Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med import av adresser och mail Thunderbird


Graylingman

Rekommendera Poster

Jag har fått en ny dator på jobbet. På servern i nätverket hade jag innan den gamla datorn byttes lagt en kopia av vad jag trodde var tillräckligt för att jag skulle kunna ta tillbaka mina gamla mail och adressboken i Thunderbird, se bifogad bild.

 

Nu lyckas jag inte få tillbaka varken adressboken eller mina mail.

 

Min nya Thunderbird är version 2.0.0.9 och den gamla versionen är äldre, tyvärr vet jag inte vilken version det var.

 

Någon som kan hjälpa mig?

 

[bild bifogad 2007-12-06 08:44:16 av Graylingman]

1007012_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att skapa ett konto i Thunderbird med samma namn som det du ska återskapa. Stäng ned TB och kopiera sedan in all filer dit.

 

Kör seden en om-indexering av in/ut box. Kanske räcker.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig det alternativet dyker upp i menyn när man högerklickar en mapp som TB har problem med... men kanske det är komprimera mapp jag tänker på?

Kanske att du måste skapa alla mappar du har på kontot och sedan kopiera in enbart datafilerna och ej inställningsfilerna. Osäker, jag använder som MozBackup för sådant här. Rekommenderar att även du gör det i framtiden.

 

 

Tittar på din bifogade bild - se till att kopiera in enbart datafilerna som sagt, ej inställningarna. Testa helt enkelt dig fram.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyckas inte :-(

 

Datafilerna finns där, och de innehåller mail ser jag om jag öppnar filerna med Anteckningar. Samma sak med adressboken abook.mab

 

Men jag får inte in dem i Thunderbird...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

starta thunderbird med: thunderbird.exe -ProfileManager och peka på din backup.

 

Jaha...... och nästa fråga blir då: Hur gör jag det? Hittar ingen Profile manager.

 

Ursäkta min okunnighet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Varifrån kopierade du filerna du har på skärmdumpen?

 

ApplicationData/Thunderbird?

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varifrån kopierade du filerna du har på skärmdumpen?

 

ApplicationData/Thunderbird?

 

Lite osäker på det eftersom det är längesen. Gick nämligen på tjänstledighet och eftersom jag visste att jag skulle få en ny dator när jag kom tillbaka kopierade jag det jag trodde skulle behövas. Har för mig att jag fick anvisningar nånstans i detta forum. Jag är dock ganska säker på att jag kopierade hela mappen Thunderbird från min gamla dator till en mapp på servern i nätverket. Borde alltså varit C:/Program/Thunderbird eller så.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma sak med adressboken abook.mab
Så du har bytt ut den nyskapade abook.mab mot den gamla (med Firefox avstängd förstås) och du ser i alla fall inte de gamla kontakterna?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är dock ganska säker på att jag kopierade hela mappen Thunderbird från min gamla dator till en mapp på servern i nätverket. Borde alltså varit C:/Program/Thunderbird eller så.

Ser väl mest ut som mappen C:\Documents and Settings\<anv.namn>\Application Data\Thunderbird\Profiles\<profil.namn>

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:thumbsup:

 

Yes! Yes!! Yes!!!

 

Kopierade från servern till den mappen och..... det funkar!!

 

Tusen Tack, Cecilia!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...