Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skimmad!


0x2A

Rekommendera Poster

Jaha, så har man blivit av med alla pengarna på kortkontot, dock inte så mycket men väl allt på det kontot.

 

Igår skulle jag ta ut lite cash ur en bankomat, det flimrade förbi ett meddelande på skärmen som jag inte hann läsa mer än att kortet behålls.

 

Kul!

9:50 på fickan.

 

Gick hem och beställde ett nytt kort.

 

Idag så tittade jag på kontoutdraget och ser till min fasa tre något skumma uttag, ringer banken, då säger de att banken spärrat kortet pga misstänkta uttag från utlandet.

 

2007-12-03 ABSA GLEN MARA/* -954,88

2007-12-03 ABSA GLEN MARA/* -954,88

2007-12-03 AA05 73 Monume/* -954,88

 

Nu läser man ju att det inte är bara bankomaterna utan även terminaler i butiker man kan slå in koden på som man kan bli skimmad.

Hur kan man se sånt?

 

-

 

[inlägget ändrat 2007-12-05 14:32:46 av 0x2A]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fan, jag börjar själv faktiskt tänka mer och mer på sånt här nu. Förvisso lägger jag bulken av mina pengar i ett depåkonto som kortet inte har tillgång till så att man bara har såpass mkt på kortet åt gången som man behöver de närmaste dagarna, men ändå.

 

Får du tillbaka pengarna från banken och när isåfall? Kan vara intressant att se hur sånt där fungerar och framförallt hur snabbt man blir ersatt.

 

PS. Apropå pengar och banken, undrar om det är mycket att stå i just nu för jag har väntat i över två dygn på ett lånebesked som aldrig någonsin tagit mer än en halv arbetsdag tidigare. Dessutom svarar de inte på meddelanden (SEB)

[inlägget ändrat 2007-12-05 14:42:06 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Nu läser man ju att det inte är bara bankomaterna utan även terminaler i butiker man kan slå in koden på som man kan bli skimmad.

Hur kan man se sånt?

 

Ser terminalen du drar kortet i underlig ut och kortläsaren ser lös ut, så kan den vara manipulerad. Har aldrig stött på det. Kortläsaren är ju numera inbyggd i terminalen.

 

Oftast sitter dom här terminalerna i närheten av kassan. Om någon manipulerat terminalen där utan att bli upptäckt är risken rätt liten för. Ska väl vara om dom är så fräcka att dom klär ut sig till servicefolk. Påstår att det blivit tekniskt strul i terminalerna. :-)

 

Var det förresten inte någon liga som väntade ut en butiks stängning eller om dom gjorde inbrott just för att sätta på skimmingapparatur?

 

Vill också minnas att gänget fastnade på övervakningskamerans film.

 

I min närbutik hemmavid dras inte kontokort med chip i skåran längre. Du sätter fast kortet under det numeriska tangentbordet, och kortet läses av från chipet. Sägs vara säkrare, men det tar väl inte lång tid förrän folk kommer på hur man manipulerar dom också.

 

Osis för din del.

 

Vet inte var du fått ditt kort skimmat någonstans, men...

 

Jag brukar ofta dubbelkolla bankomaten. Om den ser konstig väljer jag nästa bankomat istället. Tar det säkra före det osäkra.

 

Sen ska man aldrig lämna ifrån sig kontokortet t ex i en restaurang utan uppsikt. Man vet ju inte vad det är för skumt folk som jobbar där i bakgrunden.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

[inlägget ändrat 2007-12-05 15:43:28 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får du tillbaka pengarna från banken och när isåfall?
Banken var snäll och förstående. Det var ju trots allt de som spärrade kortet efter någon algoritm, tex:

if(kortet används utomlands 100 Euro åt gången tills kontot är tomt)
then spärra kortet

Jag fick tillbaka pengarna direkt då jag fyllt i ungefär åtta papper med ett förbehåll att banken, Swedbank, har rätt att ta tillbaka dem om utredningen av reklamationen av uttagen inte faller dem i smaken.

