Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Adressboken har försvunnit i Mozilla Thunderbirde !


Bertil Bertilson

Rekommendera Poster

Bertil Bertilson

Skulle skriva mejl och helt plötsligt var den personliga adressboken helt tom.

 

Vad som hänt strax före var att datorn låste sig helt och hållet och cpu låg på 100%. En fil jobbade kopiöst (vet inte vilken) tryckte avsluta på denna process och fick upp varningsruta, ignorerade detta, tyvärr.

 

Gick sedan inte att stänga datorn på vanligt vis utan var tvungen att släcka ner med strömbrytaren.

 

Det var efter detta som adressboken var tom.

 

Går det att söka på något vis efter de försvunna adresserna eller har dom försvunnit för gott ?

 

Finns tyvärr ingen backup.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som om, tyvärr, adressboken kan ha försvunnit. Det som skett är troligen att Thunderbird haft boken öppen för skrivning när datorn har låst sig. TB har pga låsningen inte kunnat avsluta operationen varvid filen, vid en omstart, ansetts felaktigt och raderats/trunkerats.

 

Gissar att du inte kör NTFS som ditt filsystem...

 

Men kanske det går att hitta fragment, eller kanske hela filen, MEN då gäller det att du INTE använder din dator utan tar din hårddisk och ansluter den till en annan dator som sedan kan köra något undelete/rescue-program. Risken finns annars att du skriver över det utrymme adressboken tagit upp.

 

Kanske enklare att återskapa adressboken...

 

Fast - jag kan ha fel - det kan ju vara TB som helt enkelt tappat bort adressboken.

Titta i

C:\Documents and Settings\UserName\Application Data\Thunderbird\Profilesdär borde finnas en profil och i denna profil en, eller flera filer, som har ändelsen .mab.

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bertil Bertilson

Tack för hjälpen Ni båda !

 

Har hittat filen ändrad 04/12/2007 men hur återställa den ?.

 

Har öppnat den och kollat och den stämmer med tidigare adressbok.

 

Bif skärmdump.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bertil Bertilson

Tack för hjälpen Ni båda !

 

Har hittat filen men hur återställa den till adressboken ?.

 

Bifogar skärmdump.

 

/Bertil

 

[bild bifogad 2007-12-05 11:27:07 av Bertil Bertilson]

1006717_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något problem med att bifoga filer?

 

Har du prövat med att göra en kopia av filen du hittade och döpa den till abook.mab i rätt mapp?

 

Om man startar adressboken i Thunderbird så finns Verktyg - Importera också om det kan hjälpa till.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står "Typ:BAK-fil", dvs det kompletta namnet är abook.mab.bak, så kopiera den till abook.mab.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bertil Bertilson

Tack vare svaren jag fått har jag ju hittat filen men kunde inte kopiera den som du beskriver Cecilia.

 

Istället kopierade jag de viktiga mejladresserna när jag öppnat filen i WordPad

manuellt till adressboken, lite jobb men helt ok för en novis.

 

Skall vara noga med backup i framtiden!

 

/Bertil

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...