Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fixardags för eforum


Johannes IDG

Rekommendera Poster

Helt rätt, blir lite högt i IE...

 

För korta kodsnuttar i VBA-forulet :)

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Monshi skrev:

 

...aldrig FF? Mmh, måste ha missat något

IE uppfyller mina behov på en webläsare till 100%. Dumt av mig då att inte satsa på den vinnande hästen.

Nu kanske någon påpekar att i detta fall fungerar det inte med IE. Jag ser det annorlunda. Det är inte jag som ska ändra webläsare, utan det är Eforum som måste anpassa sig till IE. Det som inte passar i IE har jag min frihet att välja bort, vilket jag också gör.

 

Anjuna Moon skrev:

 

Anledningen till att det inte funderar är att IE fortfarande är en underlägsen webbläsare

Något jag inte kan uttala mig om, då jag inte har den kunskapen.

 

IE är säkert den populäraste webläsaren, som används av majoriteten.

 

 

[inlägget ändrat 2007-12-07 07:56:18 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IE är säkert den populäraste webläsaren, som används av majoriteten.

Det är ju bara för att den tidigare i princip hade hela marknaden under sig, det har inget att göra med dess kvalitet som webbläsare. Men det är idag den snabbast minskande webbläsaren, medan Firefox den snabbast växande och det finns ju självklart en hel del anledningar till detta. Säkerheten är en, men framförallt erbjuder Firefox så oändligt mycket anpassningsbarhet och utbyggbarhet som IE inte är ens i närheten av.

 

Fast det här var förstås ett sidospår

 

Det är inte jag som ska ändra webläsare, utan det är Eforum som måste anpassa sig till IE.

Jo visst, en självklarhet, fast jag har redan lämnat en lösning på problemet så det fixar sig nog snart.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska såklart fungera i både IE och FF, så gott som det är möjligt.

 

Jag lyckades nog missa att IE inte höll ner fönstret då många av de längre kod-snuttar jag tittade på förmodligen doldes med en LOG tagg och på det viset begränsades i höjd.

Nu är af Anjuna Moon workaround ute så även IE ska ha begränsningar i höjden.

 

Har försökt återskapa problemet att redigera texter med KOD taggen i sig men verkar som det finns någon parameter jag missar då alla mina redigeringar fungerar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är af Anjuna Moon workaround ute så även IE ska ha begränsningar i höjden.

Japp, nu ser det bra ut i IE (iallafall 7:an, har ingen tillgång till 6:an för tillfället, men samma fix bör fungera likadant där)

 

Har försökt återskapa problemet att redigera texter med KOD taggen i sig men verkar som det finns någon parameter jag missar då alla mina redigeringar fungerar.

Jag har för mig att någon fixade denna bugg för någon månad sen. Åtminstone har inte jag stött på buggen på länge nu.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det visade sig att IE6 fick hicka av den workarounden.

Hittade en annan lösning som jag bytt till som jag inte kan hitta några biverkningar av.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har försökt återskapa problemet att redigera texter med KOD taggen i sig men verkar som det finns någon parameter jag missar då alla mina redigeringar fungerar.

Jag kan ivarfall inte redigera detta inlägg:

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1006657#1006662

Du är fri att testa själv om du så vill.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gick ju alldeles strålande att editera! ;)

Om man kan knepen!

 

Jag tror jag har lösningen som fixar både redigeringen och färgläggningen. Men den kommer köras under nästa vecka.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gick ju alldeles strålande att editera!

Om man kan knepen!

Okej, lär servern dessa knep så att även jag kan redigera inlägget ;)

 

För icke kan jag det, nej ett ooooops kommer fram efter kanske en minuts väntan.

 

Men men, du har en idé, jag väntar och ser om den fungerar.

 

Edit:

Nu är koden färglagd ser jag... trevligt.

Edit2:

Javisst ja, den buggen hade jag glömt! Den använde jag ett tag tills det inte längre gick att redigera inlägg med KOD-taggar i. För jag upptäckte att om man redigerade ett sådant inlägg så aktiverades just färgkodningen....

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2007-12-07 15:20:30 av Monshi]

[inlägget ändrat 2007-12-07 15:23:24 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, nu ser det bra ut i IE (iallafall 7:an, har ingen tillgång till 6:an för tillfället, men samma fix bör fungera likadant där)

 

Stämmer, fungerar utmärkt i 6:an också.

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma här.

 

Eforum har så enorm potential men behöver en massa arbete.

 

Kodrutor är en bra början men vad som verkligen behövs är sätt at dela med sig av kunskap. FAQ, guider och sånt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sätt at dela med sig av kunskap. FAQ, guider och sånt.
Det hade om något höjt efterfrågan, bara där hade varit någon som hade orkat/haft tid att skriva så omfattande artiklar(guider).

FAQ är mer "pang på" :)

 

En sak jag har upptäckt är att om där bara finns en kodrad i kod-taggarna så ser man ju inte den.

Går inte heller att scrolla så lite.

Är detta bara jag som har det så?

Borde vara en viss minsta yta som gäller för kodrutan.

 

[inlägget ändrat 2007-12-13 11:47:56 av Micke_skane]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak jag har upptäckt är att om där bara finns en kodrad i kod-taggarna så ser man ju inte den.

 

Den här t ex ser korrekt ut för mig (FF):

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1008941#1009087

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gör det för mig med men inte detta inlägg av Cluster:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1009047#1009054

 

I IE7!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Sådär, nu har jag fixat så även 1-radig kod som är bredare än kodrutan syns i IE.

IE tar inte hänsyn till höjden på sin egen scrollbar som den visar när texten blir för bred för rutan den har att röra sig på.

Fel eller rätt hantering av scrollbaren låter jag var osagt :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland så bryts rader i KOD-rutan, se mitt inlägg //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1017906#1020236

med en radbrytning mitt i ordet SafeBoot. Inte så bra. Jag har ju sett andra där det blir en lång rad och en horisontell scroll.

 

Det har blivit en Moderator-knapp i stället för en Anmäl-knapp ser jag också. Vad trevligt!

 

PS. Men fonten ser ut att vara annorlunda än på de andra knapparna, det ser lite lustigt ut.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har blivit en Moderator-knapp i stället för en Anmäl-knapp ser jag också. Vad trevligt!

 

Inte helt fel :thumbsup:

 

Upptäcker också att denna moderator-knapp bara syns i inloggat läge, har inte tänkt på om det varit så innan, gäller både IE och FF?

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den har alltid bara synts i inloggat läge och endast när man läser inlägget.

 

Så det enda som ändrats är bilden och lite texter kring bilden/funktionen.

Och det ska se ut lika i IE som FF.

 

~JoGi

 

[inlägget ändrat 2008-01-16 16:45:56 av JoGi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, har faktiskt inte tänkt på det tidigare, skönt ändå att det börjar att röra sig här på Eforum :)

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...