Hur lång tid utredningen tar vet jag inte.

 

Om de hade tankat ur kontot i torsdags eller fredags skulle det ha fått mycket större konsekvenser för mig då räkningspengarna låg där och väntade.

 

Stefan:

Vet inte var du fått ditt kort skimmat någonstans, men...

 

Jag brukar ofta dubbelkolla bankomaten. Om den ser konstig väljer jag nästa bankomat istället. Tar det säkra före det osäkra.

Jag är ju självklart konstant vaksam över underliga uttagsautomater, men hur kollar man det, när de knappt går att skilja skimmningsapterade från den riktiga.

Problemet börjar ju nu finnas i butiker och hur avgör jag att maskinen är äkta?

 

Sen ska man aldrig lämna ifrån sig kontokortet t ex i en restaurang utan uppsikt. Man vet ju inte vad det är för skumt folk som jobbar där i bakgrunden.
Alltså, skimmning innebär att någon har kopierat magnetremsan OCH den personliga pinkoden man måste knappa in.

I detta fall spelar det alltså ingen roll om jag lät kortet ligga på gatan i en vecka.

 

 

Jag polisanmäler imorrn och ser vad de har att säga....

fast de två gånger jag polisanmält något har de inte gjort ett enda dugg:

ett inbrott - Vi har ingen att skicka

två bensintankstömningar - förundersökningen läggs ner

Men då jag skjutsade en person på en cykel, då var de raskt framme och bötfällde.

 

-

 

[inlägget ändrat 2007-12-05 17:56:37 av 0x2A]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
0x2A skrev:

Alltså, skimmning innebär att någon har kopierat magnetremsan OCH den personliga pinkoden man måste knappa in.

I detta fall spelar det alltså ingen roll om jag lät kortet ligga på gatan i en vecka.

 

En skimmer behöver inte vara större än att den går att hålla i handen.

Det finns sådana också. All information sitter i magnetremsan. Hur dom sedan får reda på pinkoden är en annan femma. I alla fall kopierar dom all information från den skimmade magnetremsan till ett nytt kort.

 

Någon kan t ex stå bakom dig i kön till bankomaten och notera din pinkod.

Filma med en mobiltelefon eller låtsa hjälpa dig om dom ser att du har problem. Fråga efter din pinkod. Lämnar du då ut den för att du är stressad över problemet och inte tänker dig för, så kan det vara kört om du har otur.

 

0x2A skrev:

Jag är ju självklart konstant vaksam över underliga uttagsautomater, men hur kollar man det, när de knappt går att skilja skimmningsapterade från den riktiga.

Problemet börjar ju nu finnas i butiker och hur avgör jag att maskinen är äkta?

 

Ja, det kan vara svårt att se skillnaden på en moddad bankomat och en äkta.

 

Det som stått i tidningarna är att på en bankomat som är äkta ska där inte finnas några löstagbara prylar. Ser facket där du stoppar in kortet konstigt ut kan du rycka i det. Går det då att slita loss, ja, då är det en moddad bankomat.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu låter det som du jobbar på banken eller Telia:

Det är i första hand JAG som gjort fel eller använt fel utrustning.

Ingen kan avläsa mina knapptryckningar, ens med kamera, jag har utvecklat en metod för det.

 

-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
0x2A skrev:

Nu låter det som du jobbar på banken eller Telia:

Det är i första hand JAG som gjort fel eller använt fel utrustning.

 

Du frågar ju hur man ser skillnaden på modifierade bankomater och äkta. Om det har dom skrivit kilometervis i tidningarna. Det behöver man inte jobba på banken än mindre Telia för att känna till det jag skrivit.

 

Terminaler i affärerna var bara min teori. Fråga någon affär nära dig om du är bekymrad.

 

Ingen kan avläsa mina knapptryckningar, ens med kamera, jag har utvecklat en metod för det.

 

Bra, då behöver du inte bekymra dig då.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, skimmning innebär att någon har kopierat magnetremsan OCH den personliga pinkoden man måste knappa in.

