Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppgraderingspaket med nytt moderkort, processor, ram och grafikkort.


antikenotike

Rekommendera Poster

Jag har beställt ett uppgraderingspaket efter att ha kollat runt lite, men jag har lite kompletterande frågor, eftersom jag aldrig bytt moderkort och processor själv innan.

Har läst andra med liknande frågor men tänkte att det är lika bra att fråga utifrån mina egna saker.

 

Först undrar jag hur ni rekommenderar att jag går tillväga med monteringen. Jag tänkte själv att jag monterar allt, dvs processor, grafikkort, ram i moderkortet innan jag sätter i det i chassit. Borde jag göra på annat sätt?

 

Min andra fråga är om jag nu byter moderkort, kan jag göra det utan att behöva ominstallera xp på något sätt? Läste något om att man kan avinstallera (antagligen drivrutiner till mitt nuvarande moderkort) genom enhetshanteraren. Är detta rekommenderat för en ovan person? (vet inte säkert vad man ska och inte ska avinstallera i enhetshanteraren)?

Finns det andra sätt att genomföra bytet av moderkort utan att behöva installera om xp?

 

Eftersom det är ett uppgraderingspaket ihopsatt av försäljaren själv så är jag säker på att grejerna fungerar tillsammans, men om ni tycker att det är nåt annat jag borde tänka på innan jag börjar pilla så säg gärna till.

 

Tack på förhand.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla först att du har ett nätaggregat som stöder det nya moderkortet (24 pin). Om du sätter i nytt grafikkort måste även nätaggregatet klara detta, kolla märkningen på nätaggregatet, effekt samt strömstyrka på 12 V.

 

Om grafikkortet behöver annan drivrutin (nVidia- AMD/ATI), ska du först avinstallera den gamla. Börja med att ställa skärmupplösningen på 800x600, dvs VGA, som är grundinställning. Ta sen bort drivrutinen i Kontrollpanelen, Lägg till/ta bort program. Starta om datorn och avinstallera eventuella andra hjälpprogram som hör till samma tillverkare på samma sätt.

 

Lägg datorn på diskbänken och se till att du inte kan förorsaka nån statisk elektricitet som kan skada i första hand minnena. Montera bort grafikkortet och eventuella andra kort (TV-, ljud- etc). Ta bort moderkortet.

 

Du kan med fördel sätta i minnen och montera CPU:n på moderkortet innan du sätter i det i datorn. Grafikkortet sätter du i när du skruvat fast moderkortet.

 

När du sen startar datorn, kolla att XP fungerar. Vissa drivrutiner kan sen behöva installeras om. Om det inte fungerar, backa tillbaks med det gamla moderkortet och ta backup på egna filer.

 

Om grafikkortet behöver ny drivrutin installerar du denna. Gå in i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn > Hantera) och kolla vilka drivrutiner som behöver installeras om. Gula frågetecken överst för sånt som saknas, eller gula utropstecken för sånt som är felaktigt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollade nätagget. 12 V är jag säker på att jag har, och sen tror jag det är på 300Mhz.

 

Jo grafikkortet är ju annorlunda där. Men är det bara grafikkortet jag behöver tänka på då? Det gamla moderkortets drivrutiner t.ex. dom integrerade sakerna (ljud, nötverkskort osv), behövs dom avinstalleras eller löser det sig ändå?

 

Tack för ditt svar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du köpt för grafikkort?

 

Det är strömstyrkan i Ampere på 12V som du behöver veta. Troligen behöver du mellan 18 och 22 A, beroende på grafikkort.

 

300Mhz

Du menar 300W? Med all sannolikhet är det för klent, beror på vad grafikkortet kräver.

 

Alla intregrerade enheter på moderkortet måste ha nya drivrutiner. Dessa följer med kortet på CD, eller så kan du ladda ner senaste från moderkortstillverkaren, vilket rekommenderas. Passa på att göra detta och sapra på en plats på disken du hittar till innan du monterar ner den gamla!

 

Det är endast de eventuella enheter som du har kvar, t ex RV-kort, ljudjort etc som inte behöver ha nya drivrutiner.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inget monsterkort. ett Asus GeForce 8500GT ( http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=335580&CKS=PCW ) , men jag kan inte hitta vad det kräver? Om det hjälper med info så sitter jag på ett Radeon 9600 nu.

 

12V stod det 15A på.

 

Ja det är såklart 300W jag menade, hade tankarna på fel håll där.

 

Alla enheter byts i princip ut, ljudkort. nätverkskort osv, är integrerade i moderkorten. Så alla dessa drivrutiner ska avinstalleras innan jag sätter i nya moderkortet?

 

 

En annan fråga jag kommit att tänka på är ifall det påverkas någonting att jag har partionerat en av mina två hårddiskar. Den som är partionerad ligger operativsystemet på. Kommer denna förbli partionerad eller kommer det bli någon förändring där?

 

[inlägget ändrat 2007-11-27 23:15:39 av antikenotike]

[inlägget ändrat 2007-11-27 23:20:44 av antikenotike]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GeForce 8500GT kräver 350W, och totalt 22A på 12V. Har du flera 12V, så ska du lägga ihop dessa. Allt enligt Guru3D:

 

http://www.guru3d.com/article/Videocards/452/3/

 

Men det verkar som om du ligger i underkant. Har du samma kontakt på nätaggregatet för strömförsörjning som krävs till det nya moderkortet? Gamla brukar ha 20 pin och nya 24.

 

Inga andra drivrutiner än till grafikkortet behöver avinstalleras. Rätta mig nån annan om jag har fel!

