Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Gammal p3a,Windows 2000 NT Edition... HP


Robin Nilsson

Rekommendera Poster

Robin Nilsson

Har en gammal dator som legat och skräpat.

 

En gammal p3a,Windows 2000 NT Edition... HP

 

 

 

När jag startade den först, var det inga problem... Men när jag skulle logga in så var det självklart lösenord. Då tänkte jag formatera.

 

Men icke! Hittade ingenstans där man kunde formatera. Testade att boota med Xp,2000,98. Ingen fungerade. Det kom upp " Tryck på en knapp för att starta med skivan", men inte längre.

 

Blue screen kom upp där det stod någonting om att jag skulle kolla om det var virus på datorn, ta bort alla nyinstallerade hårddiskar,cdrom,floppy och alla dom där.

 

 

 

Ändrade lite i BIOS också. Bytte cd-rommen till första start alternativ, och lite andra inställningar. Tex att bara hårddisken startade. Inte floppy,cdrom eller andra "externa hårddiskar"(???).

 

 

 

Har testat med http://home.eunet.no/pnordahl/ntpasswd/ Och några andra... Men inte fungerat hittills

 

/Robin Nilsson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat med en vanlig Win98 BOOT disk?

 

Du kan hämta den på http://www.bootdisk.com/ .

 

Starta sedan datorn ifrån A: kör fdisk och tabort alla partitioner, skapa en ny och formatera, (då kan du bara formatera med FAT).

 

Eller så kan du ta hem killdisk, rensa hårddisken helt, den blir lika ren som om den aldrig varit formaterad, åtminstånde känner datorn av det så och sedan kan du troligen få igång partitionering/formatering med Win2000 eller XP, då har du valet att formatera med FAT eller NTFS.

http://www.killdisk.com/downloadfree.htm

 

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Robin Nilsson

Bästa svaret jag har fått, har skrivit på många forum om hjälp :)

 

Tack :) Ska prova det direkt

 

 

EDIT: Fungerade inte =/ Brände en iso. fil på en cd. Och jag ändrade så att cd-rommen skulle starta först.

 

 

HP Vectra heter den tydligen. Går det att uppdatera BIOS så att alla inställningar försvinner?

[inlägget ändrat 2007-12-07 18:43:08 av Robin Nilsson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Lustigt svar .Förslaget var ju att boota från en WIN98 startdiskett ,men du skriver CD-

 

Om du nu har NFTS filsystem på hårddisken tror jag inte det fungerar med WIN98 startdiskett.

 

LARSAS

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Win98 boot-disken kan visserligen inte läsa en NTFS partition men den kan ta bort även dessa partitioner och skapa nya för FAT.

 

Ofta när CD-BOOT inte fungerar så har det med något skäp på hårddisken att göra, vet inte varför men en kraschad hårddisk kan blockera CD-boot, därför behövs disketter fortfarande ibland, alternativt att du sätter in den kraschade disken i en fungerande dator och formaterar den där, som en slav disk då förstås..

Tunna/

 

[inlägget ändrat 2007-12-07 19:30:42 av Tunna]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Robin Nilsson

Tänkte precis göra det. Stoppa in hårddisken i min dator... Men det blir för krångligt tror jag =/ Jag har en SATA hårddisk. Och den i P3:an är ju skit gammal. Vet aldrig vad det är för hårddisk ^^

 

 

 

EDIT:

Jag har nog fixat problemet. Stoppade in hårddisken på 9 000 MB i min dator och formaterade och installerade Win 2000.

 

Men när jag skulle stoppa tillbaka den så blev det massa errors, fixade det. Men den startar ändå inte Laddar till 100% på mätaren. Sen stannar den bara.

 

Installerar om Windows imorgon...

[inlägget ändrat 2007-12-07 22:22:24 av Robin Nilsson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Tunna skriver, ska du kunna använda en bootdiskett/startdiskett för att kunna ta bort även en icke dos-partition.

 

Du måste då naturligtvis använda en startdiskett som Tunna beskriver.

 

Starta upp datorn med denna startdiskett i diskett-enheten.

 

När dator har laddat färdigt, så ska den stå i dosprompten, och du ska skriva fdisk och trycka enter.

 

Är inte helt hundra på hur alternativen ser ut, länge sedan sist.

 

Du ska i alla fall välja att Ta bort en partition eller logisk DOS-enhet.

 

Sedan ska du välja att ta bort en ICKE DOS-enhet

Då bör den NTFS-enhet du haft vara borta.

 

Kolla sedan så alla partitioner är borta, efter detta så bör du kunna installera det system du vill ha, med en cd-installation om du vill.

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Robin kommer nog greja det här utan startdiskett nu .Hittar han sen bara efter den nya installationen drivrutiner till sin gamla dator så kommer det säkert fungera.

 

Jag vet inte om det funkar att använda en win98 startdiskett på en hårddisk med NFTS. Jag har försökt en gång nu i höst men lyckades inte,men efter det jag i en annan dators (XP prof) diskhanterare ändrat från NFTS till FAT32 (icke DOS) så fungerade min startdiskett.

(skulle installera WIN 98 på en P3 dator)

 

LARSAS

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-12-08 06:55:55 av LARSAS2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...