Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

forum


Jumona

Rekommendera Poster

Hejsan, jag har en tid varit medlem i en hundklubb som har en hemsida med ett diskussionsforum. I detta forum kan medlemmar skicka privata meddelanden till varandra vilket jag gjorde. Det jag skrev var inte så fördelaktigt om en annan person i klubben, skitsnack helt enkelt, (inget jag är stolt över men jag gjorde det i affekt) sen skickade jag det till en kompis. Helt privat.

Nu var det så att hon svarade inte inne på forumssidans "skicka privata meddelanden" utan svarade på den info. som skickas till hemmailen (om man uppgivit en sådan) och som tydligt har texten, svara inte på det här meddelandet utan svara inne i forumet. Nåja, det missade hon och svarade av misstag på sin mail. Det betöd att meddelandet, inklusive mitt inte alltför trevliga, skickades till klubbens webmaster. Istället för att som rutinerna säger skicka tillbaka detta till avsändaren med meddelandet att det skickats fel, skickades det till styrelsen för att det innehöll skitsnack (mitt privata skitsnack som jag skickat helt privat). Sen har styrelsen valt att maila vidare detta brev till den personen jag talat illa om som i sin tur mailat detta vidare, vidare, vidare. Jag fick även ett brev från styrelsen där man ser mycket allvarligt på mitt brev osv. osv.

 

De som fortfarande hänger med, ge mig nu råd eller helst ett juridiskt svar på detta. Är det tillåtet av styrelsen att vidarebefodra mitt privata brev, som jag skrivit helt privat utan tanke att det ska läsas av personen det gällde? Det man nu säger är att jag trakasserat personen och hotat.

 

Jag har ju aldrig haft henne som adressat på mitt brev, inte heller hade min kompis det som skickade meddelandet fel.

Hur ska jag gå vidare tycker ni?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att svara och ge ett råd utan att ha den juridiska kunskapen skulle jag skriva ett brev till den drabbade personen och förklara att det var fråga om "ogrundat skitsnack" som du ångrar och förklara att det aldrig var menat att denna skulle ta del av dina privata och i efterhand dumt formulerade brev.

 

Se till att berörda i brevkedjan så som styrelsen får ta del av brevet och försök att få ett slut på det innan det går för långt.

 

Beroende på vad du skrivit och hur du formulerat dig försök att ge en trovärdig och vettig beskrivning om vad du menade och hur fel det blev.

 

Om det var rätt eller fel att ditt privata brev spreds bör du kanske se som sekundärt, det viktiga är väl att du inte blir utestängd ifrån ditt forum vilket är en uppenbar risk eftersom dom flesta forum har regler emot påhopp och personangrepp.

 

Gör en "pudel" fundera på det juridiska först om det skulle vara nödvändigt, läs ditt brev noga och formulera din ursäkt så som du anser att du själv skulle vilja se det om det var du som blev drabbad.

 

Det du minst av allt bör göra är att anklaga den som spred brevet vidare, eller fortsätta med "skitsnacket", eller gå i försvar, det skulle bara trassla till saken ännu mera.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skrev efter att ha pratat med SKK (svenska kennelklubben under dagen) om oseriös avel av den person jag pratade skit om, till min kompis

"nu ska hon väck med buller och bång den häxan". Jag nämde inte hennes namn till SKK men det jag rådfrågade dom om såg dom som mycket allvarligt. Stärkt av deras uppbackning skrev jag ovanstående till kompisen.

Om man nu väljer att se det som styrelsen och de som sett breven (mina PRIVATA) så förstår jag att detta ser allvarligt ut. Jag menar ju naturligtvis inte att hon ska väck från jordens yta utan ifrån att föda upp hundar. Jag hade haft telefonkontakt med kompisen innan jag ringde SKK så hon förstod när hon fick mailen att det inte handlade om att jag skulle åka runt halva sverige för att ta "väck den dumma häxan med buller och bång" ordagrant.

 

Naturligtvis lär jag mig av detta, att vara rädd om mitt ord och att inte prata om människor på det sättet hur exalterad jag än blir...

 

Men det jag känner är, har man rent juridiskt rätt till att handha mina privata mail på detta sätt. Det finns ju forumregler även i detta forum men jag hittar inget om det. Bara att om någon svarar fel som min kompis gjorde så ska webmastern skicka tillbaka det till avsändaren. Det har man inte gjort.

 

Skadan är redna skedd och jag överlever ju detta, har varit med om värre i mitt liv, men det känns plötsligt som att människor som inte har rätt till det fått tagit del av mig. Jag känner mig kränkt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur fast min juridiska mark är men men...

 

Oavsett form får man inte hota folk. Ett hot är ett hot oavsett hur det framförs. Så länge det kan anses vara allvarligt menat och inte bör uppfattas som "skämt".

 

Det har skickats vidare på ett tvivelaktigt sätt (hur ser reglerna för forumet ut?) men å andra sidan kan man prata med sin kompis på bussen till jobbet och man vet inte vem som sitter nära och hör allt ändå.

 

Jag är själv hund-, katt- och råttägare och känner mig väl insatt i vilken rävsax SKK sitter i. SKK vill å ena sidan värna om enskilda raser men vet å andra sidan att rasuppfödning oftast är av ondo eftersom man berövar individerna vissa egenskaper som de skulle kunna må bra av att ha.

 

Skulle man överföra SKK till människor hamnar vi omedelbart i legala problem eftersom rasåtskillnad och liknande är olagligt - av en god anledning. Gener mår bra av att blandas och utvecklas vidare på sina egna villkor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...