Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Något har hänt med min externdisk


Graylingman

Rekommendera Poster

Det är nog vanligare att hårddiskar inte är tillräckligt bra från början eller blir skadade i samband med att man tvingas stänga datorn när hårddisken är igång pga att Windows kraschar eller liknande, än att det skulle bero på nätaggregatet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske det, men nu har precis samma fel hänt mig tidigare och sannolikheten att jag ska ha lyckats köpa totalt 4 defekta SATA-diskar är så liten att den knappt existerar.

 

Tillbaks till min fråga,

Något som Vet varför felet som beskrivs ovan uppkom?

 

//Lukas8:18

 

 

"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom skall tas också det han tror att han har."

 

(¯`·-> [Lukas 8:18]

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog vanligare att hårddiskar inte är tillräckligt bra från början eller blir skadade i samband med att man tvingas stänga datorn när hårddisken är igång pga att Windows kraschar eller liknande, än att det skulle bero på nätaggregatet.

Du vet det är minst 10-15 år sedan hårddiskar riskerade att skadas pga. strömavbrott. Alla diskar sedan många år tillbaka har system som gör att om strömmen plötsligt bryts så parkerar läs/skriv-huvudet ändå, utan risk för att det skadar plattorna. Så det är ingen risk för fysiska skador. Däremot kan givetvis filsystemet skadas om du har oskrivna data i någon cache eller så, men det är ju oftast mycket mildare problem.

 

Men jag håller med dig om att diskar som är dåliga är oftast dåliga redan från början. En annan anledning är att folk flyttar och rör på datorn medans den är på. En spinnande hårddisk ska helst inte flyttas alls. En relativt liten stöt eller rörelse kan göra att läs/skriv-huvudet rör sig och skadar plattorna permanent. Detta är väl extra vanligt förekommande på externa diskar.

 

[inlägget ändrat 2008-02-29 07:59:43 av ldt0]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...