Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bärbar


sanoka

Rekommendera Poster

Hej alla

Jag brukar jobba med en stationär data 7h/dag. Kan man jobba 7h/dag med en bärbar data? orkar den ?

 

detta gäller:

 

Processor: AMD Athlon 64X2 TK55 Internminne: 2048MB (2*1024)MB DDR2 Hårddisk: 160GB 5400RPM Optisk enhet: DVD SuperMulti Grafik: nVidia GeForce 8400GS 384 Mb Skärm: 17" WXGA 1440x900 Övrigt: Wlan 802.11b/g, LAN 10/100/1000, 8 cell batteri, 0.3MP kamera, Windows Vista Home Premium.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är klart att man kan ha en bärbar igång 7h/dag. Min jobbdator har snurrat 8-10 timmar per dag i snart två år.

 

Det är mer än fråga om hur datorn är designad internt såväl som skalets utformning. Det som kan bli ett problem är värmeutvecklingen där en Athlon processor i allmänhet genererar mer värme än motsvarande Intel-processor. Kan nämna att jag har en drygt 4 år gammal Dell Inspirion med Intel Pentium M processsor som går som webserver. Den hargått 24/7 i drygt 3 månader nu.

 

Ska du jobba så mycket vid en bärbar är det bra att skaffa en dockningslist att koppla extern skärm/mus/tangentbord. En dockningslist gör ofta att bottenplattan kommer upp lite från bordet vilket förbättrar luftcirkulationen runt datorn.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med att datorn inte skulle orka jobba 7 timmar om dagen?

Det är väl många som sitter med bärbara datorer i stort sett hela dagarna på jobbet, visserligen då förhoppningsvis med dockningstation av ergonomiskäl, men bra bärbara datorer klarar ju av det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att det finns bärbara med luftintag i botten.

Möjligheten för dessa att överleva mer än garantitiden utan dockningsstation kan nog vara begränsad.

Exempel.

http://www.xbitlabs.com/articles/mobile/display/dell-latitude-d620_6.html

men inget större problem för Dell. Ca 90% av Dell-kunderna är företag och dessa har dockningsstation där botten med lufthålen lyfts upp från bordet.

Är min erfarenhet.

 

Har själv en bärbar HP nw8000 som rullar på rätt bra sedan februari 2004

men jag kör den med yttre 21" skärm, tangentbord och mus på jobbet.

Och dockningsstation.

Bärbar för att kunna ta med den och jobba hos kunderna.

Och den har alla lufthål för kylning på sidorna så inga direkta problem med att lägga den på ett bord.

 

[inlägget ändrat 2007-12-09 09:05:10 av jannejanne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Output vent hole", är inte det ett "utblås"?

 

Det står också¨att det finns ett annat hål för luften att blåsa ut för de tillfällen då hålet i botten är blockerat.

 

Och ärligt talat - hur många sitter med en laptop i knät under någon längre tid?

 

[inlägget ändrat 2007-12-09 10:58:19 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har mest funderat på att man lägger laptopen på ett bord utan dockningsstation.

Det måste ju begränsa luftströmning genom hålen i botten ganska rejält.

 

Och om den klarar sig utan luft från hålen i botten.

Hur faen har man motiverat extrakostnaden på det möte där hålet i botten godkändes?

Och risken för att få in skit i burken genom onödiga hål?

 

http://www.redherring.com/Home/20752

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fullständigt genialiskt.

Blåsa ut varm luft på undersidan av datorn.

Så den kan höja temperaturen på hela botten.

 

Är det för att Dells varma luft är tyngre än kall luft och man får självcirkulation och kan spar energi;-).

 

Inte konstigt Dell har överhettnings problem och är stämda på olika håll.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på hur mycket Dell säljer så måste de vara smått genialiska, det kan jag hålla med om.

 

Dock tror jag att Dells varma luft stiger uppåt precis som alla annan varm luft.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...