Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lite snabb hjälp skulle inte sitta fel, tack på förhand.


Noorden

Rekommendera Poster

Hejsan jag sitter nu hemma och har prov i fysik på fredag har fastnat på några uppgifter och skulle behöva lite snabb hjälp med dom här kommer dom :

 

 

1. Hur stor rörelsemängd har en halvkilosvikt som fallit fritt från vila i 4 sekunder ?

 

2. Per (87 kg) råkar ut för ett våldigt äventyr när han står och fiskar alldeles nedanför en backe ( lutningen 20 grader och längden 80m) Lena (45 kg) åker snowracer (10kg) rakt nedanför den isiga backen, nästan helt friktionsfritt, och träffar Per i knävecken. Efter ett tag finner sig per sittande på kälken på väg rakt ut från backen tillsammans med Lena. Hur fort får han åka ?

 

3. Två kulor stöter rakt samman på horisonellt underlag. Den ena har massan 3,5 kg och rör sig åt höger med farten 2 m/a. Den andra har massan 1 kg och rör sig åt vänster med farten 2 m/s. Efter stöten är den större kulans hastighet 1 m/s åt höger. Visa att stöten inte är fullständigt elastisk.

 

4. Två fullständigt elastiska kroppar rör sig åt samma håll. Den bakre kroppen , A väger 30 kr och den rör sig med hastigheten 20 m/s, den främre, B väger 40 kg och har hastigheten 12 m/s. Beräkna deras hastigheter efter stöten.

 

5. Två elastiska kropar A och B glider mot varandra och träffas i en central stöt. A väger 120 g. B väger 45 g och har hastigheten 0.66 m/s. A:s hastighet efter stöten är 0,20 m/s i samma riktning som tidigare. Beräkna A:s hastighet före och B:s efter.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och har prov i fysik på fredag har fastnat på några uppgifter

 

Har ni fått provfrågorna som hemuppgifter...? :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chansen för ett svar ökar om du skriver början på lösningarna, eller något om hur du tänker i stället för att bara skriva frågorna. Det är ju inte meningen att någon ska skriva ett svar som du bara skriver av för då har du ju inte lärt dig något.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej.

om jag då börjar med

 

1. Rörelsemängd är ju p=m*v jag har massan som är 05 kg och jag har en tid, hur får jag ut hastigheten genom att bara veta massa och tid ?

 

2. fattar jag inget på i stort sätt.

 

3. då måste man använda sig av att :

m1 * u1 + m2 *u2 = m1 *v1 + m2*v2

 

eftersom det är mot varandra måste vi välja en positiv riktigt och den väljer jag åt höger då. då blir u2 = - 2m/s

 

om jag nu sätter in mina värden

 

3,5 * 2 + 1 * (-2) = 3,5 x + 1y ( sätter x och y som det jag ska räkna ut)

sedan måste jag använda energiprincipen

 

m1*u1^2/2 + m2*u2^2/2 = m1*V1^2/2 + m1*v2^2/2 ger då med värden:

 

3,5*2^2/2 + 1*2^2/2 = 3,5*x^2/2 + 1*y^2/2

 

sedan sätter jag in mitt y värde på y för det går inte att räkna med två okända.

 

det är där jag inte vet hur jag ska lösa ut, än hur jag gör blir det fel :S

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Du vet gravitionen, dvs accelerationen, så från formeln för acceleration så kan du räkna ut hastigheten.

 

2. Är i princip ett kulstötningsexempel. Fast här får du dessutom räkna ut hastigheten som Lena+snowracer har när de kommer ned för backen först.

 

3. Det där kommer jag inte ihåg mycket av längre, men det ser ut som att du har två ekvationer och två obekanta, vilket i princip ska gå att lösa. Kom dock ihåg att du skulle visa att stöten inte var elastisk. Vad innebär det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Några tips:

 

1.

hur får jag ut hastigheten genom att bara veta massa och tid ?

Hastigheten för en fritt fallande kropp ges av v = g * t, där g är tyngdaccelerationen (oftast 9,81 kgm/s^2).

 

3.

m1 * u1 + m2 *u2 = m1 *v1 + m2*v2

Här vet du allt utom v2, lös ut v2 så kan du sedan räkna ut rörelseenergierna i systemet före och efter stöten. Minskad energ => oelastisk stöt.

 

2. Ytterligare ett stöt-problem. Precis före stöten står Per stilla medan kälken och Lena har en hastighet som beror av fallhöjden på backen. Lenas hastighet kan räknas ut med energiprincipen, dvs den ursprungliga lägesenergin omvandlas (utan friktion, dvs utan förlust) till rörelseenergi enligt:

mgh = 0,5mv^2 <=> v = sqrt(2gh),

där h är (vertikala) höjden på backen.

 

mvh

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när en stöt är elastisk innebär det att den kinetiska energin är samma före som efter alltså Ekföre = Ekefter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...