installera över" XP igen. Från tidigare datorer har jag god erfarenhet av denna åtgärd.

Är det verkligen möjligt att Acer inte skickar med en XP disk? Jag har ju betalat för den när jag köpte datorn.

Operativsystemet är XP media center edition.

Bo Gunnar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ovanligt att man får med en XP-skiva. Jag har bara sett Att Fujitsu-Siemens skickar med skiva. IBM, Acer och HP skickar inte med skivor alls utan har återställningspartioner där man kan bränna ut en recoveryskiva.

 

Jag har för mig att Dell åtminstone fram till nyligen skickade med riktig XP-skiva.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Acer skickar tyvärr inte ut någon riktig installationsskiva, utan man får klara sig med recoveryskivorna. Hade själv samma problem när jag ville installera om min Acer laptop som hade Vista förinstallerat. Problemet med recoveryskivorna är ju dessutom att man måste dras med allt förinstallerat, typ demo på Norton Antivirus och en hel drös andra program som man inte vill ha och kan alltså inte få en helt ren installation.

 

Du kan ju alltid låna en XP-skiva (OEM) från någon bekant, alt. ladda ner. Så länge du installerar med din riktiga licensnyckel (som sitter på en klisterlapp under datorn) så borde det väl inte vara några legala problem?

 

[inlägget ändrat 2007-12-11 10:10:54 av ldt0]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Du kan ju alltid låna en XP-skiva (OEM) från någon bekant, alt. ladda ner. Så länge du installerar med din riktiga licensnyckel (som sitter på en klisterlapp under datorn) så borde det väl inte vara några legala problem?

 

Skulle inte rekommendera att ladda ned något XP alls. Det är som bäddat för virus och annat skit. Sen är det inte lagligt heller vilket resulterar i att XP inte kan aktiveras och således kan man inte besöka WindowsUpdate.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en giltig licensnyckel (som trådskaparen verkar ha) så går det givetvis utmärkt att på laglig väg aktivera XP oavsett om du installerar från original eller bränd skiva. Förutsatt att man laddat ner / bränt rätt version, finns ju OEM och Retail.

 

Sedan vet jag faktiskt inte om det är lagligt eller ej, tycker dock att det i ett sådant här fall borde vara helt ok, han har ju som sagt en giltig och köpt nyckel. Sedan ska man givetvis inte sätta sig och tanka något hemkokt skräp från TPB utan givetvis en officiell scen-release från någon respektabel källa, risken med virus och trojaner är då minimal om inte obefintlig.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Jag har en ACER-XP som var med min Laptop.

Det står

XP professional 1-2 CPU

Acer incorporated

på den.

Är det skillnad på den imot vanliga XPskivan?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...