Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

dvd brännarproblem


Mocke35

Rekommendera Poster

Har en kombinerad cd/DVD brännare som jag hållt på med ett tag då DVD bränningen inte vill fungera. HP DVD 740b heter den. Klarar att läsa DVD och cd samt att bränna cd. Men när jag ska bränna dvd hittar den inte skivan (mediumet) Har uppdaterat firmware för brännaren. Är det samma laser i brännaren som skriver både till cd och dvd eller olika så jag vet om jag kan uteslut det felet då cd bränningen fungerar.

Hittar vid nå´t enstaka tillfälle skivan, kanske bränner några % sedan fel. Men oftast är det att man ska sätta in en tom skiva. Tacksam för hjälp. Är det mjukvaruproblem eller brännaren. Ska snart lämna in den till reparation, men gör ett försök till här. Mvh Monika

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du helt säker på att din brännare klarar att bränna DVD?

 

Många sk. combo-brännare är, eller var, av den typen att den klarar att läsa cd+DVD men bara bränna cd.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jotack den har fungerat problemfritt tidigare med att bränna DVD-skivor

 

 

Nu i dag lyckades jag bränna en DVD+RW skiva. Men de andra vanliga + och minus funkar inte. Kan det vara någon inställning ?

 

[inlägget ändrat 2007-11-30 11:07:59 av Mocke35]

 

Å nu funkar det inte igen.......*suck* oavsett skiva

 

[inlägget ändrat 2007-12-01 20:46:54 av Mocke35]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Har ett liknande problem med min DVD-brännare. Har tidigare fungerat felfritt både på CD och DVD (både + & -). Sen har jag haft en period då jag inte kunnat bränna DVD överhuvudtaget utan efter en himlans massa tid så har brännaren spottat ut en förstörd skiva utan innehåll.

Sen avinstallerade och raderade (och innan jag kom fram till lösningen av detta problem!) Nero i diverse versioner. Då kunde jag plötsligen få ut en lyckad bränning enligt brännaren - men inte enligt DVD-spelare (har testat på flera olika). Skivan kan (läs kunde) läsas i datorns DVD-läsare samt i brännaren, men inte på vanliga uppspelare. Trist att ha barnen framför datorn i timmar...:thumbsdown:

Hänger alltså på din tråd och hoppas någon har en bra lösning för oss båda. Alltså - misstänkt mjukvara eller hårdvara?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Ja efter MYCKET felsökande, uppdaterande av firmware bl.a. så fick jag ge mig. Jag trodde faktiskt på ett mjukvaruproblem för liksom du hade jag många olika nero versioner samt andra brännarprogram i datorn så jag tänkte att det kanske rådde någon konflikt mellan dessa. Laddade om hela datorn för att verkligen få bort allt och få in grundinställningarna igen (med alla roliga uppdateringar efteråt som det innabar) Men jag fick tillslut lämna in datorn och det var brännaren som var trasig helt enkelt. Lycka till med din dator !!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skönt att du lyckades komma någon vart i alla fall. Undrar då om det löst sig? Eller du har inte fått hem datorn ännu, så du har hunnit testa? En annan följdfråga - kunde du bränna CD-skivor till trots? Jag kan nämligen bränna CD men inte DVD. Skum värld...

Nu ska jag i alla fall fira och ungarna får väl sitta framför datorn istället för TV'n (suck!).

Grattis, lycka till och gott slut!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...