I detta fall spelar det alltså ingen roll om jag lät kortet ligga på gatan i en vecka.

 

Om man betalar med kort i t ex restaurang behöver man vanligtvis inte knappa in nån kod. Om de kopierar magnetremsan så kan de väl få ut pengar den vägen (utan att ha tillgång till koden)?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man betalar med kort i t ex restaurang behöver man vanligtvis inte knappa in nån kod. Om de kopierar magnetremsan så kan de väl få ut pengar den vägen (utan att ha tillgång till koden)?

 

Javisst, men två "problem" uppstår:

 

1. Du vet vilken restaurang som snott pengarna.

2. Restaurangen kan inte visa din underskrift för summorna.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Det går väl att spåra nån slags källa till uttaget men det behöver ju inte vara nånstans du varit själv, information kan ju spridas rätt fort.

 

2. Har de kopierat namnteckningen kan det väl bli nog så besvärligt att bevisa att man inte handlat nåt?

 

Mindre nogräknad restaurang tar en kopia på kortet, magnetremsan samt namnteckningen. Detta säljs vidare till nån ännu mindre nogräknad firma i Långbortistan som sedan debiterar mitt kort ett antal gånger. Som bevis finns det (förfalskade) påskrivna kvitton och korrekta dragningar av kortet.

 

Eller har jag helt fel, går det inte alls att göra så?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har ju rapporterats om modifierade terminaler i butiker. I de fallen låter det snarast som om de helt enkelt bytt ut terminalen i butiken mot en egen, snarlik, som sparar allt som matas in i den. Sedan kommer de tillbaka och byter tillbaka och ingen märker något.

 

Eller de kanske inte byter ut utan bara programmerar om terminalen?

 

Vet inte så noga, vet att resurserna och kunnandet att göra det ovan finns då skimmning kan inbringa ganska mycket pengar ganska fort och riskfritt.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag polisanmält saken.

Mannen jag talade med sa att han blev 'mystifierad' då han insåg att även kortkoden måste ha använts.

Fast han sa även att det var vanligt med dessa anmälningar.

 

Magnetremsan kan kopieras på 1/2 sekund.

Koden måste däremot ses på något sätt.

 

Han sa 'lämna aldrig kortet utom synhåll', det är bättre med kontanter.

 

På banken sa de att det är bättre att betala med kortet och inte ta ut kontanter.

 

 

Jag har vid ett par tillfällen bara lämnat ifrån mig kortet på en lokal restaurang och fått en slip att skriva på.

Har de skuggat mig och avläst koden som är omöjligt då jag har handen för ?

 

-

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har vid ett par tillfällen bara lämnat ifrån mig kortet på en lokal restaurang och fått en slip att skriva på.

Har de skuggat mig och avläst koden som är omöjligt då jag har handen för ?

 

Om man skriver under en slip slår man inte någon kod och det är fullt möjligt (tom enkelt) att kopiera och använda ett kort utan kod då man använder slip.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De jobbar snabbt hos polisen!

Idag fick jag sex A4-ark som meddelade att samma dag jag anmälde bedrägeriet beslutades:

Förundersökning inleds ej - Brottet går uppenbart ej att utreda

Brottet har skett utomlands

 

Ytterligare en liten obetydlig handling i min 'Polis-pärm' om totalt outredda brott och en intensiv pappershantering från Pinsp'ens sida, tur att de har grövre brott att syssla med.

 

Jag frågade polisen om jag skulle anmäla detta och det skulle jag absolut, det är ju bedrägeri.

 

- jaja

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om totalt outredda brott och en intensiv pappershantering från Pinsp'ens sida, tur att de har grövre brott att syssla med.

Polisen utreder som de känner för. När jag blev, mer eller mindre utan anledning, misshandlad av ett par dörrvakter så lade polisen ner min anmälan inom en vecka, trots tre vittnesmål till min fördel från för mig helt okända personer. Jag har inget som helst förtroende för polisväsendet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...