Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Brandväggen ej funnen?


Doktor Glas

Rekommendera Poster

Jag har en fundering som förbryllar mig en hel del.

 

Jag testade att köra en HiJackThis och klistrade sedan in loggen på den här sidan:

 

http://hijackthis.de/

 

 

Det blev inga klockrena svar tyvärr. Däremot fick jag läsa följande:

 

We didn't detect any active process of a firewall on your system. Reasons maybe:

 

(1.) You are using the windows firewall or a hardware firewall.

 

(2.) You are using a firewall of an unknown vendor.

 

(3.) You are using a firewall, but for unknown reasons it is disabled

 

(4.) You don't use any firewall at all.

 

We recommend you to use a firewall. Download and install one or activate windows xp´s own one. In case you got questions or you want us to add the firewall you use to our database, contact us at our forum.

 

 

Jag har Norton Internet Security och brandväggen är på och allting, nu är jag både fundersam och orolig hur det kan komma sig att den här sidan inte upptäcker min brandvägg? Det står att den är påslagen i Norton i alla fal, och i och med att Norton är ett stort företag så borde ju inte deras brandväggar vara okända direkt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis så ska du lita mer på Norton än ett automatiskt granskningsprogram.

Varför inte skicka din förfrågan till den som står bakom sidan? Det finns en kontaktlänk längst ner. Du behöver nog specificera också vilken årsmodell av Norton du har.

 

Test av brandvägg:

Shields Up! https://www.grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia

 

Jag blev väldigt förvånad över meddelandet och oroad inte minst. Jag tänkte att någon här kanske är insatt i saken men jag kan maila dem också givetvis.

 

Av någon anledning funkar din länk inte.

 

Jag prövade den här istället:

http://www.hackerwatch.org/probe/

 

 

 

Jag fick dock inte upp några skyltar i Norton. Det står så här:

 

Packets were successfully sent to your computer. The server was unable to obtain a connection or any traffic from your computer. This generally indicates that your firewall blocked the traffic successfully.

 

If you did not see an event warning it may indicate that the traffic did not reach your computer at all.

 

This could be due to any of the following reasons:

 

- You are connecting to the Internet through a proxy server. When we attempted to connect back to the IP address your web traffic came from we actually were connecting to the proxy server, not your computer.

 

- You are behind a corporate firewall which is redirecting traffic in an unexpected manner.

 

- You are connecting to the Internet through a NAT (network address translator). When we attempted to connect back to the IP address your web traffic came from we actually were connecting to the proxy server, not your computer.

 

In any of these cases you will not see an event notification on your computer because our connection attempt did not reach your computer. In any case, your computer is secure.

 

 

Frågan är hur vet man om man är uppkopplad genom en proxy server eller en NAT (network address translator)?

 

Jag är inte så insatt som du kanske förstår. Jag har bara en sladd från väggen till datorn och 10/10 bredband.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta brandväggar larmar inte synligt om intrångsförsök för då skulle man få larmfönster en massa gånger om dagen. Det brukar finnas någon logg där man kan kolla om brandväggen har blockerat något men jag vet inte om det gäller Nortons brandvägg.

 

Man är bara kopplad via en proxyserver om man har ställt in det och då vet man nog om det. En router innehåller en NAT-funktion, men det har du ju inte.

 

Det viktiga är detta i alla fall:

The server was unable to obtain a connection or any traffic from your computer. This generally indicates that your firewall blocked the traffic successfully.
Det visar ju att det inte går att göra intrång i datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta brandväggar larmar inte synligt om intrångsförsök för då skulle man få larmfönster en massa gånger om dagen. Det brukar finnas någon logg där man kan kolla om brandväggen har blockerat något men jag vet inte om det gäller Nortons brandvägg.

Tack för att du gör mig lite klokare Cecilia.

 

Jag vet inte riktigt, tidigare har jag ibland fått upp skyltar där det står att "en attack blockerades" eller liknande, inte så ofta men ibland.

 

 

Tittar jag på brandväggshistoriken idag ser jag ca 22 blockerade attacker bara idag. Ett femtontal av dessa börjar på Ipnr 87 och av dessa är de har de flesta 87.96 som fyra första siffror.

 

Är detta normalt? Spontant tycker jag det låter mycket och sen tycker jag det är lite konstigt att jag inte fått upp någon skylt, i och för sig brukade jag tidigare bara få upp någong gång i veckan, men ändå.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så vet jag inget om inställningar i Norton.

 

Har man otur så kan få få kanske 100 försök på några minuter, så 22 stycken under några timmar är inte mycket.

 

T ex IP-adresser i intervallet 87.96.0.0 - 87.96.127.255 Centertel Security, 3G/GPRS services GGSN1, i Polen. Jag vet ju inte vilken IP-adress som hackerwatch.org använde sig av.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu verkar attackerna komma ca var 5 minut! :(

 

Dom allra flesta börjar på samma ipn som sagts ovan.

Undrar om det går att på något sätt spärra en hel IP range tillfälligt i Norton?

 

 

 

Vet du om registerförändringen "Global Entry" gör datorn vidöppen för utomstående? Jag hade det problemet tidigare nämligen.

 

Jag har sökt på "Global Entry" för att ta reda på hur man kollar om datorn fortfarande har det där, men jag hittar ingen information om hur man kollar det, vet du Cecilia?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet du om registerförändringen "Global Entry" gör datorn vidöppen för utomstående? Jag hade det problemet tidigare nämligen.
Förlåt, men jag förstår inte alls.

 

Undrar om det går att på något sätt spärra en hel IP range tillfälligt i Norton?
Men du skriver ju att Norton blockerade dem, då är de ju redan spärrade.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt, men jag förstår inte alls.

Alltså , jag hade fått trojaner och senare fick jag upp ett meddelande om en registerförändring där det stod "Global entry". Jag tolkar det som att datorn på något sätt öppnats upp för utomstående?

 

Men du skriver ju att Norton blockerade dem, då är de ju redan spärrade.
Ja visst men det fortsätter komma attacker var 5-10 minut, det mesta är från IP 87.96........

 

Tycker det är lite konstigt, därför jag tänkte om det gick att ställa in så att allt från 87.96 blockas?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte har en router kan du ju försöka lägga in ipadressen som "ej tillförlitlig" under "säkerhet" i IExplorer, om du använder den webbläsaren.

 

Vet ju inte vilken du kör med?

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså , jag hade fått trojaner och senare fick jag upp ett meddelande om en registerförändring där det stod "Global entry". Jag tolkar det som att datorn på något sätt öppnats upp för utomstående?
Tror jag inte, dessutom så räcker det inte med någon registerförändring för att ta ner Nortons brandvägg. Brandväggen fungerar ju helt klart.

 

Tycker det är lite konstigt, därför jag tänkte om det gick att ställa in så att allt från 87.96 blockas?
Norton blockerar de datorerna från att komma åt din dator. Norton kan ju inte förhindra de datorerna från att försöka skicka data till din dator.

 

Bifoga HijackThis-loggen i ditt svar på detta sätt:

Tryck på LOG-knappen i Besvara-fönstret

Klistra in loggen

Tryck igen på LOG-knappen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...