Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kromad effekt i Photoshop


Peter Westerlund

Rekommendera Poster

Peter Westerlund

Jag har nu hela kvällen letat efter en bra tutorial för att få en kromad effekt på min linje jag ska ha under en meny. Det finns många bra guider för texter men när man gör dom guiderna för bara en tjock linje så ser det inge bra ut, det blir bara raka linjer i olika gråa nyanser. Jag vore super super glad om någon kunde säga hur man gör eller tipsa om en bra tutorial för hur man får en riktigt polerad och fin kromad linje. Jag har sökt hur mycket som helst på Google redan så säg inte bara "Sök på Google" som jag av erfarenhet på forum fått höra många gånger.

 

Finns det förresten något stort svenskt forum med inriktning Photoshop?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sök på Google!! ;)

 

Det finns ett tillägg som heter Eyecandy till Photoshop som jag vet har en chromeeffekt inbyggd. Du kan ju testa att installera den och se om det blir vad du tänkt dig.

 

Annars rent av egna erfarenheter och smak så gillar jag inte riktigt chrome eller mycket andra "häftiga" effekter på en hemsida. Nu vet jag ju inte din stil i övrigt så ska inte säga att det inte blir bra.

 

Men en enkel och stilren hemsida brukar alltid vara roligast att surfa på eftersom den blir så lättläst :)

 

Finns mycket knep på Goodtutorials.com och Pixel2life.com .

Lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns massor med effekter/styles att välja på i Photoshop. Skapa först en linje med verktyget Rundad rektangel. Välj sen Styles i samma palett som Color. Klicka på pilen uppe till höger och välj något, t ex Web Styles. Ersätt de gamla med de nya om du bara har standard som går att återställa, annars spara undan först. Det är bara att klicka på de olika effekterna så ser du direkt hur det ser ut.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ju många sätt att göra "chrome" på.

Själv så använder jag sällan färdiga effekter. Nu är det iof ett par år sedan jag satt med Photoshop, men oftast får man en snyggare effekt när man gör det själv (man måste ju tycka att man gör allt bäst själv.. EGO)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill man göra egna effekter är det bara att klicka på f-et längst ner på Layer-paletten och välja blending options. Där kan man modifiera en befintlig Style och spara med ett nytt namn. Sen sparar man undan den egna uppsättningen med Save Styles...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Tack för alla svar!

 

ultraotto: Jag ska kolla upp vad Eyecandy är :)

 

Nä jag vet jag gillar också när det inte är för mycket effekter men jag tänkte att den skulle tillföra något till just denna layout men om det visar sig inte göra det så tar jag bort den. Men jag är så envis så jag kan inte bara utesluta den för att jag inte KAN göra den.

 

Pixel2Life brukar jag hänga mycket på och såklart sökte jag även där på "chrome" och prövade faktiskt en hel del av deras länkar men det är mest chrome till texter och det blir inte samma effekt för en rak linje.

 

Ni andra: Jo jag vet hur man gör egna styles och ser på färdiga styles men jag är väl inte tillräckligt bra för jag har suttit hur länge som helst och försökt få till en snygg krom men inte lyckats :/. Visst det går ju att få till någorlunda krom-effekter men de ser långt ifrån ut så som jag vill. De största problemet är att det bara blir raka linjer. Jag måste få till så att det ser ut som att någonting speglas mot metallen mer osymetriskt. Metallen ska va så polerad att man kan spegla sig i den ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Titta på http://www.webdesignskolan.com/ om du inte redan kollat där.

 

Där finns bra tutorial för kromad effekt som kan användas både till text och linjer.

 

Där finns även ett forum som är bra, med snabba svar. Aningens osorterad kanske...

 

Annars kan du faktiskt Googla på photoshop forum på svenska sajter.

Där kommer upp rätt många olika.

 

/DiverGirl

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...