Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Realchat ?


H5N1

Rekommendera Poster

Hejsan alla glada!

 

Jag har ett bekymmer...

 

Jag har ett litet projekt där jag försöker provköra en chat-programvara som heter Realchat och är installerad på min server Windows 2003.

 

Problemet är att jag når inte chatten från internet men det är inga problem i nätverket.

 

I programmets BIND-inställning står det att jag ska ange http://192.168.0.134:443 (serverns ip + port) som en länk på min websida för att komma till chatten.

 

Jag har stängt av Windowsbrandväggen och öppnat port 443 (även provat 8080) i rotern, men det fungerar ändå inte.

 

Jag har också provat att köra via serverns andra nätverkskort.

 

Jag har dynamisk ip från Glocalnet, kör subdomän för www via loopia och har webbsidan Default.htm (där jag angett länken enligt ovan) på servern. C:\Inetpub\wwwroot.

 

Vad kan vara problemet? Jag har inga problem att komma in på webbsidan, men inte vidare till chatten.

 

Tacksam för svar!

 

Mvh

Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den addressen (192.168.nånting) är en s k "lokal" address och den finns bara i ditt eget nätverk.

 

Jag antar att du har en router? Det är adressen till routern du ska ange. Sen måste du vidarbefordra portar till den datorn där chatten körs.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt och klokt svar!

 

Det låter logiskt att det är så, men jag får det ändå inte att fungera.

http://192.168.0.1:443/ är den länk jag lägger in på html-sidan.

 

I Realchat programmet är den inställning jag kan välja som BIND-inställning http://168.0.135:443/ (för nätverkskortets ip).

 

Jag öppnar port 443 i routern Netgear FWG114P (send to LAN Server 192.168.0.135)

 

Windows-brandväggen är som sagt helt avstängd.

 

Glocalnet säger också att dom inte blockerar några portar.

 

Nu kan jag iofs inte logga in från nätverket längre, men det kanske är ok...

 

När man försöker att klicka in på chatten utifrån får man svaret att servern på 192.168.0.1 svarar inte osv...

 

Är det något annat i routern som blockerar, ev. annan inställning att tänka på...?

 

Klurigt värre, men rätt kul ändå!

 

Tack så länge!

 

Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack tack!

 

Ok, nu kanske jag börjar fatta! Men hur kommer man vidare till rätt dator i nätverket, rätt port och till chatprogrammet?

 

Om jag anger ip-adressen kommer man inte bara till routern då?

 

Uppdaterar dynsite för ip-adressen?

 

Tusen tack för snabbt svar!

 

Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur kommer man vidare till rätt dator i nätverket, rätt port och till chatprogrammet?
Det är inställningen i routern, där du kopplar ihop ingående port med IP-adressen för datorn där servern ligger. På samma sätt som jag antar att du har gjort för webbservern.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Om jag länkar min externa ip-adress så loopar den bara tillbaka till webbsidan..

Hur ska länken veta att den ska tex till port 443? Om man kör ftp så vet man ju vad som ska till vad via clientprogramvara eller så!

 

Port 443 har jag öppnat och den är kopplad till min server 2003 ena ip-adress.

 

Chatprogramvaran i sig är ju installerad mot port 443 eller 8080 valfritt.

 

Supporten för programvaran säger att man bara ska ange som jag gjort tidigare tex http://192.138.0.135:443 och att problemet ligger i min router eller liknande.

 

Det står också att läsa i deras guide att om man kör server 2003 ska man ha 2 st ip-adresser, jag fattar inte om det ska vara interna eller externa...

 

Svårt för en banal hobbyist det här..

 

Tack för att Ni tar Er tid!

 

Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett klipp från guiden

 

"If you are also running a web server on the same host, you will need at least two IP addresses (one for the web server and one for RealChat server). The web server must be configured so it does not bind to all interfaces."

 

Som jag inte riktigt förstår...!

 

Thomas igen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Yes jag har en webbserver på datorn.

 

Jag har inkluderat portnummret i länken http://192.168.0.135:443, men det fungerar inte ändå.

 

Jag vet vad jag har för extern ip, fast den är dynamisk så jag kör med Loopia och Dynsite.

 

Supporten för Realchat säger att problemet ligger i att någonting blockerar i mitt nätverk... fast jag tycker att jag öppnat alla tänkbara portar.

 

Port 443 är väl normalt för https? Iofs har jag provat med port 8080 också utan framgång.

 

Tack för alla svar så här långt!

 

Mvh

Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan som sagt inte använda 192.168.0.135, du måste skriva in din externa adress som du t ex kan få genom att gå till http://whatismyip.com/

 

Ett alternativ som kan rekommenderas är att använda t ex no-ip.com eller dyndns.org. Då kan du få ett symboliskt namn som t ex realchat.homeip.net och dessutom köra ett program på din dator som hela tiden håller den symboliska adressen uppdaterad med din dynamiska ip. Tjänsten kallas "dynamisk DNS" och är gratis.

 

Men blanda inte in de symboliska adresserna förrän du fått det att funka.

 

Ahh, ser nu att du tydligen redan har en domän som pekar rätt, i så fall är det ju den du ska använda i din länk.

[inlägget ändrat 2007-12-03 11:24:00 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå igen!

 

Det låter ju vettigt, men hur får jag länken att veta att den är kopplad till rätt port i detta fallet port 443?

 

Ex. När man kör ftp så talar ju klientprogramvaran om att det är port 21?

 

Thomas!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter ju vettigt, men hur får jag länken att veta att den är kopplad till rätt port i detta fallet port 443?

lizardKng har redan besvarat det, du lägger till :443 efter domännamnet, ex. www.dinadress.se:443

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm... Jag får det tyvärr inte att funka.

 

Jag får felmeddelande när jag försöker att lägga till en subdomän hos Loopia som slutar på:443 och på no-ip så kan man väl bara välja på fasts ändelser om man säger så exempelvis .no-ip.info eller .biz osv.

 

Annars känns det ganska nära nu...

 

Thomas!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusen tack alla snälla för supporten!

 

Nu funkar det. Jag fattade till slut att det var i länken på webbsidan jag skulle lägga till :443 och inte hos Loopia...

 

Det är inte lätt när det är svårt!

 

Tusen tack!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, inte så här långt i alla fall, men jag har två nätverkskort, så jag lät webbsidan och chatprogrammet gå till var sitt ip-nummer.

 

Om det nu har någon betydelse.....

 

Thomas!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske webservern redan lagt beslag på t ex port 443? Men å andra sidan borde väl vilken port som helst duga för Realchat?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Det verkar fungera med att köra på ett kort, ingen skillnad vad jag kan märka så långt!

 

I programmet finns bara valmöjlighet med 2st portar 443 och 8080 att välja mellan, vad jag kunde upptäcka fanns inget utrymme att ändra det.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...