 

Hårddiskar påverkas inte. Om BIOS hittar dem, så är det OK. Däremot kan du behöva installera om en del program. Har du riktig otur kommer även operativsystemet att behöva installeras om, så se till att du har installations-CD:n och produktnyckel i så fall. Produktnyckeln kan du läsa med Aida32, som är gratis:

 

http://aumha.org/freeware/freeware.htm

 

Välj Mjukvara > Licenser så får du fram de flesta du har på datorn.

 

Om du inte har XP Pro måste du aktivera din licens igen inom 30 dagar genom att ringa Microsoft kundservice:

 

http://www.microsoft.com/sverige/msab/cservice/default.mspx

 

Detta nummer ska vara direkt till aktiveringen, 020-140 00 15

[inlägget ändrat 2007-11-28 00:48:32 av flora50]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske lutar åt att jag får köpa ett nytt nätagg då. Kollade runt lite och det verkar finnas ganska billiga som funkar för mig.

Tror det är 20+4pin på det jag har.

Vad är risken för mig om jag kör på det nätagget jag har då?

 

Men det låter ju rätt ok ändå. Verkar som det kommer lösa sig då, för om jag behöver installera om operativsystemet så räcker det väl med en ominstallation, ingen formatering kommer vara nödvändig i vilket fall som helst?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla först hur det går med ditt nätaggregat. Felen som kan bli är bl a sporadiska omstarter, vid start kommer du inte längre än till Windowsloggan om du du inte startar i felsäkert läge (F8 under start), etc. Se upp för billiga nätaggregat! Märkeffekten kan vara mätt under mycket kort tid, och gäller inte under kontinuerlig belastning! Återkom om du behöver köpa nytt. Under själva XP-installationen bör det gamla fungera eftersom grafiken då körs i VGA-läge, dvs 800x600, som alla grafikkort ska klara med standarddrivrutin i XP.

 

Om du bara har XP-installation på C-partitionen ska det gå bra att ominstallera. Men flytta Mina dokument till en annan partition genom att högerklicka på mappen, Egenskaper och Flytta... Program som du har måste du naturligtvis installera om.

 

Jag har själv aldrig gjort en ominstallation utan att formatera den partitionen, men nån annan här kanske har gjort det? En länk till Maratonmannens utomordentliga guide:

 

http://xps.maratonmannen.se/

 

Jag brukar inte heller installera över en fungerande operativsystem. Jag köper hellre en ny disk och sen flyttar över egna data.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, så inget allvarligt kan hända, såsom att nya saker går sönder eller så.

 

Nej, jag har mer än xp på c-partitionen, såsom en del nyttoprogram (office osv). Men ominstallation av xp har jag ju gjort rätt många gånger genom åren, så det kan jag. Tänkte bara om partitionerna så att säga försvinner om man har nytt moderkort eller om dom finns kvar.

 

Nu är det så att det blivit strul med min beställning, så det blir inget med det köpet. Men inom snar framtid kommer jag ju göra någon form av uppdatering, lutar ju åt ett uppdateringspaket. Nu känner jag iaf att jag har lite mer kött på benen. Har dock funderat lite och kommit fram till att vid eventuellt köp försöka få tag på någon jag känner som är kunnig med själva monteringen av moderkort, så jag vet att sakerna blir rätt gjorda. Trots att manualer och dylikt finns känns det ändå som ett bättre alternativ.

 

Så, du ska ha stort tack för din hjälp. Blir kanske att jag återkommer med eventuella frågor när ett nytt köp planeras. Använder väl denna skapade tråd isf.

Tack igen iaf =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget kommer att gå sönder om nätaggregatet är för klent, har aldrig hört talas om det.

 

Ej heller kommer partotioner att ändras vid nytt moderkort. Det kan endast göras om du väljer detta vid ominstallation, eller går in i diskhanteraren och manuellt tar bort partition.

 

Montering av moderkort är inte så svårt rent praktiskt om man inte har tummen mitt i handen. Men vissa kontakter såsom startknapp mm i frontpanelen kan vara lite kniviga. Även HD-ljud kan man blanda ihop med den vanliga typen. Så känner du att du inte vågar, är det nog klokt att ta hjälp av nån som har gjort det förr.

 

Eftersom det inte blir mycker kvar ifrån den gamla datorn, kanske en helt ny byggsats vore att tänka på? Då har du ju den gamla i reserv att labba med och göra testinstallationer!

 

Lycka till, hoppas du hittar nåt som du blir nöjd med! Återkom gärna!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev ett snabbt återkommande. Det är så att min beställning genomförts iaf. Samma grejer som jag tidigare pratat om alltså.

 

Så, imorgon har jag mina nya grejer. Är det värt att göra ett försök utan att byta nätagg? För datorn går väl inte att använda alls om det visar sig att nätagget inte klarar grafikkortet? Isf väntar jag ju hellre till jag har ett nytt nättagg också, så jag kan använda min dator.

 

Det låter ju bra med partitionerna, var bara en fråga som kom upp i skallen. Men ja, för att vara på det klara så är det inte säkert att ominstallation av xp krävs, utan det är bara "i värsta fall"?

 

Förhoppningsvis följer det med en bra och tydlig manual. Jag kommer ju inte göra något utan att jag är helt säker på att det är rätt. Om jag inte är det får jag hitta någon som hjälper mig.

 

Nu har jag ju fått grejerna, men i vilket fall som helst så känns ju denna lösning med uppgraderingspaket som det klart billigaste alternativet, utan att för den skull vara sämre alltså